Skrevet af: Peter Selmer, 12. juli 2013 kl. 21.03
Hej alle
Min svigermor har givet mig lov til at få halvdelen af hendes løvstikkebusk så jeg tænker hvornår skal jeg halvere den og flytte den hjem i min have? Og skal jeg bare kløve spaden ned i midten og få så meget rod med som muligt? Skal jeg vente til efteråret eller kan jeg bare snuppe den imorgen og give den et godt nyt hjem fyldt med kærlighed og kartoffelsalat?
Vh
Peter
Skrevet af: Lone Brems, 12. juli 2013 kl. 22.47
Hej Peter Selmer
Bare gi' den fuld skrue og flyt den i morgen ;-)
Hvis du nu vander grundigt igennem på ca 1 kvadratmeter der hvor du vil plante den før du tager ud i svigermor's have, så vil jorden være godt fugtig uden at være klistret, når du skal plante senere på dagen.
Fremgangsmåden ved opgravning lyder helt fornuftig !
Vel hjemme med den nye "indbygger" i din have gælder det om at
løsne jorden 35 - 45 cm ned og godt ud til siderne af plantehullet, så der er porøs jord , som rodsystemet kan etablere sig i.
Plant i samme højde i forhold til jordoverfladen som der, hvor den står nu.
Vand ikke mere i morgen - vent tre fire dage ! Du kan mindske fordampningen fra jordoverfladen betydeligt, hvis du efter plantning dækker jorden omkring løvstikken i en radius på 30 - 40 cm med en 5 - 10 cm tykt lag græsafklip, rabarberblade, ituklippet kartoffeltop eller hvad du nu kunne have, der kan anvendes til såkaldt brunt jorddække.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Peder G., 13. juli 2013 kl. 9.20
Løvstikke breder sig og vokser hurtigt. Det skal bare lige være klar over inden at man indfører den i haven.
Men det er en vidunderlig krydderurt. Nem at holde og smager godt.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Flytning af løvstikke