Forum

Min vejhave

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tamara Lara F., 27. april 2014 kl. 15.16

Kære havenyt,

Jeg har en dejlig have og jeg nyder mine afgrøder, men læser nu i flere bøger at man ikke skal spise vilde urter når de står mindre end 50 meter fra en vej.

Øv for pokker. Hele min have ligger inden for de 50 meter - ja den følges faktisk med vejen, som er trafikeret med ca. 3-4 biler i timen.

Er der noget jeg kan gøre for at skærme min have for tungmetaller osv.? Et højt og langt stenbed evt.? Et fast hegn?

De aller bedste hilsner Tamara

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 27. april 2014 kl. 15.34

Personligt tror jeg at alting skal gøres med måde. Vilde urter har et højt indhold af sunde stoffer, der ikke findes i konventionelt dyrkede grøntsager. Det kan nok i stor grad opveje det eventuelle indhold af andre uheldige stoffer. Du har nok ikke tænkt dig, at hele din kost skal bestå af de vilde urter. Der vil til gengæld ikke være sprøjtemidler i urterne og heller ikke i det du dyrker i haven.

Nu er det jo ikke en voldsomt befærdet vej og de fleste kører på blyfri benzin, så mon ikke det går? Desuden aftager forureningen ret hurtigt når man kommer væk fra vejbanen. Jeg vil tro, at et stengærde/ bed vil kunne stoppe den værste bilos.

Når jeg ser, hvor tæt på vejene landmændene dyrker, så kan jeg ikke tro, dine urter er værre. Det er ikke mange områder, især ikke haver, i Danmark der ligger mere end 50 meter fra en vej eller en mark der bliver sprøjtet.

Mvh Mette

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 27. april 2014 kl. 15.43

Reglen er fra dengang, da der var bly i benzin.

Nej, medmindre du bygger hele haven ind i et drivhus ;-) så er det umuligt.
Kemiske stoffer kan spredes på mange måder: Med vinden, i grundvandet, dryppe ned med regnvandet- eller bare være i jorden. (Giftgrunde)

Jeg ville tage det roligt, og spise hvad du nu dyrker. Urter der vokser på friland er stadigvæk sundere end, ting dyrket i andre lande, hvor de t.ex vander med kloakvand og sprøjter.

Der kan godtnok være tilblandet ting i benzin- og dieselbiler udleder partikler. Men, man kan dø af at leve. Materialerne i dit hus, møbler og nyt tøj- indeholder også kemiske stoffer, der afgasses over tid.

Hov! Dette skulle være beroligende: Ikke værre til paranoia. Det er det vist ikke?

Men spis løs! Det er sundere end, det meste, du kan købe. Det er jo ikke somom, du bor op ad en motorvej. (Her er grænsen 500 m).

Mvh
Tine-

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. april 2014 kl. 18.17

Hej Tine
Vi bor klods op ad motorvej 20 E. Dog ligger motorvejen nede i bunden af en dyb skrænt (ca. 50-60 m høj skrænt). Men...... Da vi flyttede ind var vore naboer (begge ansat ved "banen" og med arbejdstider der sluttede godt middag) meget ivrige efter at få at vide, hvorfor vi ikke havde nogen køkkenhave. Dels gad jeg ikke køkkenhave, fordi vi startede på en bar mark + en bred jordstrimmel, som var tilovers ved bygning af motorvejen. Men den vigtigste grund var blyforureningen fra motorvejstrafikken. Denne strimmel jord på ca. 300 m2 kunne vi senere købe til vores grund for 1 kr. pr. kvadratmeter. Her har jeg nu plantet en mindre skov, som er et godt dække mod motorvejen og snart 40 år gammel. Mine naboer var meget forargede over min blyforskrækkelse.
Mange hilsner
Ingeborg

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 28. april 2014 kl. 1.01

Jeg er enig med Tine, jeg vil nu også sige man lige skal spise brød til medmindre man bor på en decideret giftgrund, hvor der har ligget kemikalievirksomhed, og påtænker at man skal være selvforsynende resten af sit liv. Vi skal alle dø af et eller andet og med stor sandsynlighed spiller din genetik allerstørst ind her. Man kan næsten ikke åbne en nyhedsside på internettet mere uden der står "disse 10 xxx kan slå dig ihjel", om det så er dit job, din vitaminpille eller din grillmad. I virkeligheden ved vi mennesker utroligt lidt om alting, men foregiver at vide så meget og sjovt nok siger dem der ved meget, at jo mere de ved, des mere går det op for dem hvor lidt de ved. Dit helbred kan tage skade af både for meget sol og for lidt sol og hvis du tilbereder bønner for lidt er de giftige, men giver du dem for meget mister de deres næringsværdi. Personligt dyrker jeg diverse krydderurter i min have få meter fra vejen og spiser dem med stor fornøjelse på min mad. Så længe man bruger sin sunde fornuft og gør alting med måde, tror jeg nok det hele skal gå. Hvis det var mig, ville jeg plante en stor flot hæk langs vejen, så kan du både nyde synet af den og glæde dig over at den afskærmer for støjen og osen fra bilerne, så du kan nyde dine hjemmedyrkede afgrøder.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tamara Lara F., 28. april 2014 kl. 7.51

God morgen og tusind tak for jeres tanker omkring det. Jeg oplever også at det er en fin balancegang og at angsten for forurening ikke må styre (hvilket den af og til gør for mig).
Men da jeg går meget op i selvforsyning har det en stor betydning og kunne ligefrem være en årsag til at gå i gang med hushandel igen. En lille del af min have er dækket af en halvmur, her er bare græs, så der skal der også skydes noget spiseligt i.

Det er rigtig vise ord, at jo mere vi ved, jo mere bevidste bliver vi om hvor lidt vi i virkeligheden ved. Det er også derfor jeg stiller spørgsmålstegn ved "normalen" og er så klar over at videnskaben hele tiden flytter sig.

Jeg har en stor flot og meget gammel tjørnehæk ud til vejen, den er bare ikke så tæt i bunden, hvor jeg til gengæld lader ukrudtet stå højt :)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus F, 1. maj 2014 kl. 14.20

3-4 biler i timen er da en næsten øde vej, det kan vist ikke være meget, den forurener :)

Nyt svar til emnet »Min vejhave«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Min vejhave

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider