Forum

Oliven

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mustafa Gür, 22. marts 2011 kl. 20.51

Hej alle sammen. jeg vil meget gerne plante en oliventræ i min have. er der nogle som ved, hvor man kan købe et træ eller frø

Mvh Mustafa

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 23. marts 2011 kl. 8.12

Hej Mustafa Gür

Du kan købe oliventræer i mange plantecentre - og hvis du bor i en mild egn tæt ved en østvendt kyst kan du nok også få det til at trives :-)
Oliventræer kan vokse i krukker - men den begrænsede plads til roden afspejles i en begrænset vækst i trækronen. Der kan sagtens komme et fint lille træ ud af det alligevel.

Oliventræer er middelhavsplanter og tåler en smule frost - men de overlever ikke nattefrost under minus 18 grader C. Den lave temperatur forekommer ikke hver eneste vinter - men mange steder lidt væk fra kysten kommer temperaturen endnu længere ned med få års mellemrum .....

Den letteste måde at få oliventræer til at trives på her i det tempererede klima er ved at have dem i en kølig udestue / drivhus beskyttet mod hård frost i vintermånederne og udendørs i perioden fra maj til oktober.
Oliventræerne klarer sig selv om dagslængden i vinterhalvåret er kortere end den er i middelhavsregionen - men de behøver det lys der nu er. Så en frostfri, mørk garage er ikke hensigtsmæssig til vinteropbevaring.

Jeg håber, du får held med at finde det oliventræ, du søger efter !

Med venlige hilsner fra
Lone

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mustafa Gür, 23. marts 2011 kl. 11.02

Hej Lone. tusind tak for hjælpen.. glad for at få flere detajler om det :) :) :).. kan du råde mig en plantecentre du synes jeg sakl tage til

MvH Mustafa

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Hej Lone. tusind tak for hjælpen.. glad for at få flere detajler om det :) :) :).. kan du råde mig en plantecentre du synes jeg sakl tage til

MvH Mustafa

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

MvH Mustafa

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 23. marts 2011 kl. 14.50

Mit lille oliventræ har utroligt nok overlevet den hårde vinter - godt nok i drivhus, men her har temperaturen også været langt nede. Det har smidt alle bladene, men det gjorde det også sidste år og de kommer igen. I øvrigt kan du ofte købe oliventræer billigt i supermarkederne lidt senere på sæsonen, og min erfaring er at de er fuldt på højde med dem du kan få i havecentrene.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Kjær Hansen, 23. marts 2011 kl. 16.25

Hej Mustafa
Jeg har faktisk i dag set et lille oliventræ til salg i A-Z i Hjørring. Det svarer til Bilka. Prøv at kigge der!

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fide R. Ibsen, 23. marts 2011 kl. 20.47

Hej Mustafa.

Sidste år i oktober, var jeg til vildtaften på Ebeltoft Park Hotel.

Ejeren, han havde i foråret 2009 plantet en lille alle på 8 oliventræer. De stod i jorden, helt ubeskyttet hele vinteren igennem. Da foråret 2010 kom, var han sikker på at træerne var døde , fordi de grønne blade røg af, da frosten forsvandt. Han skar dem ned til 20 cm. over jorden, hvis de nu kom igen. Og det gjorde de. Da vi var der i oktober, var der 2-3 skud på hver stamme med en længde på 30-40 cm.

Så de kan godt klare vores hårde vintre. Jeg tror bare at for at blive et pænt træ, skal det herdes over en årerække. Dvs. flytte det til et beskyttet sted om vinteren. Hvis du ikke vil flytte rundt på det fårår og vinter, skal det pakkes godt ind i de hårde frost-perioder, så er du måske heldig at det beholder sin smukke krone.

Mvh Fide

Nyt svar til emnet »Oliven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Oliven

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider