Forum

»forspiring« af frø i drivhus i vinter?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 22. juli 2011 kl. 23.25

Hej, er der nogen der har erfaring med at "forspire" frø i drivhus vinteren over?

Med det mener jeg, at så frø i så-jord i drivhus lige før vinter - i modsætning til at lægge frøene i køleskab vinteren over og så dem i feb/marts indenfor.

Jeg havde nemlig næsten ikke plads til alle mine spiringspotter osv. indenfor i år og tænkte om man ikke kunne efterligne frøenes naturlige vej til blomst/plante ved at lade dem være sået vinteren over i drivhuset under kontrollerede forhold :-)

Hvis det er muligt, hvor meget vand skal de så have?

Håber at nogen har erfaring med ovenstående og vil give mig et godt råd :-)

Mange hilsner,

Henriette

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 23. juli 2011 kl. 6.26

Henriette du kan gøre det med staudefrø, jeg sår en del hen sidst på året sætter det i drivhus eller ude, jeg har et hjørne i haven med planteborde/reoler der stiller jeg frø som skal have kulde for at spirre, det jeg har sået er Allium, Pustilla, pæoner, akelje m.m det som jeg sætter ude dækker jeg med fiberdug så fuglene ikke kan spise frøene.
MVH Lis

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 23. juli 2011 kl. 8.46

Hej Lis,
tusind tak for svar :-)

Ja det er staudefrø jeg vil så i drivhuset. Bl.a. akeleje, høstanemone og hornviol.

Hvad gør du med dem du har i drivhus mht. vanding?

Hvornår fjerner du fiberdugen fra dem du har stående udenfor?

Hilsen Henriette

ps. er lathyrus/ærteblomst en staude?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 23. juli 2011 kl. 8.58

hovsa, ved godt at hornviol ikke er en staude :-) Men dens frø kræver da kulde, ikke?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 23. juli 2011 kl. 10.42

Jeg vander i drivhuset, er der sne smider jeg noget af det over såbakkerne, jeg smider frøene af hornviol i et bed når planterne kommer til foråret så prikler jeg dem i krukker, lader resten stå eller hiver dem op.
Jeg fjerner ikke fiberdugen før end jeg kan se spirrer, fuglene er ret gode til at rode i bakkerne.

Der findes en staudelathyrus, alm ærteblomst/lathyrus er ikke vinterhårdfør.

MVH
Lis

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 23. juli 2011 kl. 23.03

Tak igen Lis for svar :-)

Det er alm. ærteblomst jeg har...

Jeg glæder mig allerede til at skulle i gang med at så til vinter - dejligt ikke at skulle vente med det hele til næste år :-)

Hilsen Henriette

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 24. juli 2011 kl. 8.27

Henriette jeg har frø af staudelathyrus hvis du er intersseret, den er pink, jeg kan muligvis få den i hvid og lyserød, men send mig en mail, så kan vi finde ud af noget.
MVH
Lis

Nyt svar til emnet »»forspiring« af frø i drivhus i vinter?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > »forspiring« af frø i drivhus i vinter?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider