Forum

Liljekonvaller,Polygonatum multiflorum

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: J. Frederiksen, 24. maj 2010 kl. 15.40

Vi har en lille datter som snart vil udforske haven. Derfor har vi en del Liljekonvaller. Vi har annonce på den Blå Avis, hvor man kan se billeder. De er en 40-60 cm,og rigtigt flotte.
Nu må man jo ikke sælge noget herinde, så hvis der evt. er nogle som vil bytte med nogle flotte "børnevenlige" Blomster.
Bor i Randers NV. Vil tro vi har omkring 100 styk af de høje, og nogle få af de "små almindelige" liljekonvaller..

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sandra Nielsen, 24. maj 2010 kl. 22.22

Jeg er selv ny haveejer (kolonihave) så har desværre ikke noget at bytte med, men er interesseret i liljekonvaller - synes de er vældig søde.
Bor selv i Randers.

/ Sandra.

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. Frederiksen, 24. maj 2010 kl. 23.35

Hej Sandra..
Du skal være velkommen til at skrive til min mail jeanette@fiberflex.dk, så kan vi finde ud af det, så du kan få en blomstrende kolonihave :o)

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 25. maj 2010 kl. 0.08

De "høje liljekonvaller" på billedet, er ikke liljekonvaller men storkonvaller (Polygonatum multiflorum).

Mvh Sofus

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 25. maj 2010 kl. 7.11

Hvad har du i tankerne om børnevenlige stauder, kom med nogle ideer det kan være jeg kan hjælpe, vil gerne bytte med storkonvaller.
Jeg bor Randers SV og har en ret stor have fyldt med planter.
MVH
Lis

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. Frederiksen, 27. maj 2010 kl. 10.45

Hej Lis.
Jeg må ærligt indrømme jeg knap ved det.. men bare nogle der ikke er (alt for) giftige... de må selvfølgelig gerne være flotte :o) og netop gerne stauder..

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. Frederiksen, 27. maj 2010 kl. 10.47

Nå okay... det var fordi jeg så på en side de også hed liljekonvaller, men ja fandt også deres "orginale navn"..
Må jo ærlig indrømme jeg ingen Søren Rye er :oD
Men ved da hvad en brændnælde er... :oD

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 27. maj 2010 kl. 11.49

Det behøver man nu altså heller ikke være, jeg kikker lige på hvad der kan være, jeg har da nogle havebøger hvor jeg kan se hvad der ikke er så sundt for småbørn og andre pilfingere.
MVH
Lis

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian G.K., 27. maj 2010 kl. 22.08

Hej

Her er en hjælp til giftige planter i haven

www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/anlaeg_og_inspiration/676.html

listen er lang og indeholder planter som tulipan, liljekonval, liguster, rhododendron, kartoffel, lathyrus, vedbend, digitalis og mange flere planter som jeg nødigt ville undvære i haven.

Mit råd er derfor at lære barnet at man ikke må spise planter, plukke planter og stoppe ting i munden når man er i haven. (en sut i munden virker rigtig godt til de helt små)

Der er efter min mening ingen grund til at luge ud i mere eller mindre giftige planter i haven, så ender den jo med kun at være en græsplæne med træstakit omkring og intet andet, ret kedeligt...

Derudover er det en meget stor fordel at kende til alle planterne i ens have så man ved hvad der kan være en (minimal) risiko ved

Mvh en far til to små drenge og en haveejer med mange giftige planter

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian G.K., 27. maj 2010 kl. 22.12

Hej

lige et indlæg mere

www.havenyt.dk/spoergsmaal/prydhaven/1566.html

mvh Chr

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. Frederiksen, 28. maj 2010 kl. 13.59

Nej jeg er godt klar over ungerne ikke skal spise planterne og de sagtens kan lære det.. men lige nøjagtigt liljekonvaller, har jeg læst mig, at der skal meget små mængder til for det er farligt...
Og ja, dem du nævner der er haven fuld af.. troede faktisk man kunne spise tulipaner.. :oD

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 28. maj 2010 kl. 18.26

Før nu hysteriet tager overhånd vil jeg mane til besindighed.

Jeg har opforstret 4 sunde drenge i en have fuld af talrige giftige urter og den eneste jeg måske kunne være en smule betænkelig ved er Stormhat, da kun få blade kan give forgiftningssymptomer.
De har spist mariehøns( mange - de må smage godt, men jeg synes ikke rigtig det appelerer til afprøvning!), afføring fra kaniner, tulipaner m.m. og har overlevet uden nogen tegn på påvirkning.
På den anden side -børn går altså ikke rundt og putter blade i munden af alle havens vækster. Mange vækster der er giftige smager ganske afskyeligt-så de bliver nok returneret før de er sunket ( f.eks. taks og liljekonvaller )
Hvis man kikker i de forgiftningstilfælde der har været i DK svarer et forgiftningstilfælde til risikoen for at vinde 750 mill i Lotto.
Skal vi så ikke lade den hvile der -ligesom der aldrig er blevet registreret dødstilfælde ved indtagelse af guldregn.
Dette blot til orientering for nervøse forældre-og bedsteforældre.
Lad jeres guldregn stå!
Hvis vi bevæger os over i svamperiget er det en helt anden sag!

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 28. maj 2010 kl. 18.48

Til dem der er interesserede er der her et link:
www.fiberinternet.dk/perhansen/gift.htm#n8

Al information skal læses med et gran salt, og man bør ikke gå i panik, hvis man ser en af væksterne på listen som man har i sin have.
Hvad listen ikke anfører er f.eks. antal forgiftningstilfælde årligt.
Indtaget kvantum ved forgiftning.
Dødelige forgiftninger.
Det er også farligt at leve-det ender med døden ;-)

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 10. juni 2010 kl. 13.24

Har desværre heller ikke noget at bytte med men vil meget gerne betale fragt for at få nogle stykker.

Hilsen Jean

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 10. juni 2010 kl. 18.35

Nu skrev du ikke specielt, hvad du ønsker at have, men hvis det drejer sig om liljekonvaller har jeg da 3 forskellige typer ( alm. lyserøde og dobbelte ) og 3-4 forskellige storkonvaller.
Jeg gider ikke sende dem, så du må hente dem på stedet!
Det er helt gratis.
Jeg bor på Sjælland.

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 10. juni 2010 kl. 23.18

Hej Lilium.

Hvis indlægget er henvendt til mig er jeg meget interesseret.
Send mig en mail: Berantzino@get2net.dk
Så finder vi lige ud af noget.

Jean

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten D., 14. juni 2010 kl. 13.07

Hej Lilium

Hvis du bor u nærheden af slagelse kunne jeg da godt være interesseret også. Har nemlig kun den alm. hvide.

Mail: tulle233@hotmail.com

Med venlig hilsen

Kirsten Dandanell

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 14. juni 2010 kl. 13.25

Lilium er det dig der har sendt mig en mail om at du bor i Haslev?

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 14. juni 2010 kl. 19.05

Til Jean.
Ja- jeg har sendt dig en PM m.h.p afhentning af polygonatum m.m.

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 14. juni 2010 kl. 19.14

Ok, tak. Jeg var lige pludselig i tvivl om hvem der havde sendt den til mig.
Men nu bor jeg jo helt oppe ved Holbæk, så kan jeg slet ikke lokke dig til at sende mig en lille en? Skal nok betale porto.

Nyt svar til emnet »Liljekonvaller,Polygonatum multiflorum«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Liljekonvaller,Polygonatum multiflorum

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider