Forum

Grantræ hæk?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Petersen, 25. maj 2011 kl. 20.03

hej,

jeg kunne godt tænke mig, en grantræ hæk, og min tidshorisont er lang..

Så jeg synes at det kunne være sjovt at lave nogle grantræer via frø. Så helt fra bunden af.

så derfor spørger jeg om, hvordan finder man frøet i en grankogle? og hvornår skal så dem i nogle urtepotter (hvilken årstid)?
¨¨

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 26. maj 2011 kl. 12.22

Hej S. Pedersen

Det er meget vanskeligt at få en hæk ud af grantræer. Deres vækst sker kun i skudspidserne - og når de bliver klippet af, er der kun den "døde" grenstump tilbage. Der kommer ikke nye skud fra stammen eller længere inden på de grene, som spidsen er klippet af.

Hvis det er muligt for dig at komme til at tænke på lærketræer i stedet for, er der grund til at være rigtig meget optimist: En lærkehæk kan klippes og klippes og klippes og klippes - og blive lige grøn og smuk hvert eneste år. Den sætter villigt nye skud på stammen og på den del af grenene, der er tilbage, når sommerklipningerne er overstået. Lærk taber nålene om efteråret - men heldigvis over en kort periode - så fejearbejdet er til at overkomme !

Jeg ved ikke noget om frøavl af lærketræ - men jeg ved, at det er let at formere lærk ud fra stiklinger. Læs mere om metoden for stiklingeformering ved at skrive ordet "stiklingeformering" i søgefeltet øverst på Havenyts side.
Og hvis du beslutter dig for at gøre forsøget - ja, så er det om at komme på jagt efter en lærkehæk i nærheden af, hvor du bor og så få en aftale om at aftage hækafklip derfra i juli / august.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 26. maj 2011 kl. 17.49

Du kan fint lave en hæk af grantræer, som du selv sår.
Men det er kun sitkagran ,der kan klippes og skyder på stammen.
Starter man med at klippe den som ung på siderne, bliver den meget tæt og flot grøn hele året. Kommer man bagefter med at klippe, kan man skære den helt ind og den skyder næste forår på stammen.
Frøene er faldet af koglerne nu, så du må vente til næste vinter med at samle kogler, eller købe dem ved f.eks.Bjarnes frø.
De er meget nemme at så selv til foråret.
Anne Marie

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Petersen, 27. maj 2011 kl. 13.47

så hvilken måneden kan jeg starte med at finde grankogle frø ?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin P, 27. maj 2011 kl. 15.35

Lone: Jeg prøvede lige at søge på lærk og stikling og faldt over denne artikel :
www.havenyt.dk/spoergsmaal/buske_og_traeer/formering/3871.html
Den siger lige det modsatte ???
Har du evt et tip eller 2 til hvordan man bedst får dem til at lykkes (uden undervarme)?

MVH
KarinP

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 27. maj 2011 kl. 16.52

Kogler plukkes efter jul og gemmes tørt til de åbner sig i løbet af vinteren. Husk at spørge om lov inden plukning!!
Om foråret såes de vingede frø i kasser med så og priklejord og dækkes ganske let med fint sand. Kassen dækkes med net mod mus og fugle og sættes ud i skyggen sommeren over.
Hold øje med, det ikke tørrer ud. Holdes fugtig.
Har prøvet flere gange med stiklinger af lærk uden held. Fra frø gror de som ukrudt.
Anne Marie

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin P, 27. maj 2011 kl. 19.25

Hej Anne Marie.

Det skal da helt klart prøves, jeg anede ikke at de var til at frøformere.
Lærk er et af mine ynglingstræer og jeg kunne godt bruge mange mange flere end det ene jeg har i baghaven nu :-)

MVH
KarinP

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. maj 2011 kl. 21.14

Hej Karin P

For at få stiklingeformering af træagtige stiklinger til at lykkes er der flere ting, som skal være opfyldt:

Stiklingematerialet skal være modnede skud - kan høstes i august eller i februar. Stiklingerne må være mindst 10 cm - gerne mere. Når de sættes på bed skal 4/5 af stiklingen være under jordoverfalden.
Bedet, de stikkes i skal ligge i læ og uden dyb skygge; udtørring må ikke ske på noget tidspunkt i den periode, hvor stiklingerne danner rødder og mens rødderne endnu er spinkle. Der skal kunne beskyttes mod frost i etableringsfasen (pga risiko for udtørring), så hvis stiklingerne sættes i februar må der en ramme udenom stiklingebedet med mulighed for at overdække i frostperioder - en såkaldt "koldbænk".

Jorden må være velbearbejdet - dvs løs i 30 - 40 cm dybde og de øverste 10 cm skal være særlig porøs. En finsigtet blanding af komposteret løv (ikke eg, valnød og kastanje), sand og havemuld - lige dele af hver af de tre vil være velegnet.
Når stiklingerne er veletablerede kan de omplantes i mere næringsrig jord en vækstsæson eller to, inden de flyttes til det blivende sted.

Min information om stiklingeformering af lærk stammer fra Skov-og Naturstyrelsens hæfte nr 14 i serien Skov-info - udgivet i samarbejde med Hedeselskabet.

Med venlig hilsen fra
Lone

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Petersen, 28. maj 2011 kl. 15.02

Skal man plukke fra træene ?

Jo højere oppe man plukker, jo bedre frø er der, er det rigtigt ?

kan man ikke så dem i potter ?

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 28. maj 2011 kl. 17.59

Man kan bare plukke(når man har fået lov) på unge træer, hvor koglerne ikke sidder så højt.
Ja, du skal plukke før korsnæb tømmer dem for frø i februar.
Så tørres de på et lunt sted til frøene falder ud og er klar til såning i marts/april i potter/kasser/bede eller hvad man nu har.
Anne Marie
Foto: Korsnæb i lærk.

Nyt svar til emnet »Grantræ hæk?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Grantræ hæk?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider