Forum

Violfrøstjerne

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne Wessel, 1. april 2011 kl. 15.25

Har forsøgt flere gange at viofrøstjerne uden held. Er der nogen som har små planter?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanette Møller, 1. april 2011 kl. 16.48

Hej Anne. Jeg er også i gang med at forspire violfrøstjerner i år - for første gang.

Problemet med violfrøstjerner er, at frøene ikke spirer, medmindre de er blevet stratificeret. Dvs. de skal have haft en periode, hvor de er blevet opbevaret køligt. Derved dannes nogle enzymer i frøet, som skal være tilstede før det vil spire.

I naturen vil frøet jo falde af planten om efteråret, ligge på jorden hele vinteren og spire om foråret. Og dermed foregår stratificeringen helt automatisk.

Jeg købte mine frø i efteråret, og har opbevaret dem i en lufttæt beholder i køleskabet henover vinteren, sammen med alle mine andre frø. Jeg såede dem i en så-bakke for en lille måneds tid siden, og det er indtil videre en succes. Det tog et par uger inden der skete noget, men så gik det til gengæld også stærkt.

hvis du har en så-bakke ell lign med violfrøstjerne-frø, som ikke vil spire efter nogle uger, kan du prøve at sætte hele molevitten i køleskabet nogle uger. Det har jeg hørt hjælper :)

God fornøjelse
Jeanette

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Wessel, 1. april 2011 kl. 17.46

Tak for svar, de er købt i efteråret og skulle ifølge posen være ligetil at så.
Nå jeg må se.
god weekend
Anne Wessel

Nyt svar til emnet »Violfrøstjerne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Violfrøstjerne

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider