Forum

Frugttræer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 1. maj 2013 kl. 22.27

nogle gange kan man købe billige frugttræer i kiwi-fakta -netto osv. uden stor jord klump. Hvad er jeres erfaring med disse kontra dem man kan købe med klump og koster 3 gange så meget

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 1. maj 2013 kl. 22.32

for lige at være præcis:barrod contra klump

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. maj 2013 kl. 23.11

Ofte har de ikke fået vand og rødderne kan være indtørrede og så er det umuligt at få liv i sådan et træ. Det er det største problem . Eller kan det være et rimelig godt køb. Men det er ikke det samme som et skolede træ fra en planteskole . Det er også derfor at der er forskel på prisen .
Jeg købte et kirsebærtræ i jem og fix og då jeg kom hjem, tog det ud af potten var rødderne så tilbagecuttet at træet aldrig ville begynde at vokse igen . Desværre havde jeg smidt bonen væk , for så havde jeg bedt om af få mine penge igen . I sensommeren sidste år købte jeg nogle æblertræer i rema 1000 for kr.30,-stykket . De var sat ned for nu skulle de væk. Desværre har jeg opdaget at mosegrisen har gnavet stammen over på en af dem her i vinter, så der var det godt at det ikke var dyre .

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 1. maj 2013 kl. 23.22

der går måske også længere tid før de giver ordentlig udbytte eller hvad'

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 2. maj 2013 kl. 7.50

- som i så meget andet man får hvad man betaler for -

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 2. maj 2013 kl. 9.00

jeg vil gerne have hvis der er nogen der har haft konkrete oplevelser. Mogens vil det sige at mærkevare generelt bare er så meget bedre end ikke mærkevarer, eller kan det nogle gange ske at man også betaler for image osv.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 2. maj 2013 kl. 11.06

Meget generelt:

Store barrodstræer er noget halvmøg. De har for meget top i forhold til roden. De vil skrante i flere år, hvis ikke de går helt ud.

Små barrodstræer har et bedre forhold mellem rod og top, og vil i mange tilfælde indhente de større i løbet af nogle få år.

Store klumptræer skal passes i nogle år, indtil rødderne er søgt væk fra klumpen, ellers vil de også skrante.

HP

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. maj 2013 kl. 12.35

Et planteskoletræ skal helst skal bære frugt indenfor en kort årrække
Hvorimod at de træer vi køber i supermarked vil være flere år om danne krone og bære frugt . Skal man plante mange træer vil man af hensyn til prisen vælge barrodstræer ( af en god kvalitet) og er der tale om få er den bedste kvalitet et pottettræ . Fordelen ved et pottettræ er at du kan plante det ud hele vækstsæsonen, hvorimod et barrodstræ kun kan plantes ud i det tidlige forår og sene efterår .

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. maj 2013 kl. 12.40

Ups jeg glemte vist at skrive klump istedet for potte .

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 2. maj 2013 kl. 21.10

Jeg har flere gange købt planter og træer fra supermarkederne. Det eneste jeg har haft held med er tornefri brombær. Det er svært at gå forbi de tilsyneladende gode tilbud om foråret når man bare vil igang i haven, men erfaringen har lært mig, at det kan være dyrt at købe for billigt.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 2. maj 2013 kl. 21.21

Fordelen i planteskolen er også, at man kan få flere forskellige sorter - og podet med flere sorter på samme træ.

Nyt svar til emnet »Frugttræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Frugttræer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider