Skrevet af: Line Nielsen, 28. september 2012 kl. 10.50
Hejsa :) Min kæreste og jeg bor i et nybyggeri der kun er 6 år gammelt, hvilket betyder der er en del byggeaffald i jorden og den er meget svær at arbejde med. I år besluttede jeg mig for at lave en køkkenhave og har næsten fortrudt det fordi jorden er alt for tung. Jeg kan ikke engang hive gulerødder op uden at knække dem ved toppen og skal simpelhen grave helt ned under dem for at få dem op. Ukrudtet har jeg længe opgivet at få bugt med. Det føles næsten som om jeg har sået mine plante i cement :) Min mormor tilrådede mig at få tilsat hestemøg her til efteråret og måske en gang til til foråret, idet der heller ik er nogen synderlig næring i jorden, men min kæreste gider ikke have en køkkenhave der lugter af stald. Hvad kan jeg gøre for at løsne jorden?
Skrevet af: Tom Andersen, 28. september 2012 kl. 18.54
Hvis haveinteressen er stor, så behold bedste og find en ny kæreste :)
Et alternativ til hestemøg kunne være halm ca. 15 cm fra nu og til foråret og kør med brunt jorddække frem over.
Den "rigtige" kur er beskrevet her:
www.havenyt.dk/spoergsmaal/jord/13719.html
Skrevet af: Lone Brems, 28. september 2012 kl. 21.22
Hej Line Nielsen
Hvis der nu er tale om en mindre urtehave på 20 - 50 kvadratmeter så er metoderne med grubning som Tom Andersen henviser til nok ikke helt realistiske at tage i brug. De øvrige tiltag med kalkning og brunt jorddække og grøngødning er bestemt helt relevante!
Jeg kommer derfor med forslag om en mindre maskinkrævende indsats, som kan starte forbedringen af jordbundsforholdene hurtigt og effektivt.
Som supplement til det brune jorddække kan du inden jorddækket lægges ud lave en haveplan med bede på 1,1 meter og gange på 35 - 40 cm mellem bedene.
Hvert bed reolgraves (søg på emnet i søgefeltet øverst her på Havenyt's side) og fra det tidspunkt, hvor reolgravningen er afsluttet skal der aldrig nogenside trædes i bedet igen. Gravningen skal heller aldrig gentages. Det handler kun om at gøre gravearbejdet godt én gang - og så systematisk at tage fat på de andre jordforbedringsmetoder.
Efter reolgravningen bredes jorddække ud over bedet. Lad hele molevitten være i fred indtil marts / april, hvor jorddækket fjernes, der tilføres organisk all-round gødning baseret på komøg / kyllingemøg. Begge typer er behandlet, så lugtgener kun forekommer, hvis man snuer direkte ned i sækken.....
Din næste urtehavesæson blive en sjovere og mere udbytterig aktivitet, hvis du vælger bed-opdeling i din urtehave.
Men pas på: Gravning er for de fleste en uvant og rygbelastende opgave. Så pauser, god længde på spadeskaftet, varm påklædning og en arbejdsindsats på én time om dagen er bedre end at mase på for at blive færdig i en fart - det koster let en del ture på kiropraktiker-briksen ;-)
Med venlige hilsner fra
Lone
Skrevet af: Mogens; E., 28. september 2012 kl. 22.25
Line.
Din mormor er en klog dame, følg hendes råd og tilsæt masser af grus, det løsner jorden. Hvis du kan få fat i tørt hestemøj lugter det næsten ikke.
Skrevet af: Maj-Britt B., 29. september 2012 kl. 7.45
Hej! Hvad så hvis man HAR etableret et staudebed i lerjord? Skal der så hestekød på...og grus ?
