Forum

Nybegyndere med hestemøg og alt mht have

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mie Toft Pedersen, 11. marts 2014 kl. 13.37

Hejsa allesammen

Vi er så heldige at vi har fået vores første hus her for et par år siden med en stor dejlig have, MEN den trængte til lidt oprydning mht. at fjernet en masse kirkegårdsbuske, som jeg kalde dem, for vi kunne begynde og plante lidt grøntsager. Vi har haft stor held med kartoflerne, men vores porre og gulerødder, har vi haft mindre held med. Vi har så været så heldige og kan få en trailer fuld eller en tipvogn hvis vi vil hestmøg, men en tipvogn er lige drastisk nok tænker vi, men hvad gør vi med hestemøget?
Lægger vi det bare ud ovenpå jorden nu her og lader det ligge og så om et par uger vender det ned i jorden?

Vi kan også godt tænke os et par højbed til grøntsager, men er det for meget at starte ud med?

Jeg har brug for nogle simple svar pga. jeg har adhd, så har jeg tit svært ved se igennem ord/forkortelser. f.eks når nogle skriver stikker! Hvad stikker de og hvad mener man?

Så jeg har brug for den, hvad skal man sige børnevenlige forklaring, da det her er så nyt for mig/os, men jeg vil gerne lære det.

Jeg har bogen John Seymour's Den selvforsynende have. Den ser flot og god ud, men er for mig lige pt noget uoverskueligt.

På forhånd tak

Mie

Ps. Hvordan slipper man af med Peberrod? De tidligere ejere havde plantet det mit i det en bed og det spreder sig være end jeg ved ikke hvad. Nogle tips på det?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. marts 2014 kl. 10.06

Hej Mie Toft Pedersen

Der er mange spørgsmål på en gang :-) - og det er der jo hver gang man er igang med at lære noget nyt .....

Men for at svare ordentligt på dine spørgsmål må jeg vide tre - fire ting:

Har I har prøvet at lave kompost ? Hvis svaret er nej - Har I et stykke jord (2 meter bredt og 2 meter langt) som må bruges til at have en kompostdynge på i nogen måneder?

Hvor meget plads I har til grøntsagshaven (hvor langt og hvor bredt er jordstykket?)

Jeg tænker også på, hvordan jeg selv har lært at passe have: Jeg lærte det ved at gøre tingene sammen med nogen, der havde prøvet det før...
Kan I lide tanken om måske at få en "have-ven" som kommer på besøg i Jeres have to - fire gange og hjælper med praktiske råd ? Hvis I synes om den idé, vil I så fortælle, hvilken større by I bor tæt ved ?

Når / hvis I svarer på spørgsmålene skal jeg nok prøve på at komme med nogen forklaringer og forslag, som er enkle !

Venlig hilsen fra
Lone

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mie Toft Pedersen, 13. marts 2014 kl. 12.49

Hejsa Lone

Tusinde tak for dit svar. Jeg vil lige få taget diverse mål her idag og måske lige taget et billede og lægge op, for at give et overblik.

Med venlig hilsen

Mie

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 13. marts 2014 kl. 18.44

På biblioteket findes en bog, der hedder

Vittrup Christensen, J.
Sådan - havebog for begyndere
1. udgave. 2005. 153 sider, illustreret i farver
[Kbh.] : Gyldendal, 2005
Seneste oplag: 1. oplag, 2005

Den er et supergodt opslagsværk til faglige ord og lignende - lidt som en pixi-bog for voksne haveamatører.
Lån - køb den, hvis du kan lide den. Så kan du bruge den til at slå op i, når du hører om ting, men ikke forstår fagudtrykkene.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 13. marts 2014 kl. 18.46

Mht. Peberrod, så er der ingen lette løsninger: grav den op - alt sammen. Eller dæk den over med sort plastik i nogle år.
Den vil muligvis brede sig forbi plastikken, men så må man være efter den der.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mie Toft Pedersen, 19. marts 2014 kl. 17.22

Hejsa Freya og Lone.

I må undskylde jeg ikke lige har fået skrevet tilbage herinde, men har ligget syg det sidste stykke tid.

Først kan jeg sige til dig Lone, at det hestemøg, som vi fik hentet faktisk allerede var økologisk og komposteret, hvilket var super lækkert og så var det endda ganske gratis. Jeg spurgte ham nemlig ad mht. komposteringen og han kunne så fortælle, at de havde det på flere forskellige stadier rundt omkring pga. han selv bruger det på det stykke jord, hvor han selv dyrker også, så det var jo rigtig skønt, må man sige.

Dog har vi tænkt over noget, vi har jo sådan nogle grønne kompost beholdere fra Revas med vores køkken affald (dvs. appelsinskræller, skræl fra diverse rodfrugter osv. kan vi godt tilføje det noget af det komposteret hestemøg eller?

Mht. hvor stort et stykke vi har til at lave have af, så svare det til cirka 20 kvadratmeter i et aflangt areal tror det var min kæreste sagde og så har vi valgt, at lave 2 højbed i et lille firkantet område i nærheden af hvor vi har nogle bærbuske , vi har dog mere plads, men vi tager lige lidt af gangen.

Min kæreste vil helst ikke vi får en udefrakommende haveven, så jeg har været smuttet over til en genbo på nogle og 80, så han har givet os nogle praj.

Jeg er stadigvæk lige ved og lære denne side og kende! Så undskyld, hvis det tager lidt tid og skrive tilbage engang imellem!

Med venlig Hilsen

Mie

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 19. marts 2014 kl. 21.12

Det gør ikke noget, Mie. Der er mange, der ikke svarer tilbage. Men jeg synes, det er dejligt at få en tilbagemelding på, om de råd man kommer med kan bruges. Det tænker jeg også for Lone, som bruger en del tid på sine meget detaljerede besvarelser.

Men en 80-årig genbo kan jo også være en haveven :0) han behøver jo ikke flytte ind.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 23. marts 2014 kl. 19.02

Hej Mie Toft Pedersen

Dejligt for Jer med det komposterede hestemøg - en trailerfuld er nok lige rigeligt til den størrelse urtehave, som I har plads til. Men måske er traileren lille eller den kan læsses mindre end stuvende fuld :-).

Og I skal ikke grave det komposterede hestemøg ned, hverken nu eller senere. Læg det ovenpå jorden - og brug en kultivator til at holde jorden løs med - efterhånden bliver dette brune jorddække nedbrudt og indblandet i det øverste jordlag. det er det allerbedste sted for alle køkkenurter at få fat i næringsstofferne i hestemøget.

Hvis i har brug for at grave for at gøre haven klar til at plante og så i kan det gøres nu. Ukrudtet er godt igang med at gro allerede - så brug et par gamle handsker er fjerne mest muligt af rødderne på senegræs, tidsler, brændenælder samtidig med at der graves og vendes i jorden.

Når i kommer hjem med det komposterede hestemøg lægges det
i en bunke - gerne med en gammel presenning over, så bunken ikke får for meget regn (det skyller næringsstofferne væk fra bunkens overflade).
Hent derefter fra bunken til tre ting:
Til brunt jorddække ved kartofler, porrer, kål, majs, squash og løg når de sættes eller plantes.
Til blandingsmateriale i den kompostbeholder, hvor der mest samles grønt affald fra køkkenet - en spandfuld hestemøg for hver to spande køkkenaffald.
Til ekstra sensommergødning (også som brunt jorddække oven på jorden) til de ting, der vokser længe om efteråret: Kål, porrer og måske majs. Det ekstra lag skal fordeles i slutningen af juli.

De næste år kan I måske nøjes med en lille trailerfuld - det er god plantenæring til de grøntsager, der er nævnt ovenfor.

Der hvor I har lyst til, at der skal stå ærter, bønner, dild, persille og den slags mindre næringskrævende urter skal I ikke bruge det komposterede hestemøg. Disse urter klarer sig som regel udmærket uden - og når i får komposten med grønt fra køkkenet til at fungere er det et udmærket jorddække til disse planter.

Det kan være smart at bytte rundt på urternes plads i køkkenhaven - man kalder det at lave sædskifte.
Det kunne for eksempel gøres på denne måde (men det er ikke den eneste!): Når det det ene år har været for eksempel kartofler og
majs (med et godt lag brunt jorddække) kan der året efter sås rødbeder, næste år kan der sås ærter og bønner og det tredje år dild, persille. Fjerde år starter man så forfra med kartofler og et godt lag komposteret hestemøg som jorddække.

Urtehavens og højbedenes størrelse er bestemt ikke for meget til to mennesker! Til fuld selvforsyning året rundt med bær, frugt, urter af alle slags og krydderurter regner man med 100 kvadratmeter pr menneske.
Så Jeres urtehave (højbede-) størrelse er et rigtig godt startsted for at få erfaring med, hvad der er let og hvad der er svært at dyrke i den jord, der nu er hos Jer !
Hellere en lille urtehave, som man er glad for at arbejde i og som man er stolt af at høste urter fra end en stor urtehave, som det kan være svært at få passet ordentligt....

Venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Nybegyndere med hestemøg og alt mht have«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Nybegyndere med hestemøg og alt mht have

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider