Skrevet af: Sandra Hansen, 14. maj 2010 kl. 18.41
Jeg med jer.
Jeg har i nu 15 år, hvis ikke mere, haft en hasselnøddebusk. På intet tidspunkt har den givet nødder fra sig. Har været inde og undersøge hvorledes hun og han busken ser ud. Og er kommet frem til at hunnen har "blomsterne" og hannen har "ranglerne"?
Min hasselnød har hverken blomster eller rangler, og har aldrig haft det, så nu går mit spørgsmål på hvad jeg kan gøre for at finde ud af både hvilket køn det er, og hvad jeg skal gøre for at den giver nødder fra sig.
Med venlig hilsen Sandra
Skrevet af: Steffen Jensen, 14. maj 2010 kl. 19.03
Har godt nok også min tvivl om det er en hassel...
Jeg har flere sorter hassel i min have og selv de vilde har haft hunblomster på planter som kun var 40cm høje!
Men hvis du gerne vil have nødder, så køb nogle storfrugtet sorter og plant en vild ind et sted også til bestøvning.
Så får du med garanti masser af nødder inden for få år.
Skrevet af: Boi Jensen, 14. maj 2010 kl. 22.17
Hej Sandra
Er ligesom Steffen i tvivl om du har en hassel, for selvom den er frøformeret, burde den til enhver tid give både han og hunblomster efter 6-8 år og alle hasler er både han og hun på samme tid.
De storfrugtede hasler har dårligt hanstøv, i hvert fald til selvbestøvning, derfor anbefales altid at plante flere sorter og endnu bedre at plante nogle frøformerede i nærheden, så er bestøvningen normalt helt sikker.
Iøvrigt er hunblomsterne ganske små, nærmest tyndere end sytråd og røde, kun få mm lange.
Hvis du vil være sikker på at få nogle nødder af en ordentlig størrelse, kan du købe storfrugtede sorter, f.eks. Lambert Filbert, Lang tidlig Zellernød - som er de 2 mest frugtbare, men der findes også andre sorter, som er gode. Udbyttet er bare lidt mindre.
www.de-gamle-sorter.dk
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Hasselnød og befrugtning?