Forum

Nektarin

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 11. juni 2010 kl. 10.01

Nogen der har en nektarin som jeg kan få/købe en bid af?

Hilsen Jean

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 11. juni 2010 kl. 10.48

- en nektarin er podet - så det er nok nærmest umuligt- MM

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 11. juni 2010 kl. 10.58

Ok. Troede man kunne klippe en lille gren af.
Godt man lærer så længe man lever ;o)

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Hvenegaard, 11. juni 2010 kl. 12.26

har nu et lille nektarin træ som ikke er podet. fik jeg frø sået sidste år fra de frø du altid er ved at sluge når du køber nektariner i brugsen. men hvorvidt de er spiselige når træet engang får frugt er usikkert... men træet er ihvertfald utroligt smukt.

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 11. juni 2010 kl. 18.06

Hej Jesper

Nu har jeg så spist nektarinen, hvad gør jeg så?
Skal jeg åbne stenen og plante frøene indeni eller skal jeg bare putte hele stenen i jorden?
Skal jeg plante den i speciel-jord eller bare pottemuld?

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 11. juni 2010 kl. 18.38

Du skal bare så hele kernen,

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 11. juni 2010 kl. 18.41

Ok jeg prøver.

Drengene har lige tømt posen med STRENGE ordre på at putte stenen tilbage i posen ;o)

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Hvenegaard, 14. juni 2010 kl. 6.14

jorden er ligegyldig men foreslår at du det første putter den i pottemuld når den har spiret omplanter du den i en større krukke og når træet når 3 vækstsæson omplanter du den til en mere muldet og leret jord.

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 14. juni 2010 kl. 6.26

Hvor lang tid går der før det begynder at spirer?

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Hvenegaard, 14. juni 2010 kl. 9.50

ca en måned pottede dem i drivhus til at starte med og tog den plante jeg mente var bedst ind til vinter. de er jo meget skrøbelige i starten.

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 14. juni 2010 kl. 10.20

Man kan sige hvad man vil, men det er da skønt med et sådant nektarintræ! Inden plantning kan man med fordel slibe på den hårde skal, derved trænger vandet nemmere ind. Læg gerne plast over potten med lufthuller i.

Mvh Eivin (^_^)

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 14. juni 2010 kl. 10.23

Jeg tog 5 sten og plantede dem i en potte hver. Stillede dem derefter i drivhuset i min lille "børnehave". Min børnehave er er et drivhus i drivhuset hvor jeg har ting som jeg sået fra frø af.

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 14. juni 2010 kl. 11.00

Det var da en god ide med en sådant drivhus inde i et drivhus. Tak fordi du deler det med os.

Mvh Eivin (^_^)

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 14. juni 2010 kl. 12.05

Jeg sætter lige et billede ind af drivhuset. Min "børnehave" er det grønne "telt" med 3 trådhylder i.

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Hvenegaard, 14. juni 2010 kl. 12.42

tror ikke du skal være nervøs for at de ikke kommer ser meget godt ud.

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Johansen, 9. august 2010 kl. 11.57

Vi har et dværv-nektarintræ i vores drivhus. Det sætter godt nok frugter men disse falder af, og bladene er på de sidste 10-20 cm af grenene meget grimme.
Er der nogen, der har et bud på, hvad det kan skyldes.
Træet står i jorden under og udenfor drivhuset.
Hilsen Anne.

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. august 2010 kl. 19.06

Hvis din nektarin, der er en ferskensort, står udenfor kan den have været udsat for kuldestress, da det danske sommervejr i begrænset omfang egner sig til dyrkning af denne varmekrævende plante. Især den rødfrugtede sort, Nectared‚ er f.eks. ikke særlig velegnet på friland herhjemme, hvor den let angribes af blæresyge, Taphrina deformans. Sygdommen viser sig i form af blærelignende udvækster på bladene, entene lokalt eller over hele kronen. Disse kan være i forskellige farver både grønne orange og røde og medfører at bladene ruller sammen. Hos fersken og dermed nektarin, er der tendens til at de angrebne træer igen og igen angribes, og enkeltstående angreb hører til undtagelserne. Du må prøve at skære tilbage til frisk væv og se om sygdommen bryder ud igen i de nye skud. Gør den dét, er træet muligvis ikke til at redde og skal destrueres. Du kan så plante en ny i frisk jord et lunt sted og satse på at få en mere robust plante. Men giv den chancen året ud. Nektarin trives godt i udestuer.

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla F., 6. juni 2011 kl. 9.06

Jeg har et nektarintræ til at stå udenfor på en sydvendt terrasse, indtil videre er der små frugter på og det stod ude hele denne meget kolde vinter i nordjylland. Dog er frugterne ikke nær så store, så på mit ferskentræ, men det står i drivhuset og er 3 år, hvorimod nektarinen kun er 1 enkelt år. Og det skal siges at jeg ikke har gjort meget for at det lille træ skulle overleve vinteren, jeg fik at vide det skulle pakkes ind og beskyttes mod vinter og svamp, men det fik bare lov til at stå. Det jeg vil frem til er bare at de kan klare sig udenfor, om frugterne bliver modne ved jeg ikke endnu.

Nyt svar til emnet »Nektarin«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Nektarin

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider