Forum

Kompostorm

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 24. maj 2014 kl. 18.38

Mine kompostorm er afgået ved døden her i denne vinter - hvor får jeg nogle nye fra. Hvis der er nogle af jer der har nogle, som I godt vil dele, og som bor i Nordsjælland, starter jeg gerne bilen :)

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 24. maj 2014 kl. 20.01

Du kan sætte en annonce på deljorden.dk - jeg har afsat tre portioner i år. Du kan også hente hos mig i tune, hvis du ikke finder noget tættere på.

Eller: find en omgang hestemøg, der er der helt sikkert orme i.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 24. maj 2014 kl. 20.55

Hej Bent.

Du er velkommen hos mig, til at hente de kompostorm du vil have.
Jeg har lige set til dem, de har det fint, "så de er lige blevet vandet". ;-)

Venlig hilsen
Holger Pedersen
Marbækvej 11 A, 3600 Fr.sund
Tlf.nr. 4731 4705
hvis jeg ikke tager den, så mobil 3033 8311

3 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. maj 2014 kl. 23.08

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 25. maj 2014 kl. 2.07

Hej Frank.
Det er den hurtigere / livligere kompostorm's livcyklus, der giver den højere omsætning i komposten. Der bliver hurtigt så mange kompostorm i kompostkassen, at det næsten ser ulækkert ud, med alt det ormekød, der vrider sig rundt i ens haveaffald.
Med kompostorm i komposten, så fylder slutkomposten heller ikke så meget. Der bliver også rodet meget mere op i komposten med kompostorm, så komposten bliver godt luftet.
F.eks. så har jeg 2 kompostkasser lavet af rammer på 1 x 1 meter. Den ene (nr. 1) bliver fyldt i år, den anden (nr. 2)indeholder alt fra sidste år.
Jeg dyrker i hvedehalmballer i drivhuset på 10 kvadratmeter (20 stk. à 80 cm. x 65 cm. x 35 cm.), når året er gået, bliver hele restproduktet blandet med alt det grønne affald fra i år, og lagt over i kompostkasse nr. 2, det giver en kompostkasse på ca. 2 meter i højden, men til efteråret fylder det kun 1 meter i højden. Det er meget gødningsrigt, så der skal ikke tilføres ret meget pr. kvadratmeter, som topdressing.

Der er det særlige ved kompostorm, at de kan lide den højere temp. der er i en kompostbunke, det er også overfladeorm, der ikke går så langt ned i jorden, de bliver der hvor der er "mad", når det er omsat flytter de. Derfor er de altid i de øverste 15 cm. og er lette at lægge til side, når komposten skal flyttes over i kompostkasse nr. 2.

Alle de alm. orm vil helst ikke være i en temp. der er højere end 10 grader.
Kompostormen's (Brandormen) formeringshastighed er meget højere end regnormen:
Der går ca. 10 uger fra kompostormen er født (i en kokon) til den er kønsmoden, den får ca. 1 afkom pr døgn.
Der går ca. 50 uger fra en regnom er født (i en kokon) til den er kønsmoden.
Alle orm af alm. type er tvekønnede, de er både han & hun, men kan ikke befrugte sig selv.
Man kan næsten sige, at alle orm dør, når de bliver hakket over.!

Prøv at forestille dig, hvor meget 20 hvedehalmballer af alm. størrelse og alt det grønne have & husaffald fylder.!
Slutproduktet fylder kun 1 kubikmeter (1 m x 1 m).!

Venlig hilsen
Holger Pedersen, 3600 Fr.sund

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. maj 2014 kl. 8.25

@Holger

Der er ikke forskel på reduktionen af affaldets volumen for henholdsvis alm. orm og kompostorm - kun hastigheden af omsætningen.

Laver man, som jeg, en portion kompost pr. år/ sæson er hastigheden derfor ligegyldig. Jeg komposterer både haveaffald og køkkenaffald i samme kompostbeholder og mangler altid materiale til kompostering. Der skal rigtig meget affald og lille plads til rådighed før omsætningshastigheden betyder noget.

Det er mit indtryk, at kompostormen måske kan tåle lidt mere væde end alm. orm og derfor har en fordel i kompostering af rent køkkenaffald.

Tænker man lidt over hvordan man opbygger sin kompostbunke, er det derfor helt unødvendigt at købe orm - de kommer af sig selv, akkurat som bakterier, svampe og alle de øvrige nedbrydere i bunken.

PS
Halmballer tilsat kunstgødning kan jo trække varme p.g.a. bakterieaktivitet og er, efter en dyrkningssæson allerede meget nedbrudt.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2014 kl. 9.47

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2014 kl. 9.55

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 25. maj 2014 kl. 12.58

Som sædvanlig kan man afhente kompostorme gratis på mange genbrugsstationer landet over...............

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 25. maj 2014 kl. 17.56

En stor tak til Holger for hans venlige tilbud om kompostorm. Ormene er nu hjembragt - efter en stor kop kaffe hans have. Stor tak :)

Nyt svar til emnet »Kompostorm«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kompostorm

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider