Skrevet af: . K., 8. februar 2010 kl. 21.40
hej, jeg leder efter nogle som kunne undværre et par rodskud fra deres musa basjoo?
jeg ved godt det ikke er muligt at gøre det lige nu men tænkte at jeg ligeså godt kunne begynde at lede i god tid :)
er kun interreseret i planter fra fyn.
evt. er der nogen der ved om de sælger de her planter i plantecentrer på fyn?
mvh. jonas
Skrevet af: Svend Høst, 8. februar 2010 kl. 22.36
Jonas Kragetær
Bilka solgte dem sidste sommer 30kr. stykket , og det var store flotte planter.
Hvis den lokale planteskole ikke har dem så kan de nok bestille dem hjem.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: . K., 8. februar 2010 kl. 22.47
åh virkelig? så må jeg nok hellere holde øje med deres avis :)
tak for tippet :)
Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 8. februar 2010 kl. 22.52
Ja jeg hentede også et par stykker i Bilka i sommers , og plantorama havde dem også.
Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 8. februar 2010 kl. 22.54
I øvrigt havde Plantorama stadig nogle stykker stående sidst jeg var derude (et par uger siden) - men det var større planter og dermed ret dyre.
Skrevet af: . K., 8. februar 2010 kl. 23.09
plantorama på fyn? hvor store var de da? og pris? bare sådan ca. :)
plantorama passer mig helt fint, har lige søgt om job som ungarbejder der + mit kollegie værelse ligger ret tæt på :)
smutter nok derud og kigger her en af dagende så .
Skrevet af: Svend Høst, 9. februar 2010 kl. 8.58
Jonas
Det er ikke en stueplante , den bliver 3-4+ meter høj og kræver plads til en stor rod.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: . K., 9. februar 2010 kl. 9.53
er jeg godt klar over, jeg bor også kun på kollegie værelset i hverdagene og kun indtil juni så flytter jeg tilbage ud på landet hvor der er masser af plads :)
Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 12. februar 2010 kl. 16.18
Jeg var lige forbi Plantorama (Odense) i dag. De har to musa basjoo tilbage, de er omkring 1 1/5 meter høje og er sat ned til 200 kroner. Der står også et par Ensete ventricosum derude, der er sat ned til 100 kroner - det er en god pris for en ret usædvanlig (banan)plante.
Mvh Sofus
Skrevet af: . K., 12. februar 2010 kl. 18.56
ah tak :), men den der ensete den er da ikke hårdfør er den?
øj 1-1,5 meter, virker lidt voldsomt at have med hjem i bilen, godt nok er det en stationcar meen? måske man bare skulle vente og se om de for nogle mindre hjem på et tidspunkt
Skrevet af: Erik Laugesen, 12. februar 2010 kl. 20.21
Hej Jonas..
du kan bare skære dem tilbage så de passer i bilen det tar de ikke skade af..da bladene skal af om vinteren pga lysmangel da de skal overvintres kold og mørkt hvis de står i potte og ikke over 5 grader.
Skrevet af: . K., 12. februar 2010 kl. 20.33
tænkte nok den bare kunne skæres tilbage men var lidt i tvivl, hvad med vand? skal den stå tørt eller vådt? stiller den nok i vores togvogn hvor den nok for lidt lys men ikke det helt store.
Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 12. februar 2010 kl. 22.21
Ensete er ikke vinterhårdfør, men den kan dvales ved 5-10 grader. Hvis du dvaler en musa basjoo, skal den stå tørt.
Skrevet af: Mogens; E., 14. februar 2010 kl. 16.08
Hej Jonas.
En Musa Basjoo kan godt stå indendørs hele året, uden at blive klippet ned. Planten på fotoet blev købt sidste forår for 40,- og var kun ca. 25 cm. høj. Den får en god slat vand en gang om ugen med meget lidt flydende gødning, og når bladene er blevet visne klippes de bare af inde ved stammen.
Skrevet af: Erik Laugesen, 15. februar 2010 kl. 17.36
Hej Mogens.
Jo den kan godt stå inde men den vil blive ranglet og slatten og det vil også kræve mere vand og en del gødning da musa er storforbruger af gødning og den hører jo heller ikke til de mindste typer så på et tidspunkt vil den vokse gennem loftet..det der står på dem fra bilka og andre steder at de blir ca 2,50 m passer ikke...mine er udplanter på 5 år nu og blir skåret ca 1.50m tilbage hvert år ellers ville de være alt for store at vinterdække..de er i højde med tagrenden når de blir pakket ind til vinteren....men alle dem som har basjoo gør nok deres egne erfaringer og hvad passer bedst
Skrevet af: Mogens; E., 16. februar 2010 kl. 10.57
Hej Erik.
Da jeg ikke bor i et højhus er jeg godt klar over at planten skal ud i det fri til foråret. Det var af mangel på udendørs opbevarings mulighed at den ikke blev pakket ind før vinterens komme, men det er en flot indendørs plante.
Skrevet af: Erik Laugesen, 16. februar 2010 kl. 17.10
Hej Mogens.
ja så er jeg mere rolig for at du ikke skal hakke hul i din bolig....nej spøg til side her kan man for tiden købe musa little prince den er god til stue brug da den ca blir 150 cm og gir rigtige spise bananer...
Erik
Skrevet af: Mogens; E., 16. februar 2010 kl. 19.46
Hejsa Erik.
Sådan een musa little prince kunne jeg godt tænke mig at få fat på, men vores planteskole går desværre kun op i citrusplanter. Drømmer allerede om en stor bananlagkage.
Er det en supermarkeds kæde som sælger dem.
Skrevet af: Erik Laugesen, 16. februar 2010 kl. 21.22
Hej igen.
det er vores blomstercenter.....skads blomstercenter...de har dem..til ca 40 kr ville godt selv ha en men venter lidt...de plejer også at dukke op i de storcentrer vi har her i esbjerg.
Bilka har for en mdr siden også haft dem..da hed de dværg banan...
ok Mogens ønsker dig god musa jagt...ellers må du købe 4-5 bananer og lave en lille lagkage de koster 10.oo kr he he he.
Erik
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Leder efter musa basjoo :)