Skrevet af: Birgit H., 18. oktober 2010 kl. 22.18
Jeg vil gerne have begge ting i min have næste år, så vidt jeg kan læse mig til skal jeg ligge jordskokker i jorden nu, kan jeg bare købe nogle i supermarked og ligge direkte i jorden????
Soyabønner vil jeg ufattelig gerne have, men jeg kan ikke finde dem på nettet nogle steder med mindre de er udsolgt. Er der nogen som vil sælge mig nogle??
Skrevet af: Lars Hansen, 19. oktober 2010 kl. 7.46
Jordskokker kan du lægge i jorden de næste par måneder, gerne 10 - 15 cm dybt. Du kan godt lægge knolde købt i supermarkedet, eller endnu bedre få nogle fra en nabo eller bekendt. Du kan med fordel dyrke jordskokker samme sted hvert år, så du ikke får fyldt hele din have med planten på nogle år - den er lidt svær at komme af med igen.
Soyabønner har jeg købt hos www.impecta.se, der sælger en sort, som passer til vores lidt kølige klima. Efterfølgende har jeg selv taget frø fra til næste års såning. Mvh. Lars.
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 21. oktober 2010 kl. 20.36
Jeg kender ikke de mange forskellige sorter og smagen, men jeg kender besværligheden af at rense og skrælle dem - og dyrke dem. De gro bare videre næste år - uanset, så jeg har "hegnet" dem ret forsvarligt inde, i nogle fliser. Og dog ? Det med skrælningen (børstningen) var et problem. Jeg har søgt de glatteste jordskokker i butikkerne, så nu går det glat, nok mest fordi jeg smider dem i en spand vand og gir dem`en gang børste rotering med klosetbørsten oppe i boremaskinen, efter jeg måtte købe en ny og skær det stykke af skaftet så de gik i borebatronen. Livet kan være let. For øvrigt er det igen krydderierne/tilbehøret som gir`smagen. håp
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 23. oktober 2010 kl. 5.26
Nu skriver HÅP godt nok, at det er krydderierne der gi'r smagen. Men jeg vil da tro, at hvis du bruger klosetbørsten, så gir den sikkeret også sit bidrag til smagen ?
Nåh spøg til side, jeg ville blot fortælle at jeg gik på jagt efter jordskokker sidste år, og i første havecenter blev jeg præsenteret for nogle slatne småplanter i potter til 40 kr pr. stk. Og jeg troede at jeg skulle sætte et lille stykke jord til med skokker, men til den pris lagde jeg det lidt på hylden. Selv guld kan man da købe for dyrt. Så prøvede jeg en anden planteskole. Jordskokker skulle bestilles hjem, og på forespørgsel til omkring 60 kr pr. stk. - Projektet opgivet indtil videre.
Så faldt jeg en dag over en pose pæne og forholdsvis glatte jordskokker i vores lokale brugs til 16 kr (for hele posen vel at mærke) Nåh forsøges skulle det, så hjem med posen og i jorden med knoldene i det tidlige forår, og så skete der ikke noget i meget lang tid. Det var så det forsøg tænkte jeg, men i løbet af sommeren kom en enkelt forsigtig spire til syne, og så nok en og senere en helt lille lund af jodskokker som i dag er ca. 1½ meter høje med fine knolde under. Ikke store knolde, men det hænger nok sammen med at de først kom i vækst ret sent.
Så til næste år vil jeg gå til markedet med en kurv jordskokker på hovedet, og så vil jeg sælge dem (for 60 kr stykket) og for pengene vil jeg så købe flere jordskokker, og så vil jeg sælge ---og så jeg bli'r nok en holden mand ?
Skrevet af: Anders K Brandt, 23. november 2010 kl. 23.54
Jeg har rigeligt med fine jordskokker, så kom forbi og få nogle.
vh
anders
anders@hundslev.dk
Skrevet af: Eivin Knidsen, 30. november 2010 kl. 12.27
Det er skønt at læse jeres vittigheder om klosetbørsten og smagen, ja det er saa. Naa men jeg maa da ogsaa sige, at det i høj grad kan anbefales at dyrke jordeskokker. Det er en taknemmelig plante, og saa behøver man altsaa ikke være bange for skraldningen, det gaar saamænt nok.
Bønner kender jeg derimod intet til, men netop derfor kan det være saa meget desto mere informativt at følge med i denne debat fremefter.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Henry G., 18. marts 2011 kl. 0.30
Til Birgit H Skriv her på siden når du mangler soya bønner til såning måske kan jeg hjælpe?? Henry G.
Skrevet af: Birgit H., 27. marts 2011 kl. 12.16
Hejsa H.G
jeg har fået fat i et brev hos fuglebjerggaard og glæder mig til at få dem i jorden. Jeg ville lige se hvor nemt det var at få dem til at spire så prøvede at forspire 3 stk. herinde og efter 3 dage var de oppe af jorden så nu venter jeg bare på der kommer mere varme så jeg kan få gang i min lille produktion.
Hvordan gemmer jeg frø fra egen høst ved du det?
Er det blot at lade lidt bønner sidde på planten eller hvordan?
Skrevet af: Henry G., 28. marts 2011 kl. 22.42
Hej Birgit Det er da dejligt at høre at du har fået nogle frø, men du skal så dem indenfor, da fuglene er meget glade for nyspirede planter, og hvis du sår dem i et drivhus pas på med mus. jeg oplevede det sidste år hvor jeg havde sået 200 frø enkeltvis i potter, da frøene var spiret og ca. 2 cm. høje, var der en morgen kun et par stykker resten var væk, jeg søgte og fandt to restbunker under en kasse alle uden top, jeg så musem det var en lille spidsmus, den fik lov at beholde resten. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Mads Jørgensen, 28. marts 2011 kl. 22.49
Hvis du vil have soja kan du jo altid prøve at høre med MONSANTO.
Skrevet af: Henry G., 29. marts 2011 kl. 20.46
Hej igen Birgit. Jeg fik nok ikke svaret på hele dit spørgsmål igår, Planterne plantes ud når der er helt frostfrit, og når de er mindst 15 cm. høje, en god afstand er 7-8 cm. og mellem
rækkerne har jeg mindst 40 cm.(bedst er 50 cm.) Planterne skal blive på voksestedet. indtil bladene er faldet af, derefter tager du dem op og hænger dem med roden opad, et luftigt tørt sted, ( jeg hænger dem under tagudhænget mod nord.)
Når bælgene er brune skal de plukkes og bælges,og tørres en tid, på en plade helst kun i 1 lag, ellers skal man røre rundt i dem af og til. Man kan føle når bønnerne er tørre nok til at fylde i en tætsluttende dåse eller glas. Hvis du er interesseret
i opskrifter tror jeg at min kone har nogle. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Ane K. P., 8. juni 2011 kl. 8.55
Hej
Køb en pakke økologiske jordskokker i Føtex, spis de fleste og plant de små ud. Du kan også skære en "stor" over i 2 og få en ny plante fra hver.
Det har jeg haft held med de sidste 2 år. Hvis ikke ALLE graves op, så kommer der helt automatisk flere året efter.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Soya bønner og jordskokker