Skrevet af: Kirsten B., 17. februar 2010 kl. 12.03
Nu har jeg dykket dybere ned i frøposen og fundet frø fra en protea. Sidste år fik jeg en buket med en frisk protea, og da den tørrede ind og åbnede sig, var jeg så heldig, at der var frø i den. Jeg har selv forsøgt at få dem til at spire uden held. Måske har jeg ikke været tålmodig nok, eller forholdene har ikke været korrekte.
Nu har jeg 18 frø, og er der andre, der har lyst tiil at forsøge sig, så sender jeg gerne.
Denne type protea skulle efter oplysninger, jeg har fundet på nettet, være en Protea Aurea, den er let frosttolerant, vindhårdfør, tåler almindelig havejord og bliver ca. 3 m i højden, 2,1 m i bredden.
Har nogen lyst til at prøve, så send mig jeres adresse på bottgerk@yahoo.dk, og jeg sender så længe lager haves.
MVH Kirsten B
Skrevet af: Søren S Duun, 18. februar 2010 kl. 0.12
Jeg har lige søgt på navnet og under billeder (på Google.dk )fandt jeg denne Protea eximia . Kan det ikke passe at den sælges i mange blomsterbutikker som afskåren ?. Jeg har set den flere steder og synte at den er køn .
Skrevet af: Bjarne Højlund, 18. februar 2010 kl. 8.46
Hejsa!
Protea'en er efterhånden mere og mere brugt af blomsterdekoratører i buketter.
Og Søren du har ret i at det er P.Eximia der oftest bruges. Den kaldes i øvrigt Bredbladet (Broadleaf) Sugarbush - jeg ved i grunden ikke om den har et dansk navn
Protea er ikke den aller nemmeste at have med at gøre. Føformering kan lade sig gøre, det kræver dog forholdsvis friske frø - spireevnen falder ret hurtigt.
Desuden kræver frøene en såkaldt "smoke treatment" for at de vil spire. Der findes flere måder at gøre dette på.
Jeg har selv 5 Protea planter (P. Eximia og P. Repens) opformeret fra frø. Oprindeligt havde jeg flere, men de sidste par vintre har være hårde ved dem.
De har ikke blomstret endnu, men jeg har en plan om at prøve at stiklingeformere nogen, så er der nogen herinde der har erfaring med dette, vil jeg da meget gerne høre om det :)
Hilsen
Bjarne
www.barney.dk
Skrevet af: Kirsten B., 18. februar 2010 kl. 23.04
Jeg forstår bedre og bedre, hvorfor det ikke lykkedes for mig. Godt gået, Bjarne!!
Hilsner
Kirsten B
Skrevet af: Kirsten B., 19. februar 2010 kl. 15.08
SÅ ER DER DESVÆRRE IKKE FLERE FRØ TILBAGE!
Pøj pøj til dem, der har fået!
Hilsner
Kirsten B
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Frø af Protea Aurea