Forum

Spire kartofler fra supermarkedet

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 7. marts 2014 kl. 16.11

Min lokale brugs har økologiske kartofler af sorten 'Ditta' som skulle være en udmærket middeltidlig kartoffel.
Jeg tænkte om jeg kunne købe en pose og lægge den til spiring? Eller er det nødvendigt at svinge omkring havecenteret og købe nogle læggekartofler?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. marts 2014 kl. 17.04

Du kan sagten bruge dem fra brugsen. Ditta er en udemærket sort.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 7. marts 2014 kl. 17.12

Hej Søren.
Det lyder godt! Jeg havde læst at der kunne være problemer med sygdom, men man kan vel lige inspicere kartoflerne inden man lægger dem til spiring går jeg ud fra.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. marts 2014 kl. 17.21

Jeg tror at det er begrænset hvad der er af sygdomme i dem for de kartofler bonden har lagt har nok været sygdomsfrie . Ellers lægger du bare nogle flere .

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 7. marts 2014 kl. 17.25

Tak for dit råd, Søren!

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. marts 2014 kl. 17.39

Ditta anbefale til økologisk dyrkning. Da den sjælden for sygdom. Den og så Raja som er en rød kartoffel .

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 7. marts 2014 kl. 20.56

Jeg må ærligt indrømme, at jeg også ville bruge dem fra Brugsen. Check dog overfladen på kartoflerne, om de ser hele og pæne ud.

Jeg har tidligere kun brugt gamle spirede kartofler af Ditta (økologiske fra Føtex), men sidste år købte jeg Ditta samt en tidlig sort fra Camilla Plum. Desværre havde alle planter sortben-syge (tror jeg det hed) - vist nok en svampesygdom.

I år har jeg købt øko-læggekartofler i Kvickly - Ditta og Marabel. Hvis der også er sygdom i dem, bruger jeg fremover kun spirede kartofler fra grøntafdelingen! :-)

Hilsen Lisbeth

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. marts 2014 kl. 21.48

Hun skulle have haft dem retur igen og givet dig pengene tilbage.
Det er for dårligt at sælge dig sådanne kartofler .
Du betaler for at få sygdomsfrie kartofler ,ikke sygdom .
Måske har hun brugt kartofler af egen avl og solg dem videre .
og det er ulovlig,

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 8. marts 2014 kl. 16.51

det kan vel også være noget med samme placering af kartoflerne år efter år, i forhold til sygdomme. Jeg har de sidste to år haft mine kartofler det samme sted, så jeg overvejer at skifte placering i år, selvom jeg godt nok ikke har så mange andre steder.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 8. marts 2014 kl. 18.06

@Marc: Jeg har mulighed for at have et 4-årigt sædskifte, og med efterafgrøder, så jeg tror ikke, at det kan skyldes dette.

@Søren: Jeg overvejede faktisk at klage, da det næsten var alle læggekartofler, der var inficeret. Jeg ønsker dog ikke fremover at købe læggekartofler på nettet, da det er lidt bøvlet, og portoen er rimelig høj. Så jeg lod den ligge der.

Nu ser jeg, hvad de økologiske fra Kvickly giver. Ellers bruger jeg bare de spirede vinterkartofler fra 'posen'.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mie Toft Pedersen, 11. marts 2014 kl. 13.40

Hej Bo

Vi har stor glæde af at bruge kartoflerne i det lokale supermarkede! Vi bruger som regel Vildmosekartofler, lader dem ligge i posen under bordet indtil de begynder og spirer og fik rigtig mange flotte og store kartofler ud af det sidste år.

Mvh Mie

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 11. marts 2014 kl. 13.59

Hej Mie.
Tak for tippet! Jeg har købt et par poser økologiske Sava kartofler i Rema, og de ligger nu i en kølig nordvendt vindueskarm. Jeg krydser fingre for at det bliver en succes!

Nyt svar til emnet »Spire kartofler fra supermarkedet«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Spire kartofler fra supermarkedet

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider