Skrevet af: Freya Grossmann, 10. september 2013 kl. 19.56
Vi har overtaget et hus med et æbletræ af ukendt sort. Det blomstrede fint i foråret, men har ikke sat et eneste æble - og efter sigende heller ikke sidste år (og måske flere år tilbage).
Træet er et ældre træ - måske 15 år - måske ældre - men ser egentligt frisk ud.
Og hvorfor sætter det så ikke frugt? Mit bud er, at de ikke er blevet ordentligt bestøvet. Naboerne har efter min viden ingen æbletræer, men vi bor i villakvarter, så der må jo være nogle i området.
Sp 1: hvor langt må der være til bestøversorten? Bier flyver jo adskillige kilometer, så et villakvarter burde de kunne nå rundt. Der er masser af æbler på andre træer i området.
Vi har planer om at plante endnu et æbletræ, som kan tage over, når det andet engang ikke kan mere. Jeg tænker derfor i, at plante fx aroma eller discovery, da de ser ud til at krydsbestøve med de fleste sorter - det kunne så samtidig sætte gang i det gamle træ?
Men jeg er også lun på at plante et såkaldt familietræ, altså med flere sorter. Fordelen vil bl.a være, at vi får høsten fordelt over længere tid.
Ofte på nettet angives ikke, hvilke sorter et sådan træ er podet med, og så vil jeg ikke have det.
Sp 2: hvad er jeres erfaringer med at have 2, 3 eller 4 sorter på samme træ? Vil de med tiden udkonkurrere hinanden?
Sp 3: alt det der med grundstammer... Som jeg har modtaget undervisning i, men slet ikke husker numrene på... Træet må gerne få klatrehøjde, men skal ikke blive kæmpestort. Men hvad vælger jeg som grundstamme - og er der forskel på valget om det er en eller flere æblesorter på samme træ?
Sp 4: hvilke sorter har I gode erfaringer med på familietræer? Jeg er fx interesseret i gråsten, men også et mere sprødt æble til september-oktober. Ingrid marie kunne være et bud, men den er vist modtagelig for skurv. Men der er jo så mange skønne æbler...
Sp 5: kan jeg evt pode en kvist aroma på det gamle æbletræ og få held med bestøvningen (hvis det træ altså ikke er aroma).
Sp 6: er der andre årsager til, at æbletræer ikke sætter frugt?
Nogle meninger om, hvor gammelt et træ, jeg skal vælge?
Skrevet af: Linda H., 11. september 2013 kl. 7.27
Jeg har et pæretræ med 3 sorter. Grev moltke, conference og clara frijs.
Jeg syns det er ekstremt svært for en begynder at beskære træet så det ser harmonisk ud, pga den forskellige væksthastighed. Grev moltke og clara frijs fik rigig mange pærer, conference fik skurv og måtte skæres meget tilbage og jeg kan se at grev moltke også er begyndt på det. Træet blev sat forrige år.
Æbler har jeg et alm gråsten der ikke har givet æbler i 3 år. Men har i år plantet søjleæbletræer, en fredrik til at krydsbestøve, suncat en tysk sort der skulle være meget modstandsdygtig og rigtbærende og et paradis æbletræ de kan vist også krydsbestøve lidt. Vil gerne have discovey som søjle også, men den har de ikke i Koldint området.
Skrevet af: Anja Egeriis, 11. september 2013 kl. 7.57
Jeg købte et træ med tre sorter på for længe siden. Nu er der kun en enkelt tilbage - desværre den kedeligste af de tre - de andre er helt forsvundet...
Så man skal nok have ret godt styr på, at de vokser nogenlunde ens - eller være over dem med beskæring :)
Skrevet af: Freya Grossmann, 11. september 2013 kl. 18.16
Anja, det er præcist det, jeg også har læst mig til.
Så er et måske bedre at vælge nogle søjleæbletræer? Men så er ovre i sorter, jeg ikke kender, og eksperterne herinde angiver, at de ikke har den bedste spisekvalitet, og det er vigtigst for mig.
www.havenyt.dk/forum/koekkenhaven/5501.html
Espallier er ikke en mulighed, der hvor de skal stå.
Men er der nogen, der tror på, at det kan løse mit (måske) bestøvningproblem?
Skrevet af: Freya Grossmann, 25. september 2013 kl. 19.48
Fik ikke helt svar på alle mine spørgsmål.
Men mon en Aroma på grundstamme MM106 lyder fornuftigt til en parcelhushave, hvor træet ikke skal blive 10 meter højt?
Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 25. september 2013 kl. 20.20
Hej Freya,
jeg har et 'familietræ', som blev plantet for 3 år siden. Det er podet med Rød Aroma, Filippa og Elstar på MM106. Det har givet rigtig mange æbler i år, og af god kvalitet.
Jeg er ikke nogen ørn til beskæring, men indtil videre ser træet da nogenlunde harmonisk ud, og for os er det perfekt at de enkelte sorter afløser hinanden.
Træet er købt i den lokale planteskole for omkring kr. 270.
Om det ad åre kunne blive til klatretræ er jeg da næsten sikker på, men jeg forsøger nu at beskære lidt hvert år i september, da jeg helst vil have æbler i 'nå-højde' :)
Mvh Lisbeth
Skrevet af: Freya Grossmann, 26. september 2013 kl. 21.20
Tak for jeres svar. Jeg vil kigge mig om efter et træ på M106 med aroma (og måske flere), og så håbe, at det bestøve det andet træ, vi har i haven.
Skrevet af: Ritt Bjerregaard, 16. oktober 2013 kl. 18.18
Der har været lidt uklarhed om stammerne til æbletræer. M 106 er i dag vanskelig at få og den er erstattet af m7, som har de samme egenskaber.
Jeg har haft et familjetræ i 12 år, og det klarere sig godt, når man hele tiden holder øje med de forskellige sorter, når træet skal beskæres. Der er tit forskellig grokraft i sorterne, så det gælder om ikke at få fjernet de langsomt voksende, og holde de kraftige lidt nede.
venlig hilsen
Ritt Bjerregaard, økologisk frugtavler
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 16. oktober 2013 kl. 18.38
Hej Ritt,
Velkommen til havenyt! :-)
Skrevet af: Freya Grossmann, 16. oktober 2013 kl. 19.56
Det er lykkedes mig at få et aromatræ på 106 i et havecenter. I først forsøg.
P.t. Går jeg og er spændt på, om det nu vil lykkes mig at få æbler på det gamle æbletræ i haven. Kun tiden kan jo vise dette. Men det nyplantede træ giver nok ikke mange blomster det første år.
Skrevet af: Søren S Duun, 17. oktober 2013 kl. 12.31
Hej Freya.
Hvorfor ikke pode nogle podekviste på det gamle æbletræ?, så kan du udelukke at det er bestøvningen den er gal med og du kan få lidt variation i høsten .
Jeg ved ikke om virus.eller bakterier kan hindre bærsætning, ellerr det bare skyldes manglende bestøvningen. I værstefald kan dette udelukkes
Hilsen Søren .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Æbletræ – hvilket