Forum

Græskar Lady Godiva

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henrik Andersen, 7. februar 2010 kl. 12.10

Da min frøhøst af Lady godiva er gået til, vil jeg høre om der var en der ligger inde med så mange frø at lidt kunne undværes, måske jeg har noget du kunne bruge.

Henrik

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Andersen, 9. februar 2010 kl. 19.21

Har fået fat i frø fra Fuglebjerggaard.

Henrik.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 11. februar 2010 kl. 18.33

Jeg kender skam godt et sådant græskar og at du jo da ønsker at dyrke det forstår jeg godt. Det har jeg skam også selv gjort.

Mvh Eivin (^_^)

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Andersen, 12. februar 2010 kl. 7.55

ja har heldigvis fået fat i nogle frø igen, ville være ked af at skulle mangle dem da de giver en masse dejlige kerner som jeg bruger til brød og salat, frugtkødet er hidtil røget på komposten, men vil i år prøve at lave noget chutney af det.

Henrik

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 13. februar 2010 kl. 0.27

Det lyder skønt.

Mvh Eivin (^_^)

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. februar 2010 kl. 23.34

Hvad med at spørge Søren Holst ? Måske kan du finde dem iblandt frøsamlernes store udvalg .

www.froesamlerne.dk/pdf/seedlist_spring_2010.pdf

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Andersen, 15. februar 2010 kl. 9.17

jeg har fundet dem hos Camilla Plum, og bestilt, så jeg venter bare på de skal komme.
det er noget af et arbejde der bliver lavet der hos frøsamlerne, det kunne være man skulle gennemgå listen for at se om der var noget intresant at adoptere.

Henrik

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. februar 2010 kl. 10.41

Hvis du vil have fat i noget af det , skal du melde dig ind i foreningen . Jeg har selv været medlem og syntes at det var et større arbejde at avle mange af de frø, de havde .
Der hvor jeg havde mine problemer var bl.a. når jeg ville avle ærter , da der er mulighed for at de blev blandet med de andre og moderne sorter . Nogle af de gamle sorter kunne blive over 2 meter lange og derved bære mere . Men de har sikkert haft nogle skavanker , siden de blev kasseret af frøfirmaerne .

Derfor valgte jeg, at holde mig til frugterne (æbler og jordbær, lidt brombær og hindbær og en enkelt sort hvidløg ) .
Men der er ingen tvivl om at de brænder for sagen og gør et stort bevarings arbejde, bl.a. sammen med den svenske forening SESAM, der også har et god samling (mest gamle svenske sorter).

Jeg var i øvrig med at at så de første skoleagurker i Danmark . Nogle af medlemmerne fik disse frø , der i øvrigt var nemme at så , og senere skulle give en vudering af frugterne ud fra et spørgeskema. Det smarte var at du jo ikke kan tage frø af dem , så du kunne (desværre) ikke blive selvforsynet . Men der er vist også noget med at de ville blive bitter .

Det ligger et frøfirma i Sverige , som også har nogle gamle sorter i deres sortiment og jeg har fundet et direkte links til dem www.runabergsfroer.se/html/index.htm . De har også nogle af de gamle sorter i handlen .

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. februar 2010 kl. 10.48

Nyt svar til emnet »Græskar Lady Godiva«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Græskar Lady Godiva

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider