Forum

Affaldsstativkompostbeholder

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne Lea Christensen, 8. april 2012 kl. 7.28

Hej
Jeg har et par af de gamle affaldsstativer i jern, som jeg overvejer, at bruge til kompostbeholder. Jeg er klar over at formen ikke er helt optimal, men tænker, at jeg forrer den med lidt pap på indersiden så den ikke tører ud.
Derfor ville jeg høre, om der er nogen der har erfaring med det eller har en ide om det vil virke.
Mvh. Anne Lea

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. april 2012 kl. 17.05

Hej Anne Lea

Jeg vil gerne dele mine erfaringer med dig:

Du kan opnå noget gavnligt for mikroorganismerne ved at sikre, at det, som skal kompostere, ikke tørrer ud. Nogle sække af jute eller lignende nedbrydeligt materiale er måske en lidt mere holdbar løsning end pap er. Det kan overvejes om det er mere praktisk at sætte det fordampningsdæmpende materiale udenpå beholderne i stedet for at sætte det indvendigt.

Et andet forhold, som betyder meget for omsætningshastigheden er mængden af materiale. Optimalt skal det være mindst 1000 liter - altså en dynge på 1 x 1 x 1 meter. I en sådan dynge kan der være tilstrækkeligt med stabilisering af fugt og temperatur og dermed gode vilkår for en virkningsfuld bestand af mikroorganismer og kompostorm.
Dette rumfang kan du ikke opnå i en af de beholdere du har. Men hvis du er tålmodig, vil du få komposteret materiale alligevel. Det tager bare længere tid - måske et år eller to......

Det sidste, som kan være vanskeligt at gennemføre i de beholdere, du har, er den såkaldte omstikning. Omstikning er et andet udtryk for en grundig gennemluftning og sammenblanding af komposteringsmaterialet (med mulighed for at tilføre vand eller opblande med lidt tørt materiale for at regulere fugtigheden). Det enkleste redskab til omstikning er en greb - men den er svær at arbejde med i et affaldsstativ!
Omstikning fremmer komposteringen fordi den skaber gode vilkår for mikroorganismerne.

Jeg håber, du finder frem til en løsning, der virker for dig !

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Lea Christensen, 8. april 2012 kl. 20.27

Tak Lone
Det var et godt svar og gode råd. Jeg tror jeg prøver lykken og da jeg har flere af dem, kan jeg evt. stikke om ved at flytte det over i "den næste". Jeg synes de er så fantastiske de stativer og kan næsten ikke bære hvis de bare skal på omlastningen.

Tak igen,
Anne Lea

Nyt svar til emnet »Affaldsstativkompostbeholder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Affaldsstativkompostbeholder

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider