Skrevet af: Steffen Blak, 12. februar 2014 kl. 10.13
Hej.
Jeg leder efter en bærbusk af en art som kan dele græsplænen og køkkenhave op i form af en hæk. Jeg er med på at eb ribsbusk er oplagt, men den har jeg et andet sted. Så jeg vil høre om der ikke er nogen af jer som har en god ide. Den må ikke fylde så meget i bredden. Med det mener jeg omkring en halv meter.
Men lad mig høre om i har en god ide...
Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 12. februar 2014 kl. 11.35
Hindbær vil være et oplagt valg. De kan fint holdes inden for en halv meter, danner en tæt løvvæg og giver rigeligt med bær hvis du vælger den rettet sort. Jeg kan anbefale de sentbærende sorter, jeg har selv Autumn Bliss stående som hæk mellem et stykke af plænen og køkkenhaven. Som en lille bonus sender buskene en del udløbere ud der resulterer i fine planter man kan give væk.
Skrevet af: Lone Brems, 12. februar 2014 kl. 19.43
Hej Steffen Blak
Mit forslag er blåbær - især hvis området har såkaldt vandrende skygge og du har mulighed for at etablere en meterbred bræmme surbundsjord på arealet mellem græsplæne og urtehave.
Det vil nok have den fordel, at græsvæksten reduceres væsentligt - og at hvad der nu måtte gro ind i bræmmen (eller bedet) meget let fjernes igen.
Surbundsjorden kan bestå af 10 - 15 cm overfladekompost af lige dele nåle fra gran- og fyrretræer, løvkompost, barkflis fra grantræer og sand med lavt eller intet kalkindhold.
Brug ikke sphagnum - lad højmoserne være i fred både i Danmark og i udlandet !
Blåbærbuskene udvikler sig langsomt og ender (afhængigt af sort) med højde og bredde på mellem 60 og 120 cm.
Der er ikke ret meget pasning ud over at holde overfladekomposten vedlige med års mellemrum med nye lag af nåle og barkflis.
Blåbær er "letløvet" og slipper fint lys ned til jordoverfladen, hvis du ønsker at etablere for eksempel lyng- eller timianunderplantning.
Du kan finde mange flere oplysninger om blåbær bare ved at skrive ordet "blåbær" i søgefeltet øverst på Havenyt's side. Bare læsning af et par artikler vil bringe dig nærmere valget af den sort, der bedst matcher dine smagsløg og krav om behersket busk-størrelse.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Tom Andersen, 12. februar 2014 kl. 21.27
Lone, god opskrift!
Ved du om ingredienserne alle kan købes nogle tilgængelige steder - jeg har dem ikke i haven og i den lokale skov har jeg fået nej til at hente nålene?
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 13. februar 2014 kl. 9.09
hvis blåbærløsningen vælges vil det et godt sted at etablere tyttebær sannen med de giver et fint bunddække og giver en masse frugt
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 13. februar 2014 kl. 9.10
der skulle stå sammen med
Skrevet af: Steffen Blak, 13. februar 2014 kl. 9.13
Jeg syntes det lyder som en fremragende ide. det tror jeg jeg vil begive mig ud i, men hvor kan man få blåbær og tyttebær til en overkommelig pris, da det er et rimelig langt stykke :)
Skrevet af: Freya Grossmann, 13. februar 2014 kl. 9.14
@Lone: kan du måske få Karna til at lægge opskriften på surbundsjord ind som en artikel?
Vi er flere - bl.a. På Havelyst, som har ledt efter denne opskrift, men den dukker ikke lige op på google.
Det ville være rart, at kunne henvise til en artikel.
Skrevet af: Lone Brems, 13. februar 2014 kl. 10.01
Hej Tom Andersen & Freya Grossmann
Tom:
Noget kan købes – andet er det enkelt men måske lidt tålmodighedskrævende (!) at skaffe med en meget begrænset indsats og eventuelt udgift til transport.
Vasket sand kan købes i byggemarkeder eller en grusgrav.
Fliset granbark købes hos de firmaer, som forhandler det i de såkaldte ”Big Bag's”.
Løvkomposten kan du fremstille ved at samle - spørg naboerne :-) - store mængder nedfaldne blade til efteråret og sætte dem enten i sorte plastposer eller en kompostkasse på mindst 1 x 1 x 1 meter. Efter et årstid eller halvandet (og gerne nogen omgange, hvor du med en greb lufter og blander materialet i sækkene eller dyngen) er der en (meget mindre!) mængde halvomsatte blade tilbage, som kan indblandes med sand og barkkompost.
Nålene fra fyrretræer eller grantræer findes - og endda rigeligt i mange kystnære sommerhusområder, hvor øvelsen kan gå ud på at bevare lyngarealer og næringsfattig jordbund for at fremme urterne i klitområderne.
Når nu den skovejer, du har spurgt om lov til at samle nåle har været afvisende, kan du i stedet prøve at finde frem til nogen, som gerne vil dele med dig på www.deljorden.dk
Der kan sagtens være nogen i nærheden af hvor du bor, som vil være glade for at slippe af med nogle trillebørfulde sammenrevne fyrrenåle. Er der kogler i blandingen tar' du bare dem med også; de udmærker sig ved at omsættes meget langsomt og hjælper med at holde den luftige struktur i overfladekomposten.
Freya:
Der findes allerede udmærkede artikler her på Havenyt under emnet Spørg eksperterne - for eksempel:
Sten Porse "Sphagnum"
Thomas Dahl Olejarz "Storfrugtet blåbær"
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Tom Andersen, 13. februar 2014 kl. 10.31
Konklusionen er, at Fyrrenålene er den begrænsede faktor for at blandingen bliver almindelig anvendt til substitution af spagnum.
Kan Grannåle bruges?
Skrevet af: Lone Brems, 13. februar 2014 kl. 12.04
Hej Tom Andersen
Jeg har tilladt mig at "klippe" i Sten Porse's artikel om Sphagnum - kig med her:
"Og surbundsbedet behøver måske heller ikke altid at være så surt endda. De senere års forskning har vist, at surbundsplanterne er mindst lige så afhængige af, at jorden er mineralfattig, iltrig og konstant fugtig, samt at de får lejlighed til at danne mykorrhiza med de rette svampe".
Så ja, jeg tænker at man kan vælge grannåle eller fyrrenåle med samme gode resultat - måske med den fordel til fyrrenåle, at de ikke "pakker sig" så tæt, som grannåle kan gøre det. Men der er jo meget struktur i sandet og i løvkomposten, så det vigtige er at sørge for, at alt materialet er blandet grundigt inden overfladekomposten lægges ud i bedet......
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Maj-Britt Rønne Møller, 13. februar 2014 kl. 12.48
Jeg er graver ved et par små landsbykirkegårde, og jeg har masser af blade om efteråret, som bare bliver kørt til kompostering, og om foråret tager jeg gran af gravstederne, og det bliver også bare kørt væk.
Måske kan man få en aftale med den lokale graver om at hente blade til bladkompost om efteråret, og gran om foråret, som kan flises og komposteres?
Skrevet af: Søren S Duun, 13. februar 2014 kl. 15.08
Som hæk vil jeg foreslå at plante stikkelsbær. Disse kan klippe lidt i siderne og med tiden danne en hæk , stikkelsbær marmelade koster en formue , så det vil være en af årsagerne til at plante den .
Skrevet af: Mogens; E., 13. februar 2014 kl. 17.17
Jeg har en blandet hæk af røde stikkelsbær, solstik (jostabær) og ribsbuske. Når de bliver for brede bliver de studset med hæksaksen, og planterne er nemme at stikling formere.
Solstik marmelade tror jeg ikke man kan købe nogen steder, men det smager hammer godt.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 14. februar 2014 kl. 8.44
steffen blak jeg har en masse rigtbærende tyttebærplanter som du kan hente for et par flasker sød hvidvin
Skrevet af: Maj-Britt Rønne Møller, 14. februar 2014 kl. 9.35
Kan tyttebærene godt gro under blåbærbuskene?
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 15. februar 2014 kl. 8.43
ja det står der osse længere oppe i opslaget - både tyttebær og blåbær har et meget stort indhold af vitaminer og antioxidanter
Skrevet af: Rebecca Toubøl, 26. februar 2014 kl. 23.18
@Moges Madsen, når du beskriver dine tyttebær som rigtbærende tænker jeg på mit sølle planteskoleeksemplar, jeg har haft i tre år uden så meget som eet bær på...suk. Hvad gør du? Eller skal jeg kigge mig om efter en anden sort, måske?
Jeg er nemlig også ved at etablere ny køkkenhave og synes blåbær- tyttebærideen er fantastisk!
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 27. februar 2014 kl. 9.21
rebecca jeg kan sagtens undvære nogle planter vi plukkede omkring 1 1/2 kg sidste år
Skrevet af: Rebecca Toubøl, 6. marts 2014 kl. 22.49
@Mogens Madsen. Lyder helt fantastisk, hvor skal jeg sætte hvidvinen ;))?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Bærhæk