Skrevet af: Tom Andersen, 29. september 2012 kl. 8.54
@Maj-Britt
Hestekød? :-D
Staudebedet er jo en helt anden rutine - du rydder det vel ikke hvert år? Når blot lerjord er dækket og udtørring derved forhindres er der - normalt - ingen problemer. Tvært imod, lerjord er et rigtig frugtbart og attraktivt udgangspunkt for de fleste haveformer. Surbundsbedet er en klar undtagelse her ;)
Jeg har selv stenet lerjord, som udgangspunkt og i prydhaven gror tingene rigtig godt og nemt. Det samme i køkkenhaven - bare ikke nemt, hvis jorden tørrer for meget ud. Så begynder problemerne med især lugearbejdet.
Har du et staudebed med problemer, der bunder i lerjord?
Skrevet af: Maj-Britt B., 29. september 2012 kl. 10.38
Ups......stavefejl ! iPad ! Nej, jeg syntes det hele gror fint.....men det er en hård tørn at hakke i det. Og en kultivator er udelukket....det er simpelthen for hårdt. :0)
Skrevet af: Maj-Britt B., 29. september 2012 kl. 10.39
Og hvem ved.....er der måske nogen der har prøvet med hestekød ? Griner. ;0)
Skrevet af: Anja Egeriis, 29. september 2012 kl. 11.13
Hej Maj-Britt
har du prøvet med en god gang jorddække i staudebedet, så du ikke behøver hakke og luge?
Det ville være godt både for planter, jord og dig :)
mvh
Anja
Skrevet af: Søren S Duun, 29. september 2012 kl. 12.42
Du skal blive ved med at komme et lag bunddække på hver år . Efterhånden vil du kunne mærke at jorden bliver blødere og blødere med tiden. Brugen af hestemøg giver sjælden lugtgener hvis det har ligget en dags tid på rideskolen og dampet af inden det læsses på traileren .
Når jeg henter det har det ligget i nogle timer og her er lugten allerede væk. Jeg har dog en del halm i, hvilket gør at det ikke ligger og gære men luftet . Halmen giver også struktur til jorden.
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 29. september 2012 kl. 13.32
Hej Line
Jeg står i en lignende situation efter vi har gravet jordslanger ned. I mit tilfælde har jeg dog kun 3 bede af 9 km2.
Jeg startede med at fræse jorden i sidste weekend og kan konstatere, det var meget dumt, fordi vandet nu står i alle tre felter pga. jordens beskaffenhed - sammenklistret og klæg. Jeg har bestilt filtergrus (drænmateriale uden ler), hentet hestemøg med halm/spåner og vil blande grus, lort og ler sammen og så satse på, at dræningen og materialerne giver luft til jorden og får vandet væk.
Jeg plejer at samle visne blade og dække jorden med. Det virker supergodt, fordi regnorm vil komme og spise dem ved at trække dem ned i jorden og dermed lave lufthuller, så jorden løsnes.
Jeg henter ofte hestemøg til både kompost, roser og jorddække/blanding i jorden, og det lugter aldrig, fordi det jeg henter, har ligget uden for nogen tid, som Søren også skriver.
God arbejdslyst.
Mvh. Marie Louise
Mvh. Marie
Skrevet af: Line Nielsen, 29. september 2012 kl. 14.18
Mange tak for alle svarene :) Må vist lige ha en alvorlig snak med min kæreste når han kommer hjem fra arbejde så han ka vælge mellem hestemøg eller at mormor skal flytte ind i stedet ;)
Lige nu har jeg bønner, majs, stadig lidt kartofler, jorbær, knoldselleri og porrer i haven. Hva gør jeg med alt dette og hvornår skal jeg komme hestemøg og filtergrus på?
Ska jeg gentage processen med hestemøg til foråret?
Skrevet af: Maj-Britt B., 30. september 2012 kl. 10.37
Jorddække.....af hvad ? Flis...blade....eller ?
Skrevet af: Søren S Duun, 30. september 2012 kl. 11.17
Alt jorddække kan benyttes men flisen skal kun benyttes hvor det kan lægges uden at man skal rode for meget med det .
Visne blade halvomsat kompost er perfekt.
Skrevet af: Kuno Christensen, 15. oktober 2012 kl. 20.22
Slettet af administrator 16. oktober 2012 kl. 18.59.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Leret jord