Forum

Frø af palmekål

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. februar 2010 kl. 18.01

Er der nogen der har en rest frø af palmekål?
Jeg kan ikke finde dem i frøstativerne fra forskellige firmaer.
Hilsen
Anne Marie

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 6. februar 2010 kl. 18.36

Hej Anne Marie
Jeg har lige fået 1 portion og der er ca. dobbelt så mange frø end jeg skal bruge, så du må gerne få resten, når vi mødes næste gang.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 7. februar 2010 kl. 10.55

Tak for det,Villy.
Skal du have podekviste af Nashi-pærer?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 7. februar 2010 kl. 11.11

Ja tak, det vil gerne, for efter billedet at dømme er det en anden sort, end den jeg har.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. februar 2010 kl. 12.14

Hej Willy

jeg har også to sorter, men du har dem sikkert begge to . Den ene hedder kumoi og den anden kan jeg ikke lige huske . Begge er købt på en planteskole . Sorten kumoi har jeg og ikke mindst min kone været rigtig glad for . Jeg syntes også at have bemærket at de bære bedst ved fremmed bestøvning .

Jeg skal spørge dig om du poder på en kvæde og evt laver en mellempodning eller om du poder på pære vild stamme .

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 7. februar 2010 kl. 20.01

Hej Søren

Da jeg for 15-20 år siden købte min kumoi havde den pågældende planteskole 2 sorter mere, som jeg desværre ikke fik købt. Min gamle kumoi har for øvrigt aldrig givet så meget som en frugt, men er til gengæld frosset tilbage adskillige gange. Derimod har jeg 2 træer i pometet podet på vildpære som sidste år og 2 år forinden gav næsten 1 kasse frugter hver. Podekvistene til disse træer er taget på den gamle, men de unge træer har indtil videre aldrig været frosset tilbage.

Da du spørger om grundstamme er blevet i tvivl om, hvad det træ jeg i sin tid købte kan være podet på - måske ligger det i roden at den ikke tåler så megen frost som dens børn. Jeg har i hvert fald gode erfaringer med pærevildstamme som underlag. Der er ingen tvivl om at andre pærer med samtidig blomstring i nærheden giver en bedre bestøvning. Jeg synes også der er en tendens til hver anden års bæring hos kumoi.

Hvis du kan finde et par podekviste af den anden sort du har, kunne det da være interessant at se, hvordan den klarer sig i det mørke Jylland. Skulle du komme i tanke om navnet gør det da heller ikke noget om det følger med.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 8. februar 2010 kl. 18.02

Den anden sort hedder shimoi og er købt hos Langerskov planteskole , da jeg var på Fyn . Den er ikke nær så god som Kumoi . Jeg havde den tidligere en den gik til p.g.a. sygdom . Mit nye eksemplar er bedre . I år har vi haft rigtig mange frugter .

Nyt svar til emnet »Frø af palmekål«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Frø af palmekål

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider