Skrevet af: Nina Olofsson, 25. marts 2014 kl. 12.52
Hej Havegodtfolk :)
Jeg har et par højbede på min østvendte terrasse uden voldsomt meget sol. De er 60 cm høje og fyldt op kun med jord, de står på fliser. Jeg har i et par år sået og høstet rucola, spinat og salat uden det vilde udbytte, men tilfredsstillende. Rødderne har dog oftest set 'svitsede' ud og som om de ikke havde det så godt som kanten ovenover jorden.
Nu, i højbedenes 3. sommer kan jeg se at der er kommet mug i jorden. Den lugter jordslået og der er hvide tråde i og den ligger tætpakket og der er lidt mos-lag på toppen.
Mine spørgsmål går på en redningsplan for disse bede. Jeg går ud fra at der kræves mere dræn. Hvilke muligheder er der for dette? Både i jorden og som decideret drænlag under jorden. Jorden består af kompost fra hhv svigerforældrene og kommune og så pottemuld fra supermarkedet, ca 1/3 fra hver, lidt mindre fra kommunekompost.
Og kan jorden reddes, altså blive god igen hvis jeg fx lægger den til luftning? Hvor længe ca? Eller ville i skifte den ud (det vil jeg virkelig gerne undgå!!!)
På billedet ses den uberørte jord oppe til højre. Resten af jorden har jeg gravet lidt i.
Skrevet af: Mogens; E., 25. marts 2014 kl. 16.39
Jorden er simpelthen druknet pga. mangel på dræn.
Den nemme løsning er at bore nogle store huller i træet lige over fliserne, men det vil måske svine fliserne til med pladder.
Jeg ville sprede jorden ud i haven, for der skal laves dræn i bunden af beholderne. Tag en flise op under midten af beholderen, grav et par spadestik ned og fyld hullet op med sten og brokker. Over hullet lægges et fintmasket plastnet (fra byggemarkedet) så det nye jord ikke stopper drænet. Træværket indvendig kan beklædes med plast så rådner det ikke så hurtigt.
Skrevet af: Lone Brems, 25. marts 2014 kl. 21.17
Hej Nina Olofsson
Ved at dyrke i den beskrevne blanding af kompost og pottemuld (hovedindholdet i pottemuld er sphagnum opblandet med gødning) giver du gode vækstforhold for næringskrævende surbundsplanter - så det er ikke underligt, at du ikke får det vilde udbytte af dine rucola, spinat og salat.
Alle tre planter trives bedst i neutral eller let kalkholdig jord - pH værdi omkring 6 - 7.
Og det er ikke underligt, at højbedenes indhold bliver tætpakket - der mangler helt mineralsk indhold som sammen med rester af veludviklede rødder kunne opretholde en luftig struktur.
Det vil alene af disse to grunde være helt utilstrækkeligt at lufte det nuværende indhold af højbedene.
Herudover er det meget svært at tilføre kalk i en mængde, der neutraliserer syren - også fordi der sker en fortsat syredannelse under den naturlige nedbrydning af sphagnum og fordi der tilføres en (lille) mængde syre med regnvand.
Så hvis du vil have bedre held med de kalkelskende planter, du dyrker er der ikke nogen vej udenom en udskiftning af indholdet af dine højbede.
Jeg vil som det første foreslå dig at følge Mogens E's anvisninger på at få lavet et godt dræn i bunden af højbedet.
Derefter bør den nuværende blanding i højbedene erstattes af en blanding af groft grus og havemuld i forholdet 1 : 2.
Hvis du vil arbejde med at holde jorden udenom dine urter dækket med brunt jorddække kan du anvende lidt havekompost eller afklippet græs. Du opnår hermed en behersket næringstilførsel og en god beskyttelse mod fordampning i de tørre perioder, der er i hver eneste dyrkningssæson.
Selv om det måske kan være en drøj omgang at få etableret dræn og forny indholdet i dine højbede håber jeg at du finde udvej for at gøre det! Du vil efterfølgende kunne få et meget bedre udbytte (med den samme udgift til frø og planter og med den samme pasningsindsats).
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Nina Olofsson, 25. marts 2014 kl. 21.48
Tusind tak for at tage jer tid til at svare :)
Fremfor at åbne en flise, vil det så være en mulighed at lægge en form for drænlag nederst i kasserne? Jeg ved ikke helt hvad jeg forestiller mig, men noget i retning af 10-20 cm leca eller perlegrus-agtige sten. Og så stadig bore i træværket.
Groft grus og havemuld, er det noget man køber i et havecenter så? Hvis man ikke lige har en grusgrav og en have man kan låne fra ;)
Igen, mange tak :)
Skrevet af: Freya Grossmann, 25. marts 2014 kl. 21.58
Hej Nina
Se også artiklerne her: www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/saajord_og_pottemuld/1326.html
Sand kan købes i byggemarkeder, jeg har købt sandkassesand til mine potter. Grus kan også købes, men læg mærke til typen, da grus kan være med mere eller mindre ler og evt. Indeholde cement, hvis det er til sprækker mellem fliserne.
Havemuld graver man op i sin have (eller andres haver). Leca kan være udmærket, men vandet skal stadig kunne komme ud af kassen.
Skrevet af: Lone Brems, 26. marts 2014 kl. 6.58
Hej Nina Olofsson
Havemuld kan købes i Big Bags under betegnelsen Harpet havemuld - dvs at sten over 20 mm er sorteret fra.
Du vil få svært ved at købe mindre end én kubikmeter - til gengæld er det leveret for mindre end 1000 kr ved din adresse.
Men som Freya Grossmann foreslår kan du måske få lov at hente muld i en andens have.....
Groft sand kan købes i mindre mængder helt ned til en spandfuld hos mange byggemarkeder. Har du mulighed for at kombinere bil med trailer kan du hente meget mere end den mængde i en grusgrav i nærheden af dig for næsten ingen penge.
Jeg ved at der er registrerede varemærker indenfor sand ( for eksempel faldgrus og sandkassegrus). Nogen af dem er behandlet med bakteriehæmmende stoffer (det kan måske ??? være hensigtmæssigt i vuggestuer) - men jeg synes det er vigtigt at undgå dem i dyrkningssammenhæng !
Du kan godt etablere dræning med småsten eller Leca i kombination med huller i eller ved kassens bund. Hvis du vælger den løsning er det en god ide at huske på Mogens E's råd om at lægge et lag meget finmasket plastnet ( kan også være fiberdug) mellem drænlaget og muldblandingen.
God arbejdslyst !
Venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Mug i jorden i højbede – ny jord?