Skrevet af: . K., 16. februar 2010 kl. 18.09
hej, jeg ville høre om der er nogle (på fyn) som kunne have et par opuntia stiklinger klar til foråret?
jeg ved godt at der er en side der sælger dem, men han bor helt oppe i skagen så jeg tænkte det ville værre lidt mere praktisk hvis der var nogen på fyn.
Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 16. februar 2010 kl. 19.36
Plantorama sælger ganske billige opuntia i ny og næ - det er da en mulighed hvis du ikke har held med at finde stiklinger
/Sofus
Skrevet af: Lis P., 16. februar 2010 kl. 19.45
Sofus det er altså ikke altid det er de rigtige vinterhårdføre opuntia, jeg har selv købt et par stykker der og de tåler altså ikke frost.
Jeg har et bed som jeg gerne ville udvide derfor købte jeg et par stykker, men jeg finder et andet sted at købe næste gang, måske når jeg kommer til plantemarked i Kiekeberg til april.
Skrevet af: . K., 16. februar 2010 kl. 20.38
www.bennyskaktus.dk ham her sælger hårdføre kaktusser af mange slags, han sælger også den del hårdføre yucca'er
Skrevet af: Svend Høst, 16. februar 2010 kl. 22.48
Jeg har 14 forskellige vinterhårdfører kaktus i bede på friland
deraf de10 opuntia som blomster velvilligt i flotte farver og senere sætter frugt.
Jeg har købt min i dvs. planteskoler og botanisk have.
Men prøv her:http://www.kakteengarten.de/index.html
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Søren S Duun, 17. februar 2010 kl. 13.58
Der findes en Nordisk kaktus klub , hvis medlemmer, med garanti, også ligger inde med dem ? . Ellers ville jeg spørge Botanisk have i københavn, om de kunne hjælpe med nogle stiklinger/aflægger .
Men via dette links www.bennyskaktus.dk/links_DK.htm
ligger der andre links som du kan kigge nærmere på og måske kan du finde et medlem på Fyn .
Skrevet af: . K., 14. marts 2010 kl. 15.14
jeg synes lige jeg ville sige at i plantorama i odense sælger de lige nu nogle hårdføre figenkaktusser (opuntia humifusa) til en 40 kr.
Skrevet af: Søren S Duun, 14. marts 2010 kl. 22.46
De hårdføre Opuntia-kaktusser er ikke svære at formere .
Jeg gør det at jeg forsigtig vrider et blad/stikling eller hvad det kaldes, af moderplanten og bag efter får de lov til at lægge og tørre . Efter ca 10 - 14 dage vokser der fine hvide rødder og så bliver de pottet i lidt jord med en masse grus i . På den måde kan man hurtig lave en masse planter.
Dog skal man være klar over at det går ud over blomstringen . Men får man knækket noget af dem , er det en oplagt ide af opformere dem .
Skrevet af: Svend Høst, 15. marts 2010 kl. 9.33
Opuntia på friland breder sig temmeligt meget så man må skære her og der for at de ikke skal brede sig for meget og så er det bare at lægge "bladene" til tørre 10-15 dage og så stikke dem i jord hvis man vil have flere planter.
Frilands Opuntia tåler ned til-25gr.C men tåler ikke den våde fugtige danske vinter, skal derfor dækkes af en glasplade eller lign. .
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: . K., 15. marts 2010 kl. 16.05
når du siger de vokser hurtigt hvor hurtigt er det? hvor mange led år de normalt at lave på en season? og hvor stor er de ca.?
Skrevet af: Ricky Nielsen, 13. marts 2011 kl. 23.10
Spørgsmål til Svend høst...
Svend, den forreste Opuntia du har på dit billede, den med næsten ingen torne, hvilken er det?
Den synes jeg rigtig godt om! :)
Mvh. Ricky Nielsen
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Hårdfør opuntia