Skrevet af: Anders Dreyer, 18. januar 2010 kl. 9.20
Hej
Jeg skal for første gang i mit liv bestille frø, så håber på en smule hjælp.
Jeg har en god ide om at jeg gerne vil dyrke en masse asparges, løg og gulerødder, Men hvor mange frø skal jeg ca købe?! hvad plejer i at gøre?!
Jeg overvejer at købe hos bjarness frø og planter, er det en god ide?
på forhånd tak for hjælpen
Anders
Skrevet af: Søren S Duun, 18. januar 2010 kl. 10.02
Hej Anders .
Jeg kan godt forstå at du er en smule forvirret . Først vil jeg lige nævne at du sagten kan købe frø hos Bjarne , men jeg gør det ikke , da jeg er en næringrøv :-) .
D.v.s at det passer ikke for jeg har faktisk købt flere gange af ham , bl.a. melonfrø, så det kan du rolig gøre.
Køber du hos Bjarne er jeg meget sikker på at han vil hjælpe dig med det rette antal .
Derimod er det lidt vanskeligt at rådføre dig med hensyn til at købe frø , da jeg ikke kan se hvor meget du vil så ud .
Men nogle gange står det bag på poserne, hvis du køber dem i supermarkederne .
Skal man være meget teknisk så skal du ikke bruge mere frø end det antal planter du vil dyrke . Sagt på en anden måde 1 frø = 1 plante . Men ofte sår vi mere ud , end vi skal bruge og så ligger vi og udtynder rækkerne bagefter . Det er ikke altid at spire % er 100% . Ofte kun 60 - 80 % ..
Andre gange sår vi ud i bakker eller potter og så fjerner de planter som ikke er store og sunde og smider ud (i komposten).
Hvis du vil dyrke aparges , vil jeg foreslå dig at sætte dem som udplantnings planter, eller som rødder og sætte 2-3 planter pr. løbende meter . Du kan godt så dem, men det tager længere tid og ofter er de også en smule sarte . Løg kan også såes , men også her kan du købe dem som udplantnings-løg eller småløg og så få bedre held med dem . Dem giver jeg en afstand på ca 10 - 12 cm (så der går ca. 10 stks pr. meter) Gulerødder sår man og tynder ud i samme afstand (10 cm).
Skrevet af: Anders Dreyer, 18. januar 2010 kl. 10.47
Mange tak for det gode svar Søren.
Jeg er så heldig at John Seymore er min guide :), så det kan ikke gå helt galt. Jeg har også overvejet at købe frø hos supermarket, men har en lille ide om at de ikke er helt gode?!
Jeg er så heldig at John Seymore er min guide :), så det kan ikke gå helt galt. Jeg har også overvejet at købe frø hos supermarket, men har en lille ide om at de ikke er helt gode?!
Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 18. januar 2010 kl. 11.41
supermarkedsfrø er som regel ok (og billige!), men det er jo ikke der man finder alle de specielle sorter og anderledes grøntsager. Mine frøindkøb er i reglen en blanding af planlagte netindkøb, spontane netindkøb og så supermarked/havecenter til de mere almindelige ting. Jeg har vist aldrig haft brug for mere end een pose af hver slags frø, der er i reglen altid flere end man ar brug for til en almindelig koloni eller parcelhus -køkkenhave. Med hensyn til løg, så plejer jeg at købe stikløg, altså små løg man lægger i jorden. At dyrke dem fra frø kan være noget usikkert.
Mvh Sofus
Skrevet af: Lotte Nielsen, 18. januar 2010 kl. 13.57
Hej Anders,
Jeg skal også anlægge køkkenhave for første gang og har handlet alle mine frø på nettet, bl.a. hos Bjarne :o) Jeg er ret sikker på at jeg har frø nok med en enkelt pose af hver slags men min have er også meget lille og jeg vil dyrke mange forskellige grøntsager. Der står gerne antal frø i posen ved de enkelte grøntsager. Jeg vil også gerne have asparges men køber dem som planter for at det skal gå lidt hurtigere, har købt 5 forskellige slags gulerødder fordi jeg synes det er sjov med flere farver, og prøver også at så nogle løg for at se hvor besværligt det er i forhold til stikløg... Seymour er god, men der findes også andre supergode bøger, er selv lige i gang med Camilla Plum; Grønt 1 og2, der står en masse brugbare ting både om planterne, dyrkning og hvordan man kan bruge dem!
Skrevet af: Søren S Duun, 18. januar 2010 kl. 15.02
Hej Anders .
Prøv lige og se på dette link . www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/plantning/540.html
Karna Maj har lavet et skema over planteafstanden som de forskellige grønsager behøver og så kan du prøve og sammenligne det med den jord du vil dyrke på . Det giver dig en ide om hvad der kan betale sig .
Prøv også at gå op i rubrikken søgeord og se om ikke du kan finde andre gode emner . Hvis ikke vender du tilbage .
Skrevet af: Steen Jakobsen, 18. januar 2010 kl. 16.07
Det var en fin link Søren kom med.
Jeg har købt de fleste af mine frø fra Bjarne og Primofrø.
Disse 2 butikker supplerer hinanden på bedste vis og er de billigste samlet set.
Man skal jo også tænke på hvor meget det koster at få varen sendt og dér er der jo vissa andre butikker der foruden en lidt høj pris for varen også har "økologiske " priser på forsendelse.
Man kan godt finde lidt frø i supermarkederne men hvis du planlægger lidt kan du ligesågodt bestille det hele hos den ene eller begge de butikker jeg nævnte.
Jeg er holdt op med at købe frø fra de store leverandører fordi de oftest leverer F1 frø til en høj pris for nogen få frø.
