Skrevet af: Brian Jensen, 17. februar 2010 kl. 14.04
jeg søger nogle frø fra denne plante så hvis nogle har nogle i overskud så skriv endelig til mig
Skrevet af: Søren S Duun, 17. februar 2010 kl. 23.40
Det er den samme, som kaldes Ricinus Communis eller amerikansk olieplante . Den er et årige og er giftig .
Tidligere blev dens frø brugt til at lave perlekæder af, i daginstitutionerne . Men efter at man fik at vide den var giftig , blev den ilde set .
Jeg har sikker på at du kan købe frø af den mange steder og at Barney også har den eller kan få den hjem .
Skrevet af: Søren S Duun, 17. februar 2010 kl. 23.44
Dens olie blev bl.a. brugt imod hård mave . Så der er sikkert nogle herinde, som har fået den og sikkert imod deres vilje .
Personlig vil jeg helst foretrække , svesker, hørfrø eller loppefrø (som er en indisk vejbred)
Skrevet af: Brian Jensen, 18. februar 2010 kl. 0.25
søren det er den der er maget giftig men maget flot og se på når står i blomst
men jeg var ikke klar over at de blev brugt til det men jeg skulle ikke selv nyde nået af og spise sårdan nogle dimser
Skrevet af: Søren S Duun, 18. februar 2010 kl. 12.24
Den bliver også kaldet kristpalme . Frøene er meget dekorative i sig selv, da de har mange mønstre på, men tilsydenladende også meget giftig . Et enkelt frø siges at kunne dræbe et lille barn. Så tror pokker, at den ikke er velkommen i daginstitutionerne . Selv hvis mus har spist dem
dør de .
Jeg mener at den skal startes op meget tidligt da den er længe om at vokse og kræver lidt varme . Her står en lille smule omkring den da.wikipedia.org/wiki/Ricinus .
Urtegartneriet har også skrevet en lang artikel/dyrknings vejledning omkring den og henviser til en god sort . Dem ville jeg evt. kontakte med hensyn til at købe frø, hvis jeg var dig . artikel står her www.urtegartneriet.dk/Portraetter/Olieplante.htm
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 20. februar 2010 kl. 18.44
Den kan også fås på apoteket. Så hedder den blot "Amerikansk Olie" Den bruges nemlig til fremstilling af et meget effektivt afføringsmiddel.
Det er vist så effektivt, at det er strengt forbudt at sigte på nogen når man indtager det !
Men for at være mere alvorlig, så tænk på at frøene let kan forveksles med slik hvis børn får fat på dem. Så vær meget forsigtig med at børn ikke får fat i frøene. Men bortset fra det, så er det en flot og meget livskraftig plante, men den fylder godt.
Skrevet af: Søren S Duun, 21. februar 2010 kl. 0.36
Jeg fristes til at skrive at man med dette afføringsmiddel kan få en "ud af kroppen-oplevelse":-)
Skrevet af: Lone Schierbech, 25. marts 2010 kl. 19.04
Hej Brian
Jeg har frø af den røde oliepalme.
Kan du give mig din adresse skal jeg sende nogle til dig.
Hilsen Lone
Skrevet af: Brian Jensen, 26. marts 2010 kl. 15.46
hejsa kan jeg få dig til at skrive en email på brian_jensen_2008@yahoo.dk
så finder vi ud af det der over
Skrevet af: Søren S Duun, 28. marts 2010 kl. 1.40
Jeg har i dag læst i "Ide-nyt" at samme Risinus-plante siges at kunne holde muldvarper væk i haven . Man skal plante dem rundt omkring i haven . Denne anonnce fra den blå avis www.dba.dk/muldvarp-gaa-vaek-har-du-mul/id-65391238/ nævner det også .
Skrevet af: Lis P., 28. marts 2010 kl. 9.48
Søren jeg har hvert år haft olieplanter i haven og jeg har også muldvarper, så jeg ved ikke om man helt skal tro på den.
Jeg læste om det for nogle år siden og plantede så olieplanter flere steder i haven, jeg plejer at have flere slags olieplanter, om jeg har flere slags muldvarper det tror jeg ikke, men de er ret aktive her om sommeren, sidste år tog jeg en, da den lavede et skud, så lige den lille fyr lavede ihvertfald ikke flere.
Skrevet af: Brian Jensen, 26. januar 2011 kl. 22.43
hejsa jeg er en klovn til at få tager fra fra min olieplante så nu her jeg ingen :( hvis en eller anden skulle have en par stykker til at ligge som man ikke kommer til at bruge vil jeg gerne have fingeren i dem
Skrevet af: Kirsten Leon, 18. februar 2011 kl. 13.05
Ja det var det der hed Amerikans olie ;o)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Rødolieplante