Skrevet af: A. Nielsen, 24. november 2010 kl. 11.00
Frø af ædelgran ønskes. Porto og besvær betales.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 24. november 2010 kl. 13.44
Kan du ikke bruge nordmannsgran? Ædelgran bruges næsten ikke mere.
Anne Marie
Skrevet af: A. Nielsen, 24. november 2010 kl. 21.56
Nordmannsgran er fint. Jeg troede "ædelgran" var et fælles navn for flere sorter med bløde nåle, der hænger fast længe.
Har du frø af Nordmannsgran?
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 24. november 2010 kl. 22.17
Jeg skal kigge efter,når jeg alligevel er i skoven efter juletræer.
Ja,ædelgran er familienavn for Abies slægten,hvor der er rigtig mange dyrkede til havebrug.
Fælles for dem er at koglerne står op, modsat rødgranfamilien o.lign.,hvor de hænger nedad.
Visse ædelgran stikker, andre drysser næsten med det samme.
Anne Marie
Skrevet af: A. Nielsen, 25. november 2010 kl. 9.32
Mange tak, jeg håber at høre fra dig, hvis du får fat i nogle kogler af nordmannsgran.
Det er fint at prøve flere slags - det jeg havde læst om, hedder langnålet ædelgran, abies concolor, og skulle kunne klare sig godt på let jord.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 26. november 2010 kl. 20.44
Du kunne jo også kigge på,hvad Bjarne's frø og planter her på siden har at byde på af ædelgran-typer.
Anne Marie
Skrevet af: Eivin Knidsen, 30. november 2010 kl. 12.11
Det er da skønt med grantræer. Og man kan vist godt tænke sig til, hvor den "tovlige" tradition om at bringe gran inden for hjemmets fire vægge i den søde juletid kommer fra. Den gang i gamle dage, har det da netop været saa hyggeligt med lidt grønt inde i den mørke vintertid, og der er gran et af de træer der holder paa farven. I øvrigt kan det da lige nævnes, at julen som vi kender den i dag slet ikke ligner den, som eksempelvis bare mine bedsteforældre fejrede. Ja der er sket mangt og meget siden da. Tiden gaar.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Bjarne Højlund, 2. december 2010 kl. 14.03
HEjsa!
Jeg har frø af Nordmansgran - af 2 provinser : Ambrolauri og en russisk, derudover har jeg også frø af: Abies Procera,Abies Laciocarpa Arizonica, Abies Procera, Abies concolor liwiana, Abies concolor og Abies koreana.
Jeg har ikke nået at få alle de nye frø på hjemmesiden endnu, men send mig en mail hvis det har interesse ;)
Hilsen
Bjarne
Skrevet af: Eivin Knidsen, 4. december 2010 kl. 10.07
Det var betænksomt af dig, kære Bjarne, saadan at dele dine gran med os andre. Og sikke da en julestemning man kan finde sig selv i, ved en saadan hjælpsomhed.
Mvh Eivin (^_^)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Ædelgran