Jeg foretrækker at samle frø i det omfang det er muligt idet jeg mener at mine egne friske frø spirer meget bedre, men det er jo ikke alting der er lige let at få frø fra.
Skrevet af: Søren S Duun, 18. januar 2010 kl. 16.25
Nogle gange kan man komme ud for noget spøjs noget .
Sidste år købte jeg en del bønner , hvoraf at nogle af dem var gule bønner . Jeg havde en ide om at de måtte smage bedre end de grønne . Så jeg satte 2 - 3 rækker . Det tog ikke særlig lang tid før de kunne høstes og jeg fik lavet en middag , hvor disse indgik og da vi havde smagt på dem sad vi bagefter og kiggede på hinanden , bønnerne smagte bare ikke af noget . Når men det var jo ikke være end at kaninerne så kunne få dem . Det var dumt og smide dem i komposten .
Dagen efter hvor jeg skulle ud og give kaninerne lidt vand lå bønnerne der stadig og efter 3 dage var de stadig ikke rørt . Da jeg i gennem længere tid fandt ud af, at mine kaniner ikke er til gule bønner ,fik de i stedet planterne og dem åd de .
Moralen må være at 1 køb ikke frø af gule bønner 2 brug dem ikke som kaninfoder .
PS nr 3 må være husk at læse bag på posen for det er dumt at komme hjem med stangbønner når man helst vil sætte buskbønner . Nogle frøposer er 90 % identiske og det er kun ord som stang og busk, der skiller dem ad .
Skrevet af: Søren, 18. januar 2010 kl. 17.06
Hej Anders!
Jeg vil stærkt anbefale dig at købe frø i udlandet. Du får flere frø for dine penge, og som regel koster en pose frø kun halvdelen af hvad den gør herhjemme. Desuden vil du også finde et langt større udvalg af forskellige sorter :)
Fragten er de fleste steder ikke dyrere end i Danmark. Siden jeg linker til længere nede, tager kun 3 dollars for at sende frø!
rareseeds.com/cart/
Held og lykke med frøjagten!
PS: Jeg håber du ved at det tager 3 år, før du kan høste dine første asparges (hvis du sår dem i år) :)
Skrevet af: Lilium J., 18. januar 2010 kl. 18.00
Jeg er fuldstændig enig i at frø faktisk med fordel kan købes i udlandet.
Dels får du et meget større udvalg, men også mange flere frø i posen end i Dk.
Endvidere er disse frø ofte økologiske, hvilket man hælder til på denne side.
Lad mig tage et par eksempler:
Artiskokker.
Meget få frø i en pose købt i Dk ( 10-15 stks. )
Mere end 50 i en pose købt i udlandet af samme sort og til den halve pris.!
Hvad angår tomatfrø er det mere end almindeligt kriminelt at udbyde en pose frø der indeholder 5 frø af en F1 hybrid for 25 kr.
Samme frø kan købes til det halve med mere end 20 frø i posen.
Majs -tak for de 15 frø for 18 kr. De samme frø kan fås for mindre end halvdelen og for 40 stks i posen.
Overskudsfrø har en formidabel evne til at beholde spireevnen hvis de opbevares i køleskab ( eller for den sags skyld i dybfryseren hvor de kan beholde spiringsevnen i mere end 10 år ).
Ja-og det er så bare mine erfaringer.
Skrevet af: Søren S Duun, 18. januar 2010 kl. 20.12
Jeg har ingen erfaringer gjort mig ved at købe grønsagsfrø, men derimod har jeg bl.a. købt eucalyptus frø fra England og de var ikke dyre og jeg fik mange frø med. Jeg har været lidt tilbageholdende med at handle via nettet da jeg været lidt utryg ved det . Men efterhånden er det blevet nemmere .
Især er jeg også blevet glad for at jeg kan købe bøger billigere end hos boghandleren og få dem bragt til døren uden at skulle betale porto . Både danske og udelandske bøger kan jeg få hjem . Det sidste ville ingen boghandler hjælpe mig med , hvilket er forståeligt nok . der er ingen tvivl om at jeg vil købe store ind med tiden .
Skrevet af: Lene Clemmensen, 18. januar 2010 kl. 20.31
Hej Anders
Som du kan se af svarene, er der mange meninger om hvor du skal købe din frø. Selv handler jeg mange af mine frø på ecogarden.dk eller solsikken.dk - her får jeg økologiske frø, og er udemærket tilfreds med kvaliteten. Kvaliteten i supermarkederne også i top, men udvalget er ret sølle.
Så længe du er helt nybegynder, vil jeg anbefale dig at handle frø på en planteskole. Her finder du et rimeligt bredt udvalg af frø som fuldt ud vil dækker dit behov. Og jeg vil mene at sorteren er udvalgt ud fra at være rimelig "dyrkningssikre" under danske forhold. Du har deslige mulighed for at stå og læse på pakningen og se billederne, og du kan måske danne din en fornemmelse af hvor mange eller få frø der er i pakningen. Og er der noget du er i tvivl om, kan du spørge i butikken.
Når du bliver en lidt mere erfaren haveejer, begynder du sikkert at fange interesse for lidt mere specialle sorter, og så er nettet en god løsning. Jeg handler mest i danske netbutikker, da jeg her forventer at købe frø der kan dyrkes - og måske endda er afprøvet - under danske forhold.
Som i de øvrige svar, vil jeg også anbefale dig at købe læggeløg - på den måde kan du næsten kun få succes med løgene.
Skrevet af: Lis P., 19. januar 2010 kl. 8.32
Jeg køber alle mine frø i udlandet efterhånden synes udvalget er lidt småt herhjemme.
Jeg køber i Tyskland, Holland og England portoen er mange gange mindre og der er som skrevet andet steds flere frø i poserne.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Hvor mange frø skal jeg købe?!