Skrevet af: Mette Holm, 10. maj 2012 kl. 18.59
Jeg har fået tilbudt en nyttehave lige syd for en sø. Syd for den er der en lille mose. Jeg har fået at vide, at de mest sumpede grunde er blevet sløjfet. Det aner mig, at der følger et stort arbejde, - men ny har jeg også sommeren til det. Er der nogen her, som har en ide om, hvordan man forbedrer sådan en jord. Det er formodentlig ikke sphagnum, den mangler. Jeg drømmer jo om rødder og roser, - måske en vin....
Skrevet af: Søren S Duun, 10. maj 2012 kl. 19.22
Jeg tror ikke på at du får roser eller vin til at gro på denne type jord. Havde de været elletræer, birk, pil og porse var det noget andet . Din jord er sikkert meget vandlidende, d.v.s indeholder en masse vand. Gør den det skal der drænes allerførst, dernæst skal du undersøge ph i jorden. Jeg tror at den er meget lav. Hvis du vil have roser skal du også gerne have noget ler i din jord .
Måske er det bedre at plante surbundsplanter, her findes et hav af flotte og spændende planter og planter med spiselige bær.
Skrevet af: Mette Holm, 10. maj 2012 kl. 23.14
Ok. Jeg har ikke set den endnu, men har talt med en lejer, som var ret tilfreds med sin lod. Nu får vi se. Jeg tager en strimmel med. Hvis jeg ikke kan dyrke det, jeg drømmer om, kan det være ligemeget.
Skrevet af: Mette Holm, 10. maj 2012 kl. 23.19
PS. Den ligger 14 kms cykling væk, så jeg beregner 2 gange om ugen til det stykke jord.
Er den ikke tilfredsstillende har jeg også tilbud om et stykke, som ligger (omg) 18 km væk. Det er til gengæld meget ok på fredet jord, - sandblandet muld.
18 km er altså bare langt på cykel når der skal arbejdes.
Skrevet af: Søren S Duun, 11. maj 2012 kl. 19.29
Ja, der har jeg det nemmere. Du skal huske at du hellere ikke kan ændre ph ved at smide en masse kalk på, på en gang men skal måske gør det over en 3 årige periode. De 25 kg man smider ud på 100m2 ændre ikke noget særligt .
Hvordan vil du komme derud med gødningen og haveredskaber?.
Skrevet af: Mette Holm, 12. maj 2012 kl. 1.51
Køber haveredskaber i nærmeste havecenter. Mht gødning blev der luftet mulighed for samkørsel.
Nu skal jeg lige se jorden på mandag og håbe på, at nogen har arbejdet med den før.
Det er svært at skaffe lakmuspapir.
Er der andre smarte måder at få en ide om ph´en i jord?
Skrevet af: Søren S Duun, 12. maj 2012 kl. 11.20
Lakmuspapir kan købes på apoteket i en rulle af ca. Kr.100,- ingen problem .
Skrevet af: Mette Holm, 12. maj 2012 kl. 12.48
Nej, det kan man ihvertfald ikke på det lokale, - men Bauhaus har et jord-test sæt til 79 kr. Det tager jeg afsted efter.
Skrevet af: Søren S Duun, 12. maj 2012 kl. 13.08
Der har jeg købt det, men det er nogle år siden. Jeg mener at det er folk med diabetes som bruger/ brugte det . Ellers laver firmaet Ecostyle et sæt med 8 stk prøver i og det kostede sidste år kr. 50,- det har både Silvan og bauhaus i deres sortiment .
Skrevet af: Henry G., 12. maj 2012 kl. 14.05
Hej Mette en god ide er, at finde ud af, hvor dybt der er til grundvandet, hvis der er minimum 40 cm, kan du få de fleste ting til at gro, også roser, det er ikke absolut nødvendig at tage jordbundsprøver først, spørg hellere dine naboer i haven, de ved helt sikkert noget om det. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Søren S Duun, 12. maj 2012 kl. 14.36
Ja, der er jeg ikke enig med Henry.......der er en grund til man snakker om ler til roser . Hvis ph er lav er der nogle gødningstoffer som ikke kan optages det er derfor man måler ph.
Du kan plante alt men det er ikke sikkert det vil gro der i længden og det ville da være ærgelig at have smidt en masse planter i jorden og så se de gå til efterhånden . En ph-måling koster under kr 10,-. Det kan godt være at det viser sig ikke at være så slemt men heller. Forbygge end at heldbrede .
Skrevet af: Mette Holm, 12. maj 2012 kl. 18.14
Jojo, selvfølgelig spørger jeg. Nu har jeg ihvertfald købt kemien :)
40 cm? Kan man dyrke noget som helst med så højtliggende grundvand? Kan ikke forestille mig, at det ligger SÅ højt.
Det kan vel afklares med 3 spadestik? Jeg har overvejet at grave render om galt skulle være.
Nej, det er sikkert ikke så slemt, som jeg forestiller mig, og jeg håber da på mange regnorm. Så kan det ikke være helt galt.
Fnis! Formanden ryster sikkert på hovedet, når han ser mig trække laboratoriet op af lommen!
Skrevet af: Søren S Duun, 12. maj 2012 kl. 19.05
Hvis jorden er vandlidende og det vil den være hvis der er kun er 40 cm ned til grundvandet . Det kan så betyde at rødderne ikke for den nødvedig mængde ilt . Roser er ikke skabt til at at på vandlidende jorder. Pil og porse kan bedre klare da de er bygget på en anden måde
Det er ærgelig at jeg ikke har mulighed for st bese stedet for så ville jeg have en større føling med det. Jeg har herigennem tage mine forbehold.
Det er jo også nem får Henry G og sige at du kan dyrke roser i den type jord, han forære dig jo ikke nogle nye bagefter når de andre er gået ud.
Selv vildmose kartofler som sige at værre dyrket i spagnum ville man aldrig dyrke med så høj et grundvand . Hvorfor så roser?.
Skrevet af: Mette Holm, 14. maj 2012 kl. 11.02
Jo, rigtigt nok, - men eftermiddag tager jeg ud og ser på den, tester den og ser på, hvad andre kan få til at gro på stedet.
Den jord, jeg kan komme i nærheden af, er desværre beliggende tæt ved moser, eller forgiftet, - med mindre vejen dertil er mere end besværlig uden bil.
Skrevet af: Mette Holm, 15. maj 2012 kl. 9.37
Ok, det var som mistænkt. Der var i dagens anledning 1 m ned til vandspejlet, - oftest mindre. Det øverste lag jord var fint og smuldrende, men 10 cm nede var den fast og meget rust/humusfarvet. Gammel tørvejord!
Jeg kørte videre til næste nyttehaveforening og havnede et sted på et smukt bakkedrag, med god jord, åbent, venligt og præget af glæde og aktivitet, - med et havecenter som nabo og bare 4 km til Silvan. "Ventelisten lukket", blev der sagt, men jeg ringede til formanden og sagde: "Jeg er stormforelsket, og jeg vil vente længe på en plads".
Nu er jeg på listen, og får muligvis en have i efteråret.
Nu skal jeg til, lidt efter lidt, at skaffe mig de rigtige redskaber.
Ville bare lige dele :)
Skrevet af: Søren S Duun, 15. maj 2012 kl. 11.14
Håber du snart får din ønskehave, held og lykke.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jorbunden imellem sø og mose