Forum

Marsvineaffald som gødning?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Elin Stensland, 2. maj 2013 kl. 11.02

Vi er ved at anlægge en lille køkkenhave, og i den forbindelse tænker jeg på om man kan bruge affald fra marsvineburet som jorddække mellem planterne/gødning? Det er savsmuld blandet med hø, urin og afføring...
På forhånd tak for hjælpen!

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. maj 2013 kl. 12.14

Hej Elin.
Det kan du godt. Men den egentlige gødningeffekt for du bedst hvis du kompostere affaldet først. Grundet til dette er at du sikker har meget halm og savsmuld som vil stjæle kvælstof fra jorden og dermed planterne i sidste ende . Ellers er marsvinegødning ligeså værdifuld som kaningødning . Blander du husholdningsaffald i din kompost bliver den endnu bedre og mere nærigsrigt.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elin Stensland, 2. maj 2013 kl. 14.15

Ok, tusinde tak, Søren! Vil det være en idé at sprede det smuld, som er ret "gennemfugtet" af urin og afføring direkte, og så kompostere det som er mere tørt? Der er nemlig ikke super godt gang i vores kompost, af årsager som jeg endnu ikke har gennemskuet...

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. maj 2013 kl. 18.43

Det kan du godt det er her i "krudtet" ligger . Hvad er der gal med jeres kompost?

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elin Stensland, 2. maj 2013 kl. 21.00

Gid jeg vidste det... Der sker bare ikke rigtig noget, synes jeg. Vi har sådan en kompostbeholder - sådan en grøn kegle, med en låge man kan åbne for neden, for at tage færdig kompost ud af den. Men det jeg puttede i sidste forår er stadig ikke blevet til noget - kan det passe det skal tage så lang tid? Har puttet orme i, men måske ikke mange nok? Eller kan det være fordi den er for tør? Overvejer at tage det hele ud af den, overhælde det med marsvinegødning og putte det tilbage, for at se om det bliver til varmkompost. Men synes det er et voldsomt arbejde - ikke nemt at få tømt sådan en fætter...!
Det synker dog hele tiden, så måske skal jeg være mere tålmodig? Troede bare ikke det skulle tage flere år i sådan en beholder.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 2. maj 2013 kl. 21.24

Det lyder som en god idé, at starte forfra - med mere gødning (fra marsvinene) samt mere vand.
Er det kun plantedele fra haven - eller også madaffald?
Græsafklip kan også give et skud energi - men også få den til at "brænde sammen", hvis der er for meget.

Vil anbefale Politikens bog om Jord og Kompost. Den kan lånes på biblioteket.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elin Stensland, 3. maj 2013 kl. 8.57

Der er både haveaffald og "grønt" madaffald.
Tusinde tak for hjælpen, jeg vil starte forfra så, og se om det giver pote. Og fluks bestille bog fra biblioteket:-)

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 3. maj 2013 kl. 18.02

Husk at vande din kompostbeholder - også mere end du lige umiddelbart tror er "nok". En tør kompostbeholder komposterbart ingenting. :-)

Peter

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 3. maj 2013 kl. 18.03

Der skulle have stået: komposterer ingenting.

Nyt svar til emnet »Marsvineaffald som gødning?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Marsvineaffald som gødning?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider