Skrevet af: Bente Røsling, 4. april 2013 kl. 13.37
Hej, jeg skal anlægge nogle højbede af egetræ. Rundt om højbedene har jeg tænkt at lægge fliser (30 x 30 x 5) for at gøre det nemmere at slå græsset mellem højbedene. Jeg har ikke tænkt at bruge en mængde stabilgrus, blot ca. 10 cm. grus under fliserne. Men er det bedst at lægge fliserne først anbringe højbedene bagefter eller omvendt? og skal højbedenes rammer hvile på fliserne (for at undgå ukrudt mellem fliser og rammer) eller skal rammerne stå helt på jord? jeg vil gerne høre om andres erfaringer med emnet.
Bente.
Skrevet af: Jean Hansen, 4. april 2013 kl. 14.35
Jeg ville sætte højbedene først da det så er nemmere at lægge fliserne rigtigt.
Skrevet af: Søren S Duun, 4. april 2013 kl. 15.12
Jeg vil også lægge fliserne først og så lave højbedet bagefter . Når fliserne først ligger der er det bare at ligge rammerne ud og fylde jord i dem og man kan gå på fliserne imens . Hvis de ligger fast. Jeg vil nok lade rammerne hvile på fliserne så du ikke får ukrudt op imellem flisen og højbedet
De 10 cm stabilgrus er godt, det er ikke for lidt.
God arbejdslyst.
Skrevet af: Søren S Duun, 4. april 2013 kl. 16.32
Hvis du vælger at dit højbed ikke skal stå på fliserne men nede i mellem kan du godt sætte højbedet først og så fliserne bag efter. Så kan du trække en streg yderst på den nederste ramme og lægge fliserne efter denne, men du kan ikke få rammen til at hvile på flisen, det kræver at du lægger fliserne først .
Skrevet af: Bente Røsling, 5. april 2013 kl. 13.49
Kan jeg risikere at vægten af højbedet får fliserne til at synke ned ind mod midten, hvis rammerne står på fliserne? ganske vist er en ramme af egetræ hvor hver side er ca. 100 x 15 x 6 cm. (længde x højde x "tykkelse") ikke helt vildt tungt, men fliser i den nævnte størrelse vejer også kun ca. 10 kg. stykket.
Mvh. Bente
Skrevet af: Søren S Duun, 5. april 2013 kl. 14.13
Hvis det kun er den første ramme ,der hviler på flisen og flisen ligger stabil bør det ikke give dig problemer. Rammens vægt bliver fordelt ud på alle fliserne ,så der skal mange kilo til at trykke fliserne ned mod midten. Det er vigtig st din fliser ligger stabil : fast .
Ellers skal du vælge at ligge fliserne efter at du har sat rammerne . Så kan du nemmere reparere på dem hvis de sætter sig då du ikke skal flytte rammerne . Men fliser, der ligger stabil bør kunne ligge i mange år .
Skrevet af: Anja Egeriis, 6. april 2013 kl. 8.17
Jeg ville sætte bedene op først og i samme omgang lægge en ukrudtsdug ud, som går ind under bedrammen.
Så ville jeg lægge fliserne bagefter, da jeg er sikker på, at de vil ligge bedre, hvis de støder op til rammen uden på, og du vil ikke få ukrudt i gangene.
Jeg tror ikke, at det vil fungere med noget af flisekanten inde under bedrammerne :)
Skrevet af: Anja Egeriis, 6. april 2013 kl. 8.18
lige en tilføjelse - ukrudtsdugen skal være Geotextil, som fliserne ligger fast på. Det har vi under vores fliser i hele indkørslen, og de ligger fint og stabilt. Der kommer selvfølgelig lidt frøukrudt, men intet nede fra.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Fliser omkring højbede