Forum

Hvorfor rådner discovery æbler

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 30. august 2012 kl. 20.41

Discovery æbler rådner pletvis og falder af, hvorfor gør de det.
De kunne jo ligeså godt blive hængende og vokse sig store og flotte.
De smager fint når man skærer det dårlige af.
Billeder af 3 tilfældinge vedlagt.

Mvh Eigil

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 31. august 2012 kl. 6.59

Der er tale om Gul Monilla, der er en meget udbredt svampesygdom i æbler og anden frugt, når vejret er varmt og fugtigt, som det har været mange steder i landet i år.

Det bedste er at fjerne alle angrebne æbler efterhånden som de falder ned. Det vigtigste er at fjerne evt. mumier, det vil sige æbler med sygdommen, som bliver siddende på træet. Det er disse mumier, som ofte sidder på træerne hele vinteren, der spreder svampesporer til foråret og forårsager et nyt angreb næste år.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 31. august 2012 kl. 8.25

Hej Villy.
Mange tak for dit fine svar.
Jeg samler også altid æbler op, også fordi jeg har græsplæne under der skal slåes.
Og om vinteren sidder der ingen æbler på træet mere, de sidste ryster jeg af når sæssonen er færdig, men der kan da selvfølgelig godt sidde nogen jeg ikke har set.
Men træet har aldrig været pænt der sidder megen mos og alge på den, men hvad tåler den hvis det er nødvendigt at fjerne det fra stammen.
Den har også haft noget "kræft der har bidt" nogle grene over som jeg så har fjernet ved stammen.
Men den er flittig til at bære æbler og de smager godt.

Mvh Eigil

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 31. august 2012 kl. 9.18

Sådan ser træet ud, hvis ellers billedet dukker op.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 31. august 2012 kl. 9.21

Hej Villy.

Jeg har lige set på din hjemmeside, den er da flot og interessant.

www.gamlefrugtsorter.dk

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 31. august 2012 kl. 20.24

Hej Eigil

Der er ingen tvivl om, at træet kæmper for at overleve i konkurencen med græsplænen. Vi er begyndt at fjerne alt græs i et bælte 2 meter omkring træerne, fordi det gødning vi tilfører træerne ender i græsset.

Det ser ud som om, der er rimeligt lyst under dit træ så, du kunne jo evt. skifte græsset ud med hvidkløver, der trækker kvælstof ned fra luften. Jeg tror også dit træ vil have gavn af noget kalk, da lav på grenene ofte skyldes kalkmangel i jorden eller megen skygge, og samtidig en god grundgødning med et tykt lag kompost eller organisk gødning.

Lav på grenene er med til at holde på svampesporerne. For at fjerne noget af lavet kan du med fordel blande 20-40 g kalk i vand og sprøjte det på stammen til vinter.

Efter de småforsøg vi går og laver tegner det til at mange træer kan rettes op v ed at beskære dem kraftigt og samtidig give dem godt med gødning, så der kommer god vækst i dem igen.

Men der kan være mange andre ting, der spiller ind. Det kan også være grundstammen, der er for svag. Hvis du lægger 4-5 cm kompost ovenpå jorden hvert år og det er roden, der er for svag, så kan det ske, at den med tiden begynder at danne nye rødder.

Held og lykke med træet.
Villy

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benny Rafn, 2. september 2012 kl. 20.56

Vi har nøjagtig samme problem, men kan man blive svampen kvit på nogen måde.
I værste fald kan man så "sprøjte" sig ud af problemet.
Sidste år brugte jeg en slat meladan tror jeg det hed, det gav knap så mange rådne æbler. Eller er svampen kommet for at blive
/Benny

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 2. september 2012 kl. 21.08

Ingen grund til panik. Svampens spredning afhænger af om der forebygges, som beskrevet ovenfor. Dernæst skal man håbe på varmt og navnlig tørt vejr, når svampesporerne spredes sidst i april - først i maj året efter. Jeg har set voldsomme angreb i år efter flere år uden nævneværdige angreb. Jeg har også oplevet at der næsten intet har været året efter et voldsomt angreb.

Jeg tror ikke de midler, der kan købes af private har den store effekt. Oliemidler har en begrænset effekt. Det bedste ville være sprøjtning med svovl og/eller kobbersulfat (blåsten), der ikke må bruges økologisk i Danmark, men i nogle af vore nabolande.

Nyt svar til emnet »Hvorfor rådner discovery æbler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvorfor rådner discovery æbler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider