Forum

Hjemmelavede frø

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Theresa Sporleder-Bitsch, 17. juli 2011 kl. 12.00

Er der nogen der ved hvordan man laver sine egne frø? Så som: salat, pastinak, rødbeder, radiser, gulerødder, jordbær, porre og løg. Og hvad med kartoffel? Findes der overhovedet " kartoffel frø" ? På forhånd, tak for hjælpen:)

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 17. juli 2011 kl. 14.51

Der findes ej kartoffelfrø. Man lægger simpelthen kartofler i jorden.

Mvh Eivin (^_^)

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 17. juli 2011 kl. 15.22

Der tager du fejl Eivin. En hel del kartoffelsorter sætter små frugter, som indeholder frø. Det er faktisk via krydsning og såning af frø, at man fremavler nye kartoffelsorter.

Hilsen Karna

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 17. juli 2011 kl. 15.23

Hej Theresa

Se denne artikel - her er også link til andre gode hjemmesider med at samle egne frø.

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/froe_og_saaning/1007.html

Med venlig hilsen
Karna

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 17. juli 2011 kl. 15.42

Naar man sætter sine kartofler foregaar det ved at lægge en læggekartoffel i jorden. Siden vil knolden skyde en hel plante.

Mvh Eivin (^_^)

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 17. juli 2011 kl. 16.56

Hej Eivin glem ikke brillerne, når du går og kigger på dine kartoffel-planter, de fleste blomstrer på et eller andet tidspunkt, og sætter dermed også frø, når de bliver bestøvet, og nu kommer brillerne til sin ret, når du bøjer dig ned, for at se de små grønne frø, der er meget giftige (Natskyggefamilien).Hilsen Henry G.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 17. juli 2011 kl. 17.05

Hej Henry, denne debat handler om, hvordan man maatte vokse sine egne afgrødder, derved holde sig selv med grønt, som derved ej behøves købes i supermarkedet.
Om jeg bruger briller eller ej er derfor helt uden relevans. Dit indlæg er altsaa at betragte som "drillerier", og vi er mange der vil sætte pris paa om dette fora bruges sagligt og ordentligt.

Mvh Eivin (^_^)

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 17. juli 2011 kl. 21.40

Hej Eivin.
Jeg tror du skal sætte dig lidt mere ind i tingene før du svarer. Alle nye kartoffelsorter laves ved at krydsbestøve 2 kartofler og derefter så de små frø der er i de grønne "tomater" i kartoffeltoppen. Jeg har selv prøvet det flere gange og med god held.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 17. juli 2011 kl. 22.47

Hej Villy, denne debat handler ikke om at lave nye kartoffelsorter, men om hvordan vi som privatpersoner kan supplere vor hushold ved at dyrke grønt i haven. Og med kartofler gøres dette altsaa ved at lægge læggekartofler i jorden. Overse ikke min pointe.

Mvh Eivin (^_^)

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 17. juli 2011 kl. 23.27

Hej Eivin

Der blev spurgt, om der overhovedet findes kartoffelfrø, og du svarer nej. Og det er forkert. Vi ved jo alle godt, at vi sætter kartofler. Det var ikke det spørgsmålet gik på.

Med venlig hilsen
Karna

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 17. juli 2011 kl. 23.36

Hej Karna, jeg forstod spørgsmaalet anderledes.

Mvh Eivin (^_^)

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonna Rønnest, 2. august 2011 kl. 13.22

Tak for linket Karna. Med hensyn til at gemme tomatfrø, små smører jeg bare de modne tomatkerner ud på et stykke køkkenrulle og lader det tørre.
Når det er tid for at så, så klipper jeg papiret i passende bidder. Det myldrer frem med tomatplanter.

MVH Jonna

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Theresa Sporleder-Bitsch, 30. august 2011 kl. 19.05

Jeg syntes ikke jeg kan finde svar på mit spørgsmål, inde på linket.

Nyt svar til emnet »Hjemmelavede frø«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Hjemmelavede frø

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider