Forum

Komposterbare plastposer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. oktober 2013 kl. 14.42

I Kalundborg Kommune udleveres komposterbare plastposer til bioaffald. Vi har været i sommerhus i det område og jeg synes at det det kunne være praktisk om jeg også benyttede den slags poser hjemme. Men kan man bare smide sådanne poser med affald i den grønne beholder? Skal poserne tømmes ned i beholderen og man bare kommer den tomme pose oveni? Hvor hurtigt foregår komposteringen af sådan en pose, der er lavet af majsstivelse?
Nysgerrig, fordi jeg ellers tømmer min almindelige pose ned i beholderen og derefter står med en ulækker pose, som jeg skal en tur rundt om huset/haven med for at komme den i den sorte "OTTO".
Hvem har erfaring med de komposterbare poser?
Ingeborg

1 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. oktober 2013 kl. 16.45

Hej Ingeborg .

Jeg kender godt disse kompostplastposer, da min mor har sommerhus ved Vollerup overdrev, ved Kalundborg og her får hun udleveret disse poser. Jeg har fået en rulle af hende og jeg har erfaret att de er kraftigere end dr første som kom på markedet herhjemme . Jeg bruger kun nogle ganske få, da de er l længe om at kompostere. Jeg har haft nogle liggende i 2 - 3måneder i min kompostbeholder og det er længe . De gamle forsvandt efter en uge, måske 14 dage . De nye skal også kunne stå for mere end de gamle .

2 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. oktober 2013 kl. 19.58

Lidt sjovt, at du lige spørger om det nu - jeg har nemlig haft en stående med køkkenaffald i en spand for at se, hvor længe den var om det. Den har stået en måned og var godt i gang med at blive omsat nu :)

3 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. oktober 2013 kl. 20.16

Hej Anja
Jamen så længe kan kompostormene vel ikke vente før de kan komme til "fadet". Jeg må nok blive ved den gamle metode.
Ingeborg

4 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. oktober 2013 kl. 21.14

Jeg vil tro at hvis man fodre den med ren husholdningsaffald kan man sætte omsætningen væsentlig op og kommer den ned i blandt noget med varme og gang i den så sker der mere . De gamle hvor nogle af dem var lavet af kartoffelmel, der gik bunden ud allerede efter to dage . Dem af majsen var ikke bedre .

5 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 13. oktober 2013 kl. 22.13

Man behøver måske ikke binde knude på den, hvis den bare skal bæres fra køkkenet til komposten i haven?
Så kan ormene lettere komme til.

Og lige en ting mere: nogle steder bruger man alm. Plastikposer. De rives maskinelt i stykker, inden de bioforgasses.

6 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. oktober 2013 kl. 22.20

Dem af almindelige plastik vil ikke kompostere
Så har du bare plastikrester i din kompost .

7 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 14. oktober 2013 kl. 10.20

Jeg er lige lidt nysgerrig - hvorfor bruger man overhovedet poser? Er det ikke det grønne affald til kompostbeholderen vi taler om her?

Hos os samler vi det i en spand og tømmer den i beholderen, det må da alt andet lige være bedre end at bruge poser, uanset hvor komposterbare de måtte være?

Eller har jeg fuldstændig misforstået noget? .o)

8 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. oktober 2013 kl. 11.06

Hej Trine
I de fleste kommuner har man to skraldeposer, heraf den ene til køkkenaffald. Husk lige at ikke alle bor sådan at de vil have en spand til køkkenaffald stående. Personlig gyser jeg ved tanken om sådan en spand.
I en to personers husholdning er der varierende mængder affald til kompostering. Hos os er det frugt og grøntsagsaffald. Jeg tømmer posen i kompostbeholderen hver 3. eller 4. dag - afhængig af mængden.
Hvis jeg skal skønne, hvor mange familier på vores vej har en kompostbeholder, vil det højest være 4 ud af 20 husejere. Andre har en grøn beholder til afhentning. Og den beholder gad jeg ikke lugte til, hvis al affaldet bare blev hældt i - uden at være i lukkede poser. Sådan er der jo mange måder at håndtere "skidtet/guldet" på.
Da jeg i går sorterede mine store kompostbunker, tænkte jeg ved mig selv: "Hvorfor gør du gamle kone det? Står med en greb højt oppe i bunken og bruger mange kræfter på det" Andre slipper nemmere om ved det - og måske skulle jeg overveje en nemmere metode, nemlig at bestille en grøn kommunal beholder til afhentning af grønt affald. Når man er 73 må man overveje den slags ting, så der er kræfter til det man virkelig har lyst til!
mange hilsner
Ingeborg

9 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 14. oktober 2013 kl. 19.25

Du har ikke ret Ingeborg. Det er faktisk kun 7-8 kommuner, der samler bioaffald (madaffald) ind (endnu).
Haveaffald er mere udbredt.

@Søren: jeg snakker ikke om alm plastposer i komposten, men som indsamling af bioaffald (til bioforgasning, ikke kompostering).

Fordelene ved egen kompostering af haveaffald frem for kommunal er til at overse.
Ift. Madaffald er det også kun klima/miljømarginaler, der adskiller de to former - og lidt mere på den økonomiske side.

10 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. oktober 2013 kl. 19.48

@Trine

Ved hjemmekompostering er posen totalt overflødig - helt enig.

Bruger en plastbeholder med låg, ca. 3 - 4 liter. Tømmes den tit og rengøres den efter behov, er det til at leve med. Lækkert er det ikke....slet ikke i den udendørs beholder på ca. 40 liter, som er mellemstation før kompostbeholderen :-)

Men det fungerer.

11 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. oktober 2013 kl. 20.03

Hej Freya
Det lyder komplet uforståeligt for mig at der kun skulle være 7-8 kommuner i DK som har særskilt affaldssortering. Jeg er i den situation at vi i Fredericia Kommune, mine sønner i hhv. Vejle og Holbæk Kommune og Kalundborg Kommune har denne affaldssorteringsorden. :-) Det vil sige at de "køkkener" jeg normalt kommer i berøring med - her er nævnt 4, alle har affaldssortering. Mon ikke der er flere i dette forum som kan føje deres kommune til min liste?
Mange hilsner - Ingeborg

12 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 14. oktober 2013 kl. 20.55

Alle har affaldssortering - bare ikke bioaffald. Og ikke altid i køkkenet...

Greve kommune har fx ikke bioaffald, men indsamler fx dåser, glas, pap og papir som storskrald/genbrug.

Er hovedforfatter på www.affald.dk, så jeg ved, hvad jeg taler om.
Ikke to kommuner har ikke ens ordninger - hvilket gør det svært for folk at forstå systemerne.
Skulle forleden forklare det for en journalist, og må skuffe ham med, at han ikke kan lave en hurtig oversigt til sin avis - og at det eneste folk med garanti har derhjemme er dagrenovation. Det afhænger af lejlighed/hus/landejendom/rækkehus/sommerhus/kolonihave osv.

Der er ingen faglig term, der hedder køkkenaffald.
Køkkenaffald for mig kan være restaffald (forbrænding, dagrenovation), men nogle vil måske forstå det som madaffald/bioaffald, mens andre igen blander rundt i husholdningsaffald og dagrenovation.
Sidstnævnte er til forbrænding, mens hush.affald også dækker, pap, papir, glas osv. Altså i modsætning til erhvervsaffald.

13 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. oktober 2013 kl. 21.03

@Freya
www.fredericia.dk/Borger/Natur-miljo/Sider/Affald/Groent-affald-i-Fredericia.aspx
I Fredericia og Vejle hedder det grønt affald og det gælder for komposterbare ting. Vi har haft denne ordning i snart 10 år?
I Vejle udleverer kommunen grønne og sorte poser. Vore børnebørn kender slet ikke til at man smider det hele til dagrenovation. Derfor forstår jeg ikke at der ikke er flere med på den vogn.
Mange hilsner - Ingeborg

14 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 14. oktober 2013 kl. 21.17

Prisen! Og de begrænsede miljøfordele!

Har ferie, så jeg har ikke oversigten over bio-kommunerne her.

15 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. oktober 2013 kl. 21.55

Jeg læste lige regulativet for Fredericia - det er kun haveaffald og utilberedte grønsagsrester, der er med i deres grønne affaldsordning. Tilberedte madrester, kød og den slags ryger stadig med i husholdningsaffaldet, som køres til forbrænding.

I Kalundborg Kommune, som jeg bor i, bruges de grønne poser til alt organisk affald - også det, som man ikke må smide i hjemmekomposten - kød, brød, tilberedt med osv.

Så det er ikke den samme ordning, vi taler om - de fleste kommuner har en grøn affaldsfraktion, men ikke nødvendigvis den med madresterne, for de flestes vedkommende er det kun haveaffald. For øvrigt et tåbeligt ord i mine ører :)

16 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Jonathan Johansen, 18. maj 2016 kl. 11.50

Slettet af administrator 18. maj 2016 kl. 20.56.

17 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 18. maj 2016 kl. 12.42

Hm... To reklamer for nævnte firma på en dag!

18 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. maj 2016 kl. 12.48

I sommerhusområdet ved Kalundborg Kommune udleveres komposterbare plastposer til det grønne affald. Jeg har hugget et par stykker med hjem fra sønnens sommerhus for at se, hvor hurtigt de gik til i min grønne kompostbeholder. Det varede faktisk et par måneder. Poserne er lavet på basis af majs.
Ingeborg

19 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. maj 2016 kl. 13.05

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

20 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. maj 2016 kl. 14.58

I Vejle Kommne har man i mange år fået kommunale affaldsposer. Sorte til restaffald og grønne til komposterbart køkkenaffald. Jeg mener at have set en film, hvor kommunens sorteringsanlæg består af et transportbånd, der sorterer grønne og sorte poser hver for sig. Jeg ved dog ikke om de grønne poser rives af, mens de sorte går til forbrænding.
Ingeborg

21 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. maj 2016 kl. 17.30

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

22 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 18. maj 2016 kl. 20.46

Jeg har lige hørt at man vil lave biogas anlæg i Køge hvor borgerne kan aflevere grøn affald og få kompost retur . Det skulle ske i 2018.

Jeg frygter bare at man får nogle af de samme problemer som i nævner og som jeg har hørt også skete for et stort anlæg i Hillerød for år tilbage. Jeg bliver ikke leveringsdygtige i grønt for jeg vil hellere kompostere selv .

23 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 18. maj 2016 kl. 21.59

Affaldsteknologien udvikler sig dag for dag. I dag findes der fx for-sorteringsanlæg flere steder landet, der kan sortere fx plast og metal fra madaffaldet fra virksomheder og supermarkeder. Det gjorde der ikke for 2-3 år siden.

Anlægget i Helsingør er skrækhistorien, som snart ligger 20 år tilbage, men som jeg hører om fra borgere flere gange om året...

Mange kommuner bruger nu bioplastposer til bioaffald. Hvis beholderen er for lukket komposterer de på få dage i sommervarmen. Altså i skraldespanden, derfor ønske om ventilation.

Vejles optiske anlæg virker efter sigende. Gribskov vil måske indføre noget tilsvarende, men med andre fraktioner.

Men alle kommuner har frit valg til at bestemme deres system. Kommunalt selvstyre. Det elsker jeres lokalpolitikere

; 0)

24 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. maj 2016 kl. 22.03

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

25 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 19. maj 2016 kl. 15.45

Ja, men når de andre farver er sorteret fra er det vel ikke meget andet end sort tilbage; 0)

26 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. maj 2016 kl. 21.30

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

27 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2016 kl. 14.18

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

28 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. maj 2016 kl. 23.55

Jeg ved ikke om der i de sorte og grønne affaldsposer, som Vejle kommune udleverer er et særligt "sporstof" som gør at maskineriet kan skelne sort fra grønt?
Jeg savner faktisk nogle tv programmer, som oplyser om den slags.
Ingeborg

29 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. maj 2016 kl. 8.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

30 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. maj 2016 kl. 8.45

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

31 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. maj 2016 kl. 8.51

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

32 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. maj 2016 kl. 9.07

Det kræver nu alligevel at man har plads til diverse containere privat - tænkte jeg, da jeg så sidstnævnte film. Men rent praktisk gør vi det samme i Fredericia kommune, hvor der bliver afhentet almindeligt blandet husholdningsaffald og grønt affald i 2 særskilte OTTO'er hver 14. Dag. Desuden er der afhentning af storskrald een gang om måneden. Hertil udleveres der store ruller med store stærke affaldsposer 2 gange om året. Her sorterer vi GLAS-PAP -PAPIR-FLAMINGO- HÅRDT PLASTIK-BLØDT PLASTIK-SMÅMETAL-TEKSTIL-AVISER.
Rent praktisk har man så disse poser stående/ liggende i sin garage, hvis man har en sådan. Vi har et par skabe i garagen, hvor vi midlertidigt deponerer disse ting i plastkasser indtil afhentningsdag, medmindre vi selv kører tingene på genbrugspladsen, hvilket vi ofte gør, når vi alligevel skal den vej .
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Komposterbare plastposer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Komposterbare plastposer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider