Skrevet af: Rasmus F, 22. maj 2014 kl. 13.07
Jeg vil bygge nogle flere højbede. Selve kasserne skal naturligvis være af ubehandlet træ, men jeg overvejer at bruge nogle trykimprægnerede hjørnestolper.
Er det en dum idé?
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 22. maj 2014 kl. 13.32
Jeg ved ikke, hvor giftigt det er. Men det er sikkert for at få det til at holde længere. Du kan bruge linolie i stedet - og det kan du give alle brædderne, før du bygger højbedene. Hvis du bruger lærk eller en anden holdbar træsort, holder bedene længere, end du sandsynligvis er interesseret i... Man får jo altid nye planer, ikke? :-)
Skrevet af: Maria., 22. maj 2014 kl. 13.38
Jeg selv vil ikke tøve med at bruge det som stolper
> fundet på nettet:
--------------------------------
Hvor giftigt trykimprægneret træ er i dag, er svært at blive klog på. Ifølge kemikalie leverandørerne, kan den imprægneringsvæske, de bruger nu, næsten drikkes. Men de kan jo ikke løbe fra, at væsken i en periode formår at bekæmpe eller begrænse de svampe og jordbakterier, som ellers ville nedbryde træet.
Hos miljømyndighederne er holdningen tilsyneladende, at det er ok at bruge trykimprægneret træ, hvis det er nødvendigt, fx hvis træet skal have jordkontakt.
Så vidt <klip> er orienteret var trykimprægneret træ før i tiden ret giftigt, mens det der laves i dag, godt kunne brændes af på forbrændingsanstalterne. Men man kan ikke kende forskel på det gamle og det nye, så alt kasseret trykimprægneret træ bliver deponeret.
Når man fremstiller trykimprægneret træ i norden, skal man følge NTR normen. NTR er den skrappeste og bedst kontrollerede standard i Europa, og den tillader ikke brug af Arsen og Krom.
--------------------------------
Skrevet af: Lone Brems, 22. maj 2014 kl. 15.43
Hej Rasmus F.
Du kan vælge naturens egen imprægnering: Træsorten Robinie er ugiftigt for omgivelserne (bortset fra de svampe, som ynder at leve i træ med jordkontakt) når det er afbarket.
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Tom Andersen, 22. maj 2014 kl. 16.33
eller europæisk egetræ.
Skrevet af: Anne Demant, 22. maj 2014 kl. 17.11
eller cedertræ, ifald det ikke skal graves ned.
Skrevet af: Freya Grossmann, 22. maj 2014 kl. 17.49
Imprægnerimg er ikke længere med arsen, som er ret giftigt.
Væsken kan IKKE drikkes! Der imprægneres typisk med kobber. Kobber er ikke så giftgit for mennesker, men slår jordens mikroorganismer ihjel.
Det er derfor, danske økologer ikke sprøjter med kobber (kun svovl) mod skurv. Kobber bruges endvidere som vækstfremmer i svineproduktion ( som jo er enmavede dyr som os).
Når det så er sagt, så er vores sandkasse og gyngestativ i imprægneret træ - det er havehegnet også.
Skrevet af: Mogens; E., 22. maj 2014 kl. 21.46
Jeg beklædte indersiden af mit højbed med sort plastic.
Det blev sat fast med en hæftepistol og det holdt i ca. 5 år.
Skrevet af: Tine Horsum, 23. maj 2014 kl. 10.32
Trykimprægneret træ: Må man ikke futte af i haven eller smide i brændbart på genbrugspladsen.
Det skal deponeres. (Altså i den container på genbrugspladsen!)
Det er giftigt. Dog skulle der nok ikke kunne ske det vilde, hvis du bruger det til stolper.
Mvh
Tine- næh det er Round up, man kan drikke... Har jeg hørt!
Skrevet af: Doris Møller, 23. maj 2014 kl. 10.46
Da jeg overtog min have for tre år siden, var jeg også meget betænkelig ved at bruge trykimprægneret træ.
Jeg var nødt til at skifte havelågen. Til at lave en ny havelåge købte jeg stolper af såkaldt superwood. Jeg fik dengang at vide, at superwood var meget mere miljøvenligt end almindeligt trykimprægneret træ. Superwood bliver blandt andet godkendt af kommunerne til brug for legepladser i børneinstitutioner.
Men superwood er meget dyrt.
Jeg har senere uden betænkeligheder brugt almindeligt trykimprægneret træ til at renovere kolonihavehuset med. Det lyder godt, at man ikke længere bruger arsen til imprægneringen. Men alt for meget kobber i jorden er faktisk ikke så godt. Kobber er jo et tungmetal, og det forlyder, at der i forvejen er alt for meget kobber i fødevarerne, fordi landbruget udleder meget kobber til jorden, via spredning af grisemøg.
Som støttepæle til frugttræer ville jeg foretrække at bruge en almindelig ikke-imprægneret hegnspæl. Jeg har spurgt i det lokale byggemarked og i Plantorama, men de forhandler kun trykimprægnerede hegnspæle. Jeg synes, at det er underligt.
Der er ingen tvivl om, at det ville være godt at begrænse brugen af trykimprægneret træ – i hvert fald hvor træets ”kemi” kommer i kontakt med fødevarer.
Med venlig hilsen
Doris Møller
Skrevet af: Rasmus F, 24. maj 2014 kl. 21.55
Tak for jeres input, allesammen :)
Der ser ikke ligefrem ud til at være konsensus på området, så jeg valgte det trykimprægnerede træ. Det er desværre begrænset hvad de har i vores Silvan, så jeg snuppede hvad der var. Giftindholdet lader til at være tilstrækkeligt begrænset til, at jeg ikke er bekymret ved at spise krydderurterne.
Vi fandt også noget pænt, høvlet og ubehandlet træ sil siderne :)
Skrevet af: Anonym bruger, 24. maj 2014 kl. 23.02
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anja Egeriis, 25. maj 2014 kl. 23.25
Mine ligger også bare ovenpå jorden - fungerer fint :)
Skrevet af: Lise Larsen, 14. april 2016 kl. 14.11
Hej Rasmus.
Tjek den her side. Der står en masse om trykimprægneret træ.
www.froeslev.dk/Impr%C3%A6gnering/Hvad-er-trykimpr%C3%A6gnering.aspx
Fortsat god dag :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvor giftigt er trykimprægneret træ?