Forum

Frø fra gule tomater søges.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Per Sørensen, 15. marts 2011 kl. 22.34

Hvis nogen skulle have lidt frø i overskud af denne gule, måske franske, tomat ville jeg meget glad. evt. porto betales gerne

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. marts 2011 kl. 23.39

Hej Per -

der findes masser af gule tomater - er det en speciel, du tænker på?

mvh
Anja

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Sørensen, 16. marts 2011 kl. 0.03

Blondkopfchen Tomat

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. marts 2011 kl. 7.21

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Nielsen, 16. marts 2011 kl. 10.48

hej jeg har nogle du må få ved ikke hvad de hedder men de er gule. bor ved aalborg

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Mulvad Mortensen, 16. marts 2011 kl. 11.01

Hej alle
jeg samler frø fra alle mulige sjove tomat og peper variationer , som jeg finder i butikker.
jeg har sået nogle chili, peber , samt små gule cherry tomater . Jeg har senere fået at vide at det ikke kan lade sig gøre da det er hybrider . passer det ?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Nielsen, 16. marts 2011 kl. 14.11

hej mette jeg vil tro at hvis du har fundet frø i dine gule tomater er det ikke hybrider. jeg ved de gør det med nogle skole agurker. i sommers fik jeg fat i en skoleagurk som ikke var hybrid altså hvor der var frø i . så nu må jeg se om de kommer op af jorden. håber jeg forstod dit spørgsmål.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 16. marts 2011 kl. 14.45

Morten:
Om der er frø i tomater har ikke noget at gøre med om det er en hybrid eller ej. Jeg skal ikke kunne sige om det er anderledes for agurker, men jeg tror det ikke.

Mette:
De fleste af de tomater man kan købe i handlen er hybridsorter, og når man sår frø af disse kan man ikke være sikker på at få tomater svarende til dem man tog frø fra. Det kan give tomater med helt anden farve/størrelse/smag og væksten kan også være anderledens.

Det kan derfor være meget spændende at så frø fra hybridsorter, da man kan være heldig at få nogle sjove/gode tomater, man kan bare ikke være sikker på hvad man får.

Jeg har ikke så meget forstand på peber/chili men jeg vil tro det er det samme, da de er i familie med hinanden.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Nielsen, 16. marts 2011 kl. 17.22

vi takker :-) men tror du ikke der kommer skole agurker op af de frø jeg har fra sidste år ?

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 16. marts 2011 kl. 22.46

Hej Morten
Jeg kan ikke helt gennemskue om du er ironisk og mener det er noget sludder jeg skriver (hvilket meget vel kan være tilfældet), men vil alligevel forsøge at svare på dit spørgsmål selvom jeg ikke kender meget til agurkedyrkning.

Hvis du har taget frø fra en skoleagurk der var godt moden, vil jeg mene der e ren god mulighed for at du også får skuleagurker ud af det om det så er en hybrid eller ej.

Hvis det er en frøfast sort giver det selvfølgelig også skoleagurker igen, men selv hvis det er en F1 hybrid, vil jeg tro der er god sandsynlighed for at forældresorterne begge er skoleagurker, hvorved der også er gode muligheder for at en stor del af F2 frøene giver skoleagurker.

I alle tilfælde bliver det spændende at høre om dine resultater

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Nielsen, 18. marts 2011 kl. 14.08

Hej jens. Det var ikke ironisk. mange tak for dit svar. nu må vi se om der kommer agurker ud af de frø, store eller små.
Det gode ved dem er at man ikke skal ud og købe frø:-)

hilsen morten

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Mulvad Mortensen, 22. marts 2011 kl. 9.21

Hej Morten
Jeg har fundet gul cherry tomat (vild også god til friland), hos solsikken dk
www.solsikken.dk/Shop.aspx
der er mange forskellige
jeg skal helt sikkert have selv.
Mette

Nyt svar til emnet »Frø fra gule tomater søges.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Frø fra gule tomater søges.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider