Skrevet af: Birgitte L, 10. april 2013 kl. 21.26
Jeg har flere steder set højbede lavet af pallerammer. Umiddelbart virker det som en billig og nem løsning til anlægning af højbede. Men da jeg gerne vil lave køkkenhave i højbedene, er jeg i tvivl om det på nogen måde er sundhedsskadeligt for grøntsagerne og derved helbreddet. Er der nogle der ved noget om det og evt. Kan give anvisning på andre billige løsninger?
Skrevet af: Anja Egeriis, 10. april 2013 kl. 22.14
Jeg tror ikke, at pallerammer som standard er behandlet med noget - de skal jo bare være billige...
Men man kan jo spørge der, hvor man har tænkt sig at købe dem :)
Skrevet af: Freya Grossmann, 10. april 2013 kl. 23.09
Hej Anja
Jeg ved, du før har skrevet dette. Men jeg tænker på, om de kan være behandlet med svampemidler - de har jo lang holdbarhed for træ at være... Mugner næsten ikke, selv om de udsættes for vind og vejr...
Men jeg har ikke noget sagligt grundlag at bygge det på.
Du har jo været længere i "branchen", så du kan måske huske, om det har været diskuteret før?
Skrevet af: Freya Grossmann, 10. april 2013 kl. 23.19
Googlede lidt - uden at finde noget.
Et firma angiver at EUR paller produceres efter EPAL's standard, og at de er varmebehandlede (=længere holdbarhed).
Firmaet har dog også kasserede paller, som ikke opfylder EPALs standard, så man skal måske se sig for?
EPALs standarder må man også kunne google.
Skrevet af: Anja Egeriis, 11. april 2013 kl. 7.06
Jeg har højbede i relativt spinkelt gran, der kun er oliebehandlet, og de ældste er vel 5 år nu og er ikke lige ved at forsvinde.
Så der er da nogen holdbarhed i træ, selv om det ikke har fået alverdens svampemidler - men som sagt, jeg ved det ikke med sikkerhed :)
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. april 2013 kl. 20.39
De allerfleste pallerammer, der cirkulerer i DK er i ubehandlet træ.
Skal man sende til visse lande, kan man købe varmebehandlede rammer, men ellers ikke behandlet med noget.
Bruger man brugte rammer til spiselige afgrøder, er det en god ide at sortere dem fra, der er snavsede indvendig af olie,tjære,maling el.lign.
Man kan også fore dem med kraftig plastfolie indvendig i siderne. Ikke bunden!
Har selv brugt dem til kompost i flere år, men 3-4år holder de.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Birgitte L, 13. april 2013 kl. 8.56
Mange tak for jeres råd. Jeg vil gå på jagt efter nogle pallerammer og komme i gang med at anlægge min køkkenhave.
Hilsen Birgitte
Skrevet af: Anja Egeriis, 13. april 2013 kl. 9.02
God forhøjelse med det :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Højbede af pallerammer