Skrevet af: Camilla Godskesen, 25. april 2012 kl. 9.06
Hejsa havefolk! (:
Jeg er igang med at ombygge hele min køkkenhave i år og anlægge højbede m.m.
Jeg har tænkt mig at have et langt urtebed lige i midten af det hele så alle duftene spredes udover hele haven (:
Jeg er nu igang med at finde forskellige urter og jeg kom til at tænke på en super flot timian jeg så sidste sommer (tror jeg i det mindste det er.. troede først det kunne være en Aubrieta, men jeg synes denne dufter en smule af timian?)
- Er dette på billedet ikke hvad der klades en krybende timian? Og hvis det er, er der nogen af jer som har erfaringer med den? F.eks. i højbede, mon den ville være god til at "gro nedad" så den ligesom "falder" ud over kanten? Og så selvfølgelig, kan den spises?
Jeg håber nogen kan hjælpe mig, så jeg kan finde en og få den plantet inden sommer :)
På forhånd mange tak for svar og god havelyst! :)
Skrevet af: Carin T Christensen, 25. april 2012 kl. 9.09
Wow!
Skrevet af: Thomas E. Gundersen, 25. april 2012 kl. 10.21
Ved ikke lige hvad den på billedet hedder, det er svært ud fra at man ikke kan se den tæt på. Men der er rigtig mange timian som der kryber vil skyde på at der nok er omkring 10, også nogle med flotte broget blade og med forskellige dufte og smag. Har selv haft nogle forskelige stykker af dem og de er virkelig flotte når de kravler eller kryber ned over stenene.
Men håber at du finder nogle du kommer til at syntes om og holde af.
Skrevet af: Britt Pedersen, 25. april 2012 kl. 21.01
Hej Camilla
Som Thomas skriver findes der flere. Den alm. Thymus praecox 'Coccineus' er en pryd timian. Så fåes der en masse forskellige citron-timian, de er spiselige. De hedder Thymus citriodorus og så et sortsnavn, alt efter om den er gul- eller hvidbroget, grøn eller hvad den smager af. Hvis du går efter de lilla blomster, grønt løv og det spiselige, så tag thymus citriodorus - er så vidt jeg husker også den sundeste. De brogede kan godt tage skade af vinteren.
Britt
Skrevet af: Camilla Godskesen, 26. april 2012 kl. 9.22
Tusing tak for jeres svar :)
Jeg vil så gå på jagt efter en Thymus citriodorus af en slags - Forhåbentlig kan jeg finde en med de flotte lilla blomster :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Krybende Timian?