Skrevet af: Lenike Brorsen, 15. februar 2011 kl. 8.51
er der nogen som ligger inde med en lille stikling af den hvide forsythia??
så er jeg int. i ar købe en.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 15. februar 2011 kl. 12.40
Det er ikke lige tiden at sætte stiklinger af Hvid forsythia (Sneforsythia), Abeliophyllum distichum.
De sættes som sommerstiklinger i juli/august i koldhus.
Hvad med at købe en plante?
Anne Marie
Skrevet af: Hanne Jessen, 6. januar 2015 kl. 11.04
Min have er begrænset til 6 m2 altan midt i København med i bedste fald 2-3 timers formiddagssol. Mon nogen kan svare på, om en Sneforsythia vil kunne vinter-overleve i en krukke?
Samme spørgsmål har jeg vedr. en Rhododendron eller en Azalea (evt. dværgtype) - findes der en, der kan klare vinteren i krukke på en altan hvor der udelukkende er formiddagssol?
Venlig hilsen Hanne
Skrevet af: Lars Holt, 6. januar 2015 kl. 11.14
Det er mængden af lys, og ikke kun mængden af direkte sollys, der er afgørende for om en plante trives.
En Rhododendron eller en Azalea kan godt trives i krukke. Vi har en stående i indkørslen under en stor magnolia, så den får næppe sollys om sommeren.
Og den triller hen ad indkørslen, når det blæser, så der skal nok ske en eller anden forandring.
Skrevet af: Mogens; E., 6. januar 2015 kl. 11.19
Du kan bruge både en Rhododendron og en Azalia på din altan, og de har det fint med kun formiddags sol. Normalt bliver Rh. temmelig store, men hvis du planter den i en ikke for stor krukke vil tilvæksten af de nye årsskud ikke blive så lange. Jeg ville vælge et par Azalier til altanen, da de blomstre helt overdådigt, men ikke alle Azalier er stedsegrønne.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. januar 2015 kl. 14.06
Hanne, sneforsythia kan fint overleve en del år i krukke, men er lidt 'løs' i væksten, så en let studsning vil være en god ting for pladsens skyld.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Hanne Jessen, 6. januar 2015 kl. 18.00
Tak for svarene alle tre, jeg vil da med sindsro forsøge med begge dele. Glæder mig!
Venlig hilsen Hanne
Skrevet af: Søren S Duun, 6. januar 2015 kl. 22.47
Du kan være heldig og finde en sød lille rododendron med små røde blomster hos Rema 1000 for billige penge . Min datter fandt en som hun gav min kone til mors dag. Den har vi haft i 4-5 år.
Skrevet af: Mogens; E., 9. januar 2015 kl. 10.02
Alle mine Azalier er fra Rema 1000. Når de har stået uden for forretningen i lang tid, og skriger efter vand, og hænger med bladene, bliver de sat væk. Ved at spørge pænt har jeg fået rigtig mange planter igennem årene. De skal bare stå i vand et par dage, så er over halvdelen kommet sig, og de er i dag store og flotte.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Hvid forsythia