Skrevet af: Mette Pedersen, 31. marts 2012 kl. 20.17
Hej alle
Jeg har i min nye køkkenhave masser af agerpadderokke og skvalderkål, som jeg brugt uendelig mange timer på at fjerne (ved at løsne jorden med et greb, og så ellers pille rødder væk som en anden arkæolog). Jeg ved godt at det ikke fjerner dem helt, men jeg var nødt til at fjerne det værste så jeg nemmere kan være over det. Hvis nemt kan siges i den sammenhæng.
Det er måske et dumt spørgsmål, så ha' mig undskyldt :)
Men jeg er i tvivl om ALT på disse forbistrede planter bliver til nye vækster, specielt de dele der er på vedhæftede billede.
Altså om jeg kan snuppe det spæde 'hovede' på agerpadderokken og så bare smide den på jorden? Eller om jeg skal samle dem i en spand for sig også.
Mvh Mette
Skrevet af: Tom Andersen, 31. marts 2012 kl. 20.41
Hej Mette
Du kan fjerne Agerpadderok ved konstant at hugge alt om så snart det titter op ad jorden - og det _skal_ være så snart det kigger op over jorden, så du udsulter rodnettet der ligger meget dybt.
Det afhuggede Padderokke kan du fint lade ligge på jorden, det kan ikke spire / slå rod. Det kan det mindste rodstykke. Det samme gælder for Skvalderkål, men dens rodsystem er øverligt og det er muligt at rydde et jordstykke totalt på én sæson.
Det er ikke muligt med Padderokke, hvor der skal flere års flittig brug af hakkejernet til.
Det gode ved Padderokken er jo, at den er ret spinkel og kun kan true afgrøden, hvis den får ro til at brede sig.
Skrevet af: Carin T Christensen, 14. april 2012 kl. 10.50
Er det ikke også agerpadderokke som er glimrende gødning efter at have ligget i vand i et stykke tid? Til at overbruse planter med?
Skrevet af: Mette Pedersen, 14. april 2012 kl. 12.17
Det lyder spændende hvertfald!
Skrevet af: Carin T Christensen, 17. april 2012 kl. 19.10
Sidst år havde jeg kulsukker til at ligge og trække i vand i en spand og overbruste grønkålen med. Noget jeg læst om herinde til at holde kålsommerfuglen og dens larver væk. Vi havde en håndfuld larver og ikke afspiste grønkål så et eller andet virkede. Det lugtede forfærdeligt og ikke til at vaske af sine hænder mv så man skal lige tænke sig om der, det gælder spandene også:-) Brændenælder skulle også være fint på samm måde, men det skal fortyndes i 1:10 eller brænder man planterne.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Agerpadderokke og dens rødder