Skrevet af: Christian Garbenfeldt, 28. maj 2004 kl. 10.09
Jeg har hørt et sted at man kan få et middel mod sommerfuglelarver i kål. Tror det hedder Dipel. Det skulle være anerkendt til økologisk dyrkning. Er der nogen der har erfaringer med dette produkt, og ved om man skal sprøjte kålene som forebyggelse, eller om man først skal sprøjte når man ser larverne. Hvis der er nogen som har andre gode forslag med hensyn til udrydelse af sommerfuglelarverne på kålene, er de også velkomne til at komme frem med dem.
Håber på jeres svar.
Skrevet af: Karna Maj, 28. maj 2004 kl. 10.19
Det er ikke et middel, som skal bruges forebyggende. Du kan læse en artikel om kållarver her:
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/skade_og_nyttedyr/391.html
Jeg har ikke selv erfaringer med at bruge dette bakteriepræparat. Jeg tror, at det til de få rækker kål, vi har i haven, er lettere et par gange om uge n at pille larver af og kvase kålsommerfuglenes æg på bagsiden af kålbladene. Det er i hvert fald billigere. Derudover har jeg ikke lyst til at gå og sprøjte i min have – heller ikke selv om midlet er godkendt til økologisk brug.
Skrevet af: Martin Larsen, 28. maj 2004 kl. 11.15
Det virker fint. Vi brugte det sidste år. Men Karna har ret i at det er lige så let at pille larverne af hvis man kun har et lille stykke med kål. Faktisk var de små nøgne snegle et meget større problem end larverne. Dipel påvirker ikke sneglene, og de gemmer sig langt nede i kålen hvor de gnasker løs og nemt får kålene til at rådne. En hård vandstråle direkte ned i kålene viste sig at være det bedste middel mod sneglene. Og så røg en del af larverne oven i købet med!
I øvrigt havde jeg dækket rødkålene med fiberdug lige fra starten, men det hjalp overhovedet ikke. Hvis sommerfuglene virkelig vil ind, skal de nok klemme sig under dugen. Tværtimod var det irriterende at have på, for det gjorde de besværligt at tjekke for larver. Da jeg først besluttede at fjerne fiberdugen, kunne jeg hurtigt kigge til kålen en gang imellem når jeg gik forbi.
Skrevet af: Martin Larsen, 28. maj 2004 kl. 11.19
Lige en kommentar til Karnas bemærkning om at sprøjte i haven. Der er ikke noget principielt galt i at sprøjte. Det kommer jo an på hvad man sprøjter med. Jeg sprøjter fx hele tiden med vand (!), og lige nu er jeg ved at lave brændenældevand som jeg også har tænkt mig at sprøjte med. Lidt brun sæbe og en sjat sprit i lunkent vand mod bladlus en sjælden gang imellem har jeg det også fint med.
Skrevet af: Ole Nielsen, 28. maj 2004 kl. 18.11
Enhver må gøre op med sig selv, om den ene eller anden metode skal nyde fremme.
Jeg har brugt Dipel med godt resultat, men holdt op. Ikke af etiske, men rent praktiske årsager.
Det kan i øvrigt ikke bruges forebyggende, men virker kun, når det rammer larverne.
Det kan ikke overleve et regnskyl, og blandingen – et pulver, der opløses i vand – skal bruges samme dag.
Derfor er midlet efter min mening for dyrt i brug.
Med venlig hilsen
Ole Nielsen
Skrevet af: Hans Åge, 17. maj 2005 kl. 22.23
Nemt og billig er at med en forstøversprøjte at bedæk planterne med spiseolie, så er de't problem løst
Skrevet af: Fundere Nalle, 25. maj 2008 kl. 18.44
Hmmm må håbe det ikke er en tidsel du vil bedække ;-)
Skrevet af: Søren, 14. juli 2009 kl. 12.00
Hans Åge – spiseolie? Er det så sommerfuglene ikke sætter sig eller mod larverne der er på kålen? :-)
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 14. juli 2009 kl. 20.26
Er det egentlig ikke ligegyldig, hvis det virker? Løsningen har jeg fra en gartner. Hos mig virker det.
Forøvrigt tror jeg ikke dit spørgsmål er fra en af vore utrolige mange "humoristiske" personer, men du opnåede min version. håp
Skrevet af: Søren, 15. juli 2009 kl. 7.16
Det er første gang jeg er herinde og spørge til råds. Jeg har hørt om brug af spiseolie før, og indkøbte selv en blomstersprøjte i går og lidt spiseolie – dog ikke økologisk spiseolie. Og planterne er sprøjtet nu.
Det var dog af ren nysgerrighed jeg spurgte til hvorfor det virker. Det ville svare lidt til hvorfor kommer jeg benzin på bilen, jeg ved det ikke, men det virker ;-) Så spørgsmålet var af ren nysgerrighed.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Middel mod larver i kål