Skrevet af: Jes Rehder, 25. september 2013 kl. 8.50
Hvornår ved jeg om mine pærekvæder er plukmodne ?
smil fra jes
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 25. september 2013 kl. 9.49
Hej Jes,
Jeg har en japansk kvæde, og der er det sådan, at de tidligst kan plukkes, når de har fået frost. Ikke bare -1 grad en enkelt nat, men udbredt frost i noget tid.
Jeg vil tro, at det samme gælder for din, men det kan jo være, at der er andre, der ved bedre.
Elsebeth
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. september 2013 kl. 16.46
Hej
Pærekvæder og japanske kvæder er ikke det samme.
Pærekvæder er omtrent så store som rigtige æbler/pærer og nogle sorter er meget lodne.
Min sosters kvæder, som jeg altid høster og forarbejder til syltede kvæder, kvædegele og kvædebrød bliver først plukket hen i november måned, når de har fået frost et par dage.
strikinge.blogspot.dk/2009/10/en-hel-kurv-fuld-af-kvder.html
strikinge.blogspot.dk/2008/11/huslige-sysler-for-en-gangs-skyld.html
Mange hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. september 2013 kl. 16.48
Og så glemte jeg lige linket til det lækre kvædebrød
strikinge.blogspot.dk/2009/10/kvdebrd.html
Ingeborg
Skrevet af: Tom Andersen, 25. september 2013 kl. 17.54
Hej Jes
Hvis du starter med at bruge søgefunktionen, kan du være heldig at finde artikler skrevet af fagfolk :)
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/aebler_kvaeder_og_paerer/839.html
Skrevet af: Henry G., 25. september 2013 kl. 21.04
Hej Jes Det er ganske enkelt at se, når dine Æble/Pærekvæder kan plukkes. Når en enkelt frugt er faldet af træet, er det tiden at plukke resten, der så kan opbevares luftigt og køligt indtil brug, sådan har vi gjort i mange år uden problemer. Henry G.
Skrevet af: Jes Rehder, 26. september 2013 kl. 8.24
Tak til alle
En masse gode svar som jeg virkelig kan bruge.
jeg glæder mig til det første glas kan åbnes - mums
mkh
Jes
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kvæde