Forum

Kompost som nybegynder

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sanne Gad, 3. april 2014 kl. 17.41

Kære have-venner.
Jeg er helt ny i dette forum - og også helt ny have-ejer. Har i en moden alder fået opfyldt drømmen om et hus på landet med plads til have - og køkkenhave. Jeg har surfet lidt rundt på siden og set spørgsmål og svar på et meget højt niveau. I virker som hard-core havefolk, og jeg er kommet lidt i tvivl om, der er plads til en nybegynder...?
Jeg er lidt flov over at spørge, - men jeg prøver alligevel: kompostorm?? jeg har set, de kan købes - er de en særlig race - er de nødvendige?

vh sanne

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. april 2014 kl. 18.33

Hej Sanne

Selvfølgelig er der plads til alle - velommen til:-)

Kompostorm er primært til brug ved kompostering af køkkenaffald
I lukket kompostbeholder - typisk fremstillet af plast og til salg mange steder.

Ved kompostering i åben kompostbeholder - typisk hjemmefremstillet, men forhandles også mange steder - er kompostorm helt unødvendige. Orm opsøger selv bunken, sammen med andre nyttige smådyr. Du kan også kompostere dit køkkenaffald i en åben kompostbeholder, men kun den grønne del og aldrig kød! Det er selfølgelig på grund af rotter.

God fornøjelse med kompostfremstillingen, som er helt nødvendig iden økologiske køkkenhave.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Gad, 3. april 2014 kl. 19.05

Kære Tom.
Tusind tak for dit svar. Indtil videre er jeg så lykkelig for din melding om, at nye, uerfarne folk er velkomne. Jeg har set, at man kan maile direkte til folk udenom forum, men jeg ved ikke lige, hvordan det foregår. Ka du forklare mig hvordan? Bare så jeg ikke fylder go have-plads med en hilsen.? vh sanne

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. april 2014 kl. 19.21

Hej Sanne

Hvis du vil skrive privat til nogen, skal du klikke på deres navn. Hvis det er grønt, kan du skrive dem - hvis det er sort, har de fravalgt muligheden for private beskeder.

Og velkommen til!

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 3. april 2014 kl. 20.48

Man skriver typisk privat til folk, hvis man fx vil udveksle private oplysninger (fx adresser, mail osv, hvis man skal bytte planter osv), hvis man vil have en privat snak eller udveksle dokumenter via mail.

Jeg er også en af "de glade amatører", jeg lærer utroligt meget af dette forum.
Jeg kan også anbefale deljorden.dk, hvis du mangler planter m.v. - eller har noget til overs i din have, som andre kan få glæde af.

Kompostorme kan man også få i andres kompostbeholdere. Jeg har givet to portioner væk i år via deljorden.dk - og fik selv mine sidste år via en have-ven på havelyst.dk (kræver medlemsskab af Praktisk Økologi). Men start med at undersøge, om nogle af dine naboer fx har kompost med orme.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Gad, 3. april 2014 kl. 21.31

kære freya.
tusind tak for dit svar. det er simpelthen så dejligt, at man kan møde søde have-venner derude i æteren... kh sanne.

Nyt svar til emnet »Kompost som nybegynder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kompost som nybegynder

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider