Skrevet af: Nancy E., 10. februar 2010 kl. 11.49
Jeg er på udkik efter frø, men er lidt usikker på om ambra i det hele taget frøformeres eller kun stiklingeformeres.
Kan nogen svare på det - og hvor jeg kan få fat i enten frø eller planter?
Skrevet af: Søren S Duun, 10. februar 2010 kl. 14.37
Du kan sagtens stiklingeformere Ambra ved at sætte grenene i vand , på samme måde som pil . Jeg tror der er svære at så den . Jeg har selv haft en som var stikling formeret . Men efter nogle år med formeget barkflis (fra julitræerne) gik den til .
Den er i øvrigt i familie med gråbynke .
Skrevet af: Nancy E., 10. februar 2010 kl. 16.17
Lige nu har jeg desværre ikke nogen jeg kan formere fra :-(
Jeg har en drøm om at have et kombineret staude/urtebed med ambra rundt i kanten.
Har duftet den og er ret vild med den :-)
Skrevet af: Søren S Duun, 10. februar 2010 kl. 17.04
Jeg mener at den kan fremkalder allergiske reaktioner og man skal være en smule varsom med at indtage den indvortes som det vist hedder . Men en søgning specifik på Ambra alene gav ikke nogen nævneværdig resultat .
Ambra er også i famlie med almindelig Bynke, strand og havemalurt, der alle hedder Artemisia, ( på latin) og i følge den store danske (leksikon), der nævnes det at man kan få disse reaktioner . Men planterne brugges også til vermouth, "bjesk", mavebitter og absint.
Jeg tror ikke at man får dem som voldsomme anfald , men bare man ved det og ikke indtager meget af den .
Skrevet af: Nancy E., 10. februar 2010 kl. 19.34
Det vil jeg lade være med... når jeg altså får fat i den:-)
Fik du den af en bekendt eller hvor fik du din fra?
Skrevet af: Søren S Duun, 10. februar 2010 kl. 19.39
Jeg fik den af en ældre dame , som jeg passede have for .
Jeg har i øvrigt også set den stå ved et gravsted på Gladsaxe kirkegård og den var plantet . Er der noget i mytologien , der nævner at Ambra bringer lykke ? .
Med hensyn til at lave stiklinger , er det allerbedst at bruge en ølflaske , da rødderne ikke kan trives i lys (dette gæler i øvrigt også for andre planter .
Skrevet af: Nancy E., 10. februar 2010 kl. 19.45
Hvordan gør du det med ølflasken?
Skrevet af: Søren S Duun, 10. februar 2010 kl. 19.56
Sætter max 2 - 3 stiklinger heri .
D.v.s at jeg først fjerner alle de blade ,der ellers ville komme under vand , for at undgå råd .Råden vand dannes hurtigt . Derefter sætter jeg dem i vandet . Men du kan godt risikere at der er nogle , der af den ene eller anden grund bare ikke vil slå rødder . Andre gange kan de ske en eller to uger efter du har stukket dem . . Det er en god ide at skære et skråsnit forneden . Jeg er ikke blevet klog på om man skal skifte vandet eller lade dem stå heri .
Ambra vokser i øvrig langsom ( 20- 30 cm årlig)og skal ikke beskæres så kraftig . Jeg ville nok hellere dyrke nogle lavendel , da de er nemmere og stiklingformere og så have nogle få ambraér.
Skrevet af: Nancy E., 10. februar 2010 kl. 20.04
Ja, jeg har temmelig mange lavendler af forskellig type, men dem har jeg nu sået fra frø. Men ølflaske metoden virker også til lavendler?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Ambra (artemisia abrotanum)