Forum

Lukket kompost – for våd

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria Jacobsen, 30. september 2012 kl. 21.03

Hej

Jeg har haft en lukket kompostbeholder (sådan en grøn fidus fra kommunen) lidt over et år, men jeg bliver ved med at have problemer med at den er for våd.

Jeg synes ikke der er særlig gang i omsætningen, til trods for at jeg har tilført kompostorme to gange (en gang om året).

Den står i skygge på en nordvendt side. Og al køkkenaffald som hønsene ikke kan spise kommer i den. Og derudover halmrester og hønsemøg, når jeg muger ud hos hønsene.

Hvad gør jeg (galt)?

Maria

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 1. oktober 2012 kl. 12.06

Nu spørger jeg lidt frækt. Er du sikker på at den ikke er for tør?

Jeg har en tilsvarende grøn fidus, og i den startede komposteringen først da jeg begyndte at vande indholdet. Derudover vender jeg indholdet med en hakke en gang i mellem.

Peter

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Jacobsen, 1. oktober 2012 kl. 12.22

Haha, den ér våd! Indholdet klistrer sammen i store kager.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. oktober 2012 kl. 12.38

Jeg havde også problemet med den våde beholder, så nu dræner jeg det grønne affald, før jeg kommer det i. Ved siden af beholderen har jeg en spand med huller i bunden, som står i et hul med et lag sten. Der hælder jeg lige affaldet over i, inden jeg kommer det i beholderen.

Og hver gang, jeg har fyldt grøntaffald i den, drysser jeg lidt tørt materiale i. Lige nu har jeg en masse træflis, som jeg selv har kværnet, men eller kan man man sagtens bruge en håndfuld tør halm eller lignende.

I øvrigt kan jeg ikke forstå, at det skulle være nødvendigt at fylde orme på to gange om året? Jeg fik en håndfuld sammen med beholderen for over 10 år siden, og jeg har masser af orme endnu. Når jeg en gang i mellem tømmer beholderen, tager jeg en ½ spandfuld af det midterste/nederste og tilsætter det nye affald - så kører ormene bare videre.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Kuno Christensen, 15. oktober 2012 kl. 20.01

Slettet af administrator 16. oktober 2012 kl. 19.00.

Nyt svar til emnet »Lukket kompost – for våd«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Lukket kompost – for våd

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider