Forum

Mangler min have kalk?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Pedersen, 15. marts 2012 kl. 21.13

Hej alle :)

Jeg har købt en kolonihave hvor den tidligere ejer vist ikke rigtig har gået op i havebrug. Så jeg ved ikke rigtig hvordan jorden har det. Jeg har læst mange steder at de og de afgrøder godt kan lide kalk.
MEN hvordan ved jeg om jorden mangler kalk?

Der er masser af mos i græsplænen, det er vist en indikator, men jeg ved jo ikke med køkkenhaven.

Tak på forhånd
Mvh Mette

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. marts 2012 kl. 21.59

Hej Mette

Få lavet en jordbundsanalyse. Alt andet er gætværk eller for nørdet... men der mangler næppe kalk til alm. køkkenhavebrug.

Mos i plænen er ikke et sikkert tegn på kalkmangel - det er en skrøne og der spredes masser af kalk på plæner hvert forår med det resultat, af visse mosser trives bedre en græsset! Men så har man jo noget at lave :)

Jeg klarer mig med pH-stiks til at vurdere plæners kalkbehov og der kan man klare sig længe for små penge!

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Pedersen, 16. marts 2012 kl. 7.06

Hej Tom

Tak for svaret :)
Jeg ser bare hvordan det går i år, og så må jeg overveje at få taget en jordbundsanalyse til næste år hvis høsten ser mystisk ud

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Christensen, 5. marts 2013 kl. 11.40

Hej Tom Andersen
Hvordan bruger du stiks til at tjekke ph i græsplænen?
Kan man tjekke jorden i urtehaven på samme måde?
har du nogle links til jordbundsanalyse?
Mvh Bent

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. marts 2013 kl. 14.53

Hvis din jord er en allerede jord er der sjældent kalkmangel og bruger du velomsat kompost, der oftest er basis er der sjældent behov for kalk .
Men jeg vil foreslår at man benytter en jordbundsanalyse, hvis man vil være på den sikre side . Man kan tage den med års mellemrum .

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. marts 2013 kl. 14.56

Det var den åndsvage stavekontrol, der snød mig for der skal stå lerjord og ikke allerede jord

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. marts 2013 kl. 20.00

@Bent

Jeg tager en repræsentativ prøve (evt. flere prøver fra et mindre areal blandes) og tilsætter så meget vand, at der efter omrøring og henstand i en times tid dannes en klar vandfase over bundfaldet. En pH-stick dybbes et par gange i vandfasen og aflæses efter leverandørens anvisning.

Bemærk, at det er pH og ikke "reaktionstallet", som ofte benyttes. Du behøver ikke spekulere over forskellen, som er af minimal betydning. Kalk kun ved eller under 5,5 ved græsplænen, hvis du spørger mig. Jeg har aldrig haft brug for at kalke plænen endnu, men har også stiv lerjord.....

Der har for relativt nylig været en artikel i Praktisk økologi, som i detaljer beskriver en metode med pH-sticks.

Jeg har brugt Haveselskabet de gange jeg har fået lavet jordbundsanalyse....jeg tror en god planteskole kan hjælpe.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. marts 2013 kl. 19.14

Tom- Er reaktionstallet og PH ikke det samme?

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. marts 2013 kl. 20.14

Hej Søren

Nej, reaktionstallet fremkommer ved en speciel måle- og regnemetode:

www.havenyt.dk/forum/koekkenhaven/8299.html

se svar 4

For at afgøre om din jord mangler kalk, kan du fint bruge den simple målemetode, som jeg beskrev.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. marts 2013 kl. 20.26

Reaktiontallet og ph værdien er den samme, det læser jeg også i teksten.

Har du nogensinde ofret en gødningsanalyse af din køkkenhavejord eller gøder du som jeg, med hoved under armen .

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. marts 2013 kl. 21.04

Hej Søren

Det er _ikke_ det samme, men lad det nu ligge :)

Ja, jordbundsanalyse har jeg foretaget 2 gange på 20 år og agter ikke at gøre det mere, da jeg bilder mig ind, at jeg nu er erfaren nok til at klare mig med pH-stiks, min kompost ;-D

Faktisk leger jeg lige nu med sticks til måling af nitrat, men det er for at kunne ramme en blanding med et nærmere bestemt beskedent indhold af nitrat i gødningsvand til drivhuset. Jeg læste en vildt spændende forskningsartikel (som jeg ikke lige kan finde et link til) og hovedbudskabet er, at der skal vandes med denne koncentration _hver_ gang der vandes. Det giver bedre vækst og mindsker kvælstofudvaskningen. Alle de øvrige næringsstoffer er i min jord - jeg bruger kompost og lidt møg, som du selv.

Nyt svar til emnet »Mangler min have kalk?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Mangler min have kalk?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider