Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 30. juni 2013 kl. 13.37
Jeg har 5 squash planter i haven, så jeg forventer jo et stort udbytte ( har høstet de første 2 små squash )
Jeg vil selvfølgelig bruge dem friske hele sommeren, men vil også gerne prøve at fryse nogle til brug i løbet af vinteren.
På nettet er der delte meninger om de skal blancheres eller fryses rå i tern eller revne.
Er der nogen der har erfaring med, hvad der er det bedste ?
Hvor lang holdbarhed i fryseren, og hvilke retter det er bedst at bruge dem til efter optøning.
Hilsen AG
Skrevet af: Bente Madsen, 30. juni 2013 kl. 18.09
Prøv evt. at spørge på facebookgruppen Mad i haven, hvis du ikke får et brugbart svar her. Det kan være, der er nogen der, som har erfaringer/meninger om det.
Skrevet af: Anja Egeriis, 30. juni 2013 kl. 22.24
De bliver meget bløde og slatne af at blive frosset - jeg ville ikke bruge tid på det :)
Skrevet af: Clara Andersen, 1. juli 2013 kl. 11.14
Jeg har tidligere frosset squash og græskar til brug i suppe eller kage, men til kage kan det blive for vandet, bedst er suppe eller pumpkinpie. De frosne kan jo også fint syltes i løbet af vinteren, når man har bedre tid.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 1. juli 2013 kl. 19.29
Tak for svar alle tre.
Jeg prøver at fryse noget af høsten ned,og prøve mig lidt frem til, hvilke retter jeg synes de evt kan være velegnede til. Så kan jeg da finde ud af, om jeg synes det er umagen værd til næste sæson :-)
Hilsen AG
Skrevet af: Per Arleth, 8. juli 2013 kl. 22.57
Jeg skærer dem i 1cm tykke skiver og fryser dem ned.
Jeg tør dem langsomt op på køkkenbordet fra om morgenen og steger dem så på panden om aftenen.
Jeg krydrer dem først, når de har stegt vandet væk.
De ender med at blive pænt brune og et godt tilbehør til kød.
m.v.h./per
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 9. juli 2013 kl. 21.10
Hej Per.
Tak for svar. Det vil jeg prøve. Har lige fået dem i dag på grillen, skåret i kvarte. MUMS :-)
Hilsen AG
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Frysning af squash.