Forum

Frø fra Albinus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 7. maj 2013 kl. 17.17

Det kan være, at I allerede ved det, men det er altså super at købe frø fra Albinus Frø (som er på forhandlerlisten). Frøene er super, og beskrivelserne på hjemmesiden er helt ud over det sædvanlige. Man kan blive klog af at læse dem.

Elsebeth

1 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. maj 2013 kl. 20.45

Nu har jeg besøgt albinus på baggrund af dine skamroser :) og kan se at det er én af de frøleverandører, som bliver truet af et aktuelt forslag til EU-lovgivning omhandlende handel med frø.

Gennemføres forslaget, vil det nok være slut med at købe frø af egen avl hos albinus og lign. små steder, drevet af ildsjæle.

Læs mere om den tåbelige lobby-lovgivning hos Frøsamlerne:

www.froesamlerne.dk/hurtig_handling_mod_seed_lovgivning.htm

2 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 7. maj 2013 kl. 20.53

Ja, det er da helt tåbeligt. Jeg håber virkelig ikke, at det bliver til noget.

3 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. maj 2013 kl. 21.14

Jeg har købt nogle Tomatfrø hos hende men jeg har ikke fået nogle planter ud af dem, så måske er det bare mig der har været uheldigt.

4 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 7. maj 2013 kl. 22.53

Jeg har positiv erfaring med sommerblomster og stauder fra Albinus frø
Mvh. Marie Louise

5 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 8. maj 2013 kl. 6.54

Jeg har også prøvet frø fra Albinus, det kom der desværre ikke noget ud af over tomme sorte potter, men som Søren skriver vi har måske været uheldig,

6 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. maj 2013 kl. 7.49

Går ud fra, at I reklamerer, når frøene ikke spirer?

Jeg er sikker på, at hun gerne vil vide det, hvis der er et problem med hendes frø :)

Jeg har ikke selv handlet der endnu, men har kun hørt godt fra mine mange havevenner.

7 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 8. maj 2013 kl. 21.52

Jeg har skrevet til hende og gjort hende opmærksom på det , hun skrev tilbage at det havde hun ikke hørt før.
Så det må jeg så tage for gode varer . Det er sidste gang jeg handler her. 7 frø af kr.55,- der så ikke blev til noget. Desværre kunne jeg købe de samme frø hos barnet.dk og spare penge. Hun ville heller ikke oplyse mig hvor gammel frøene var. Man må då formode at de er friske.

8 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 8. maj 2013 kl. 21.57

Barney.dk

9 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 8. maj 2013 kl. 22.20

Beskrivelserne kan man jo godt læse, uden at bestille frø :-)
Det er virkelig en mangel hos nogle andre frøsælgere med "hjemmedyrkede" frø - at der ikke er en ordentlig dyrkningsvejledning med på posen.

10 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. maj 2013 kl. 23.03

Lidt dårlig service, at hun ikke bytter frø, der ikke spirede...

Det gør Bjarne (barney.dk) i hvert fald uden at tøve et øjeblik :)

11 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 9. maj 2013 kl. 6.57

Det var lidt det samme svar jeg fik

Med hensyn til Barney.dk der skal man først overbevise ham inden man får nye frø, det har en af mine bekndte været ude for,

12 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. maj 2013 kl. 7.28

Det har jeg nu aldrig hørt om - jeg har været ude for det en enkelt gang, og der havde jeg nye frø dagen efter :) Og har kun hørt det samme fra mine havevenner...

I øvrigt en god idé med lidt forbrugeroplysning herinde!

13 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. maj 2013 kl. 13.41

I virkeligheden kan de sælge os gamle frø, jeg har som kunde ikke en chance for at vide hvor gamle mine frø er. Det et bare underligt at tænke at hvis jeg køber dem hos eksempelvid weibull er de datomærket , spireprocenten er større og jeg giver det samme .
Jeg vil fremover ikke støtte de små enmandsfirmaer da jeg har erfaret at deres frø er af sådan kvalitet at det ikke giver mig større glæde, at man ikke kan reklamere over deres vare , men må tage til takke for det man får. Det er en dårlig moral og have .

14 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. maj 2013 kl. 17.14

Jeg er slet ikke enig - har aldrig oplevet andet end god service fra de små firmaer :)

Det ville da være frygtelig trist, hvis det var kun var de store firmaer, der stod for frøsalget - det ville gøre sortimentet møgkedeligt og ensartet...

15 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Petersen, 9. maj 2013 kl. 17.55

Jeg har aldrig oplevet større spireprocent på frø end hos Frøsamlerne ( som kan kaldes små enmands :)

16 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. maj 2013 kl. 19.54

Frøsamlerne har jeg også gode erfaringer med, men hvis ikke deres frø var "up to date" ville det det være en hæmsko for foreningen , da det handler om at holde liv i gamle / sjældne sorter og det kan man ikke hvis spireprocenten er 0 %, som i dette tilfælde her. Hvis Albinus frø var medlem af frøsamlerne og leverede samme kvalitet frø som hun solgte ville jeg også klage over hende, for så ødelægger hun min mulighed for at holde liv i en gammel eller sjældent sort. Så selvfølgelig skal frøsamlernes frø være i orden . Når man ikke kan levere et bedre resultat til sine kunder og ikke vil oplyse hvor gammel de frø man har solgt er, har man en dårlig moral .

For med en spireprocent på 0 % har man ikke solg friske frø og med en pris på kr.27,- forlanger jeg en spireprocent på minimum 85-90%. Det kan andre levere og det betaler jeg for .

17 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. maj 2013 kl. 20.02

I virkeligheden er prisen kr 55,- 7 frø af kr 30,- + porto a kr 25,-

18 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 9. maj 2013 kl. 21.10

Netop det emne om for gamle frø og store eller små firmaer, har jeg en tråd om på Havelyst. Men man skal jo melde sig ind i foreningen Praktisk Økologi for at se den. Hermed en opfordring til at gøre det !

19 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. maj 2013 kl. 22.01

Hej Clara

Hvad er din erfaring, hvad har du skrevet i den tråd.?

Hilsen Søren

20 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 9. maj 2013 kl. 22.29

Søren, det får du ikke at vide her.

21 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 10. maj 2013 kl. 15.11

Jeg gider ikke melde mig ind i en forening bare for at læse det, hvis man ikke vil dele sine erfaringer med andre synes jeg man skal tie stille.
Man kan ikke være medlem i samtlige klubber, fora og foreninger.

22 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. maj 2013 kl. 15.12

Hørt.

23 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 11. maj 2013 kl. 13.03

Inspireret af denne tråd vil jeg høre om i kender til at sommerfugle busk frø skulle være særlig besværlige at få til at spire? Jeg har købt en portion frø over nettet. Max 2 procent af dem er spir ret, efter 4 ugers tid i jiffy-potter. Øv.

24 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 12. maj 2013 kl. 21.11

Opdaterer lige tråden, i håb om at nogen vil svare på mit spørgsmål fra d. 11/5.

25 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 12. maj 2013 kl. 23.59

Hej Jan.

Frøene burde være nemme at få til at spire. Husk at de kun skal dækkes med et ganske fint lag jord.
Den busk jeg har i haven, er meget flink til at selvså. Så nu har jeg buske i flere farver.
Hvis du har frø i overskud kan du jo prøve at så nogle udendørs i sensommeren/ efteråret.

For en anden gangs skyld - lav din egen tråd. Så er der større chance for at den bliver set

Hilsen AG

Nyt svar til emnet »Frø fra Albinus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Frø fra Albinus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider