Skrevet af: Gitte Jensen, 4. maj 2012 kl. 14.30
hej, vi har i flere år med fornøjelse avlet røde kartofler (rød skræl - gult kød) men de sidste par år oplever vi, at ca 1/3 af vore kartofler , der er pænt gule efter kogning i løbet af måltidet skifter farve pletvis til næsten sort! ser ikkke særlig lækkert ud, og vi ved heller ikke om de så kan spises?? Har nogen et svar på dette?? Kan det skyldes, at vi selv tager fra til læggekartofler og altså ikke "fornyer" avlsproduktet?? Skallen er helt fin og pæn og ingen sygdomme iøvrigt. Avler på åben fritliggende mark.
forårshilsner
Gitte
Skrevet af: Søren S Duun, 4. maj 2012 kl. 14.57
Jeg mener at Karna Maj har skrevet om lige netop dette problem. Jeg er næsten sikker på at i kan finde svar via hendes artikler. Prøv og skriv direkte til hende hvis ikke i finder noget.
Skrevet af: Søren S Duun, 4. maj 2012 kl. 15.13
Jeg tror at der er tale om det problem, som hedder fusinarium , altså et svampeangreb som breder sig under tørring ved optagning via sår . Du kan læse mere om det ved at søge på læggekartofler..
Jeg ville nok købe nye læggekartofler .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Røde kartofler der bliver sorte?