Forum

Kompost… hvor meget?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 18. april 2014 kl. 18.25

jeg vil lave en eller flere kompostbeholdere til min køkkenhave som er på ca. 40 m2

jeg har læst at man skal lave tre beholdere så man har en til frisk haveaffald, en til affald fra sidste år som er under kompostering, og den sidste er vist nok til kompost som er til eftermodning tror jeg det var..

hvis min have er 40 m2 hvor store skal de tre kompost-bokse så være?

vil lige nævne at køkkenhaven er 40 m2, men resten af haven er ca. 500 m2.. jeg har dog kun tilladelse til at bruge mine 40 m2 af haven da resten tilhører min udlejer, men jeg må gerne tage brug af hans haveaffald til at lave kompost af, men det skal selvfølgelig ikke være mere end hvad er nødvendigt for mit lille areal, da jeg ikke vil bruge mere end højst nødvendigt plads til kompost beholdere nu hvor jeg har så lille et areal i forvejen..

så hvor store skal de være for at have tilstrækkeligt kompost materiale til mine 40 m2?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 18. april 2014 kl. 18.45

se en tegning over haven her:
www.havebazoom.dk/fotoalbum/diverse_have/1494-min_have?status=1

haven er nok 40 m2 hvis man kun tæller de grønne og brune markerede arealer med, men tæller man det hele med så er mit have areal ca. 45 m2 med flisebelægninger osv.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 18. april 2014 kl. 19.49

Se her: www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/kompostfremstilling/342.html

Ellers køb 1-2 beholdere i et byggemarked. Start med at fylde en, og først derefter den anden. En er sikkert nok, så fylder man på fra oven og tager ud for neden. Så behøver du ikke 3.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 18. april 2014 kl. 20.29

jeg regner med selv at bygge dem, har massere af træ til at ligge..

det er først og fremmest kompostbeholderen til haveaffald jeg vil lave, og måske senere en til køkkenaffald også..

i linket står der nogle gode informationer, men der står ikke noget om hvordan man kan udregne den mængde kompost man får behov for at producere, og dermed hvor stor man skal lave sine kompostbeholdere

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 19. april 2014 kl. 6.29

Nej, men der står nogle mål for, at komposten kan komme til at fungere. Brug dem.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 19. april 2014 kl. 7.41

så 1 kubik meter pr. boks?

men jeg ved ikk om det kan lade sig gøre fordi ideen er at beholderne skal være under jorden under mine gangarealer..

du kan se hvad jeg mener her:
www.havenyt.dk/forum/koekkenhaven/13024.html#top

Nyt svar til emnet »Kompost… hvor meget?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kompost… hvor meget?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider