Forum

Kompostorme og violette georginer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nora Meiburg, 29. september 2010 kl. 9.16

Hej!
Jeg vil gerne høre, om der er en mulighed for at købe/bytte sig til nogle kompostorme, når det er varmt nok for dem igen. Jeg har en kompostbeholder, som jeg har har fyldt med regnorme hver gang jeg har fundet nogle. Det fungerer fint, men jeg vil gerne prøve med kompostorm næste år :o)
Jeg har en masse georginer, men ikke en eneste violet. Hvilken slags, størrelse osv er underordnet. Det er kun farven jeg er interesseret i. Hvis der er nogle der ligger inde med nogle flotte orange, er jeg også interesseret. Jeg har forskellige hvide, røde, gule og en gul, med røde prikker. Jeg har også en af dem der dufter af chokolade :o)(igen.....jeg har ikke styr på, hvad de forskellige slags hedder. De er flotte....og det er det vigtigste - jeg kan og vil dog gerne sende billeder hvis det er)

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 29. september 2010 kl. 18.57

Hvis du ikke komposterer i en lukket beholder dukker de op af sig selv.
Lav en lille kompostdynge et sted i haven og tilsæt et par halvrådne æbler.
Æblet vil efter nogen tid stort set kun bestå af den ydre skal og et indre af kompostorm ( de kendes på, at de er mindre end regnorme og røde ).

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus Nielsen, 29. september 2010 kl. 21.01

Jeg har to forskellige slags violette georginer, som jeg gerne vil bytte til andre farver.
Skriv på sus-nielsen@sol.dk hvis du er interesseret - kan evt. maile et par billeder af dem.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 29. september 2010 kl. 21.57

Hej Nora,

jeg har også en lukket kompostbeholder, og har gjort som dig med regnorme. Det er dog meget vigtig at der i bunden er direkte jordkontakt, og at du ikke f.eks. har lagt en plade på jorden under beholderen (måske af frygt for mus/rotter). Det er dog mit indtryk, at regnorme måske ikke gør den store gavn, men at kompostorme kommer af sig selv.

For tre år siden flyttede vi ind på nuværende adresse, og tidligere ejere havde netop lagt en plade under komposten, så der var absolut intet liv. Jeg tømte indholdet, fjernede pladen, og i år 'kører' komposten som den skal. Man skal selvfølgelig huske at blande vådt med tørt; specielt om vinteren.

mvh
Lisbeth Antonsen

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nora Meiburg, 30. september 2010 kl. 8.08

Hmmm....jeg kan da godt høre, at det må være den plade, der ligger i bunden, der gør, at det ikke virker som jeg gerne vil have det til at virke. Nå....så er der jo sådan set planer for, hvad jeg kommer til at lave i weekenden:)
Vi har i øvrigt to æbletræer, der smider ganske skrækkelig store mængder af æbler. Nogle af dem, er forarbejdet og spist. Kaninen er også meget glad for dem, men hvor meget nedfaldsfrugt kan man komme i sådan en kompostbeholder? Jeg blander det hele med halm, så det ikke bliver for vådt, men vi kan komme rundt regnet 3-5 kg æbler i om dagen.....jeg synes altså at det er lidt meget.....

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 30. september 2010 kl. 11.37

- jeg kan godt undvære en omgang kompostorm -
kontakt mig på mmadsen@post.tele.dk
M.M.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Krautwald, 11. februar 2011 kl. 9.17

Jeg har mange både violette og orange georginer, så hvis du er interesseret kan du kontakte mig. Jeg begynder at drive knoldene frem sidst i februar så det er små planter jeg har
De koster 25 kr. pr. stk.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Krautwald, 11. februar 2011 kl. 9.29

Se bort fra prisen, det er vist ikke tilladt at sælge men du kan stadig få et eksemplar af den viste. Så kan vi aftale et eller
andet - evt. bytte.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Krautwald, 11. februar 2011 kl. 9.29

Se bort fra prisen, det er vist ikke tilladt at sælge men du kan stadig få et eksemplar af den viste. Så kan vi aftale et eller
andet - evt. bytte.

Nyt svar til emnet »Kompostorme og violette georginer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Kompostorme og violette georginer